Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Diversiteit is noodzaak

Heineken Nederland ondertekent het Charter Talent naar de Top. "Diversiteit is een bedrijfseconomische noodzaak, geen 'maatschappelijk moeten'."

Op het hoofdkantoor van Heineken Nederland in Zoeterwoude werd gisteren een feestje gevierd. Ze zijn er maar wat trots dat de inspanningen van de afgelopen twee jaar nu bekroond zijn met het ondertekenen van het Charter Talent naar de Top. HNL-directeur Philip de Ridder presenteerde met overtuiging de doelstelling die de bierbrouwer zichzelf oplegt.

Kans
In grote letters valt te lezen: "Diversiteit is een kans voor ons!". En volgens de directeur wel om vier redenen. Ten eerste is de brouwer ervan overtuigd geraakt dat diversiteit betere besluitvorming oplevert, wat tot betere prestaties leidt. Ten tweede geeft het een bedrijf een betere voeling met markt en samenleving. Ook leidt een diverse top tot eigentijds leiderschap. En niet in de laatste plaats stond de Ridder stil bij de binnen enkele jaren verwachte krapte op de arbeidsmarkt. Zijn conclusie: "Diversiteit is een bedrijfseconomische noodzaak, geen 'maatschappelijk moeten'".

Doelstelling
De Ridder is duidelijk een handen-uit-de-mouwen type. Geestdriftig zet hij uiteen wat HNL zichzelf ten doel stelt. "Binnen vijf jaar groeien wij van 19% naar 50% vrouwen in onze top. Verder moet de instroom 50/50 worden vanaf een bepaald salarisniveau en bij de trainees. Ook moeten zowel bij de doorstroom als de uitstroom mannen en vrouwen verhoudingsgewijs gelijk op gaan lopen." En om dit te gaan bewerkstelligen neemt Heineken Nederland geen halve maatregelen. "Deze doelstellingen worden vanaf volgend jaar onderdeel van de KPI's voor elke manager." De directeur benadrukt dat positief discrimineren uit den boze is, "we gaan geen mensen benoemen als ze niet de beste voor de job zijn".

Maatregelen
Om de doelstellingen te halen zal een cultuuromslag nodig zijn. Het belangrijkste obstakel dat doorbroken moet worden is de gedachte dat parttime werken je de pas naar de top afsnijdt. "Elke baan in dit bedrijf is in vier dagen te doen. Ook die van mij!", aldus de Ridder. "Parttime werken moet in alle functies mogelijk zijn, zonder negatieve impact op de loopbaanmogelijkheden." Verder wil de brouwer dat er ten allen tijde een open dialoog over de werk-privé balans mogelijk is en dat werknemers daarin zelf keuzes kunnen maken en er waar mogelijk een eigen invulling aan kunnen geven." Ook een bewust gekozen horizontale stap mag geen belemmering meer zijn voor een succesvolle carrière. En met die aanpak is de Ridder ervan overtuigd dat het zal gaan lukken. "Het kan!"

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Over een jaar zal Heineken Nederland de eerste resultaten van haar inspanningen bekend maken.