Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Duivelse dilemma’s bij nieuwe crisis

Onzekere tijden vragen om duidelijke keuzes van het management. Terwijl er geen einde lijkt te komen aan de economische tegenspoed, neemt het aantal dringende vraagstukken bij bedrijven alleen maar toe. Doe mee met het MT Onderzoek en vertel ons: waar ligt u wakker van?

Terwijl de crisis op Europees niveau escaleert, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek dat ook Nederland aan de rand van een recessie staat: voor het eerst sinds het tweede kwartaal van 2009 krimpt de Nederlandse economie. Slecht nieuws voor het Nederlandse bedrijfsleven, of juist een kansrijk uitgangspunt voor keiharde winst? In ieder geval vragen de omstandigheden om duidelijke keuzes van het management, keuzes die onder toenemende druk genomen moeten worden.

En keuzes zijn er genoeg. Kijk naar de filmindustrie, die nog steeds zoekt naar een passend antwoord op het grote, boze internet. Nieuwe films verschijnen vaak nog voor de releasedatum online en zijn dan gratis te downloaden. Daar valt natuurlijk geen winst aan te behalen. Filmmaatschappijen worstelen daardoor met de vraag of ze films zelf eerder online beschikbaar moeten stellen, en hoe dan? Universal Pictures speelde bijvoorbeeld met het idee om de nieuwe Eddy Murphy-film drie weken na de bioscooprelease al online aan te bieden (dat is snel, voor de industrie), tegen een prijs van zestig dollar. Hoe eerder, hoe duurder, zo was de gedachte. 

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

MT Onderzoek

Uiteindelijk ging het plan om de film zo snel aan te bieden via video on demand niet door, maar het voorbeeld laat wel zien dat er genoeg keuzes te maken zijn. Moet Universal Pictures in eerste instantie blijven mikken op de dvd-verkoop (met andere woorden: op het oude businessmodel)? Rechtvaardigt die hoge prijs de exclusiviteit die video on demand biedt? Het zijn vragen die altijd spelen natuurlijk, maar onder druk van een naderende crisis alleen maar dringender worden. 

Het zijn ook dit soort keuzes die Management Team wil belichten in de laatste (papieren) editie van 2011. Alle bedrijven hebben te maken met duivelse dilemma’s, maar hoe gaan zij daarmee om? Om antwoord te geven op die vraag hebben we uw hulp nodig. Hoe u kunt helpen? Heel simpel: doe mee met ons onderzoek over de duivelse dilemma’s van bedrijven en help de rest van leidinggevend Nederland de juiste keuzes te maken.