Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

“Doe mij een leuke baan met laag salaris”

Voor Nederlandse studenten is niet het salaris maar de inhoud van de baan doorslaggevend bij de keuze voor een werkgever. Dat blijkt uit onderzoek van onderzoeksbureau Universum onder 4500 studenten van universiteiten en hogescholen.

Starters kiezen in eerste instantie vooral voor de inhoud van de baan. Het werk moet uitdagend zijn. Daarnaast zijn professionele begeleiding en variatie in werkzaamheden belangrijk. Daarbij baseren ze hun keuze voor een werkgever op het beeld dat ze van een bedrijf hebben. Als meest populaire sector om in te werken worden met name consultancy en marketing genoemd.

"We wisten natuurlijk wel dat starters graag worden uitgedaagd, maar niet dat ze dit het allerbelangrijkste vinden", zegt Stefan Visser van Universum. "Jonge hoogopgeleiden hebben behoefte aan eigen verantwoordelijkheid en vrijheid. Dat verwachten ze als consultant te krijgen. Tegelijkertijd worden ze wel graag begeleid. De traineeships en opleidingsprogramma's, zoals die doorgaans aan consultancy- en marketingfuncties zijn verbonden, maakt deze sectoren daarom aantrekkelijk."

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Vrouwen
Er zijn geen grote verschillen tussen mannen en vrouwen als het gaat om de sector waarin ze het liefst willen werken. De top drie voor mannen bestaat uit Managementconsultancy (19%), Marketing en Reclame (13%) en Engineering Consultancy (12%). Bij vrouwen staat Marketing en Reclame op de eerste plaats (20%), gevolgd door Managementconsultancy (18%) en de Overheid/Publieke Sector (15%). Wat betreft hun carrièredoelen verschillen vrouwen en mannen ook niet veel. Vrouwen hechten wel iets meer waarde aan een goede balans tussen werk en privé. Mannen scoren weer hoger op het streven naar een leidinggevende positie en het kunnen uitgroeien tot een technisch of functioneel expert.