Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

‘Dronken kapitein hielp Van der Moolen naar de kelder’

Bestuurders en aandeelhouders van het failliete effectenhuis Van der Moolen (VDM) waren vrijdag op een bijeenkomst voor aandeelhouders duidelijk. De ondergang van het bedrijf is voor een groot deel te wijten aan oud-topman Richard den Drijver.

Oud schip
"Het was een oud schip, maar geen slecht schip. Het schip raakte van koers en de kapitein bleek dronken." Zo begon Jan Maarten Slagter, voorzitter van de Vereniging van Effectenbezitters (VEB) zijn vragenvuur richting de huidige bestuurders. Hij kondigde aan een procedure te starten bij de Ondernemingskamer. Dit moet leiden tot een onderzoek naar wanbeleid bij Van der Moolen.

Trits aan feiten
"We hebben hier een trits aan feiten en omstandigheden gehoord die wijzen op wanbeleid", zei David Tomic, econoom bij de VEB, na de vergadering in een toelichting. Hij verwacht dat de vereniging een aantal weken nodig heeft om de zaak voor te bereiden. Het onderzoek hoeft niet lang te duren. De zaak is volgens hem een van de helderste Nederlandse voorbeelden van wanbeleid.

Reden voor ondergang
Commissaris en bestuurder Peter Zwart concludeerde tijdens de bijeenkomst dat het beleid van de onderneming de afgelopen jaren zwalkend is geweest. "Er zijn tientallen initiatieven gestart die alleen geld hebben gekost." Ook hij legde de verantwoordelijkheid bij Den Drijver. Zwart noemde diens binnenkomst bij het bedrijf in 2006 als de belangrijkste reden voor de ondergang.

Openheid
Zwart gaf verder openheid over het verloop in de maanden die voorafgingen aan het faillissement. Voordat hij en zijn medecommissaris en nu medebestuurder Arjen Paardekooper in mei aantraden, deden zij uitgebreid onderzoek naar de staat van de onderneming. Ondanks hun twijfels, traden Zwart en Paardekoper wel toe als commissaris.

Slechter dan voorgesteld
In juli bleek dat de financiële positie van Van der Moolen veel slechter was dan eerder was voorgesteld. Toen dit duidelijk werd, besloten de commissarissen topman Den Drijver te dwingen terug te treden. Kort daarna bleek dat het eens roemruchte effectenhuis aan de rand van de afgrond stond. Uiteindelijk mislukte een reddingspoging van de commissarissen en werd het bedrijf in september faillissement verleend.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Adviesfunctie
Curator Paul Schaink onthulde nog een pikant detail over Den Drijver. De topman heeft een claim ingediend van 400.000 euro. Dit zou een vergoeding zijn voor de adviesfunctie die hij bij zijn aftreden in juli kreeg toebedeeld. Uit uitspraken van bestuurder Zwart bleek echter dat Den Drijver sinds juli niet meer betrokken is bij de bedrijfsvoering. Zwart zei dat hij de oud-topman sindsdien nog één keer telefonisch heeft gesproken.

Compensatie voor aandeelhouders?
Of de aandeelhouders nog op compensatie kunnen rekenen, is de vraag. De curatoren hebben eerder aangegeven dat uit de boedel van het failliete bedrijf waarschijnlijk weinig te halen zal zijn, omdat schuldeisers eerst aan de beurt komen. Eventueel zouden ze kunnen proberen met een gang naar de rechter een schadevergoeding te claimen. Dit zou kunnen als het onderzoek van de Ondernemingskamer waar de VEB om gaat vragen, inderdaad malversaties aan het licht brengt.

Bron: RTLZ.nl