Facebook betaalt 19 miljard voor WhatsApp. Wie profiteert van de op één na grootste overname op internetgebied ooit?
Het bedrag van ruim 185 miljard dollar, dat Time Warner in 2000 betaalde voor America Online (AOL), blijft nog wel een tijdje op 1 staan op het gebied van grootste overnames ooit. Toch springt de in totaal 19 miljard die Facebook betaalde voor WhatsApp (42 dollar per gebruiker) ook behoorlijk in het oog. Niet in de laatste plaats omdat WhatsApp, 5 jaar geleden opgericht door Jan Koum en Brian Acton, op korte termijn allesbehalve een melkkoe zal zijn voor Facebook. In een officiële verklaring haastte de ceo van Facebook, Mark Zuckerberg, zich er dan ook bij te zeggen dat hij met name geinteresseerd is in het bereik van WhatsApp.
Getallen die er niet om liegen
Het is opmerkelijk als je vandaag de dag niet 1 van de 450 miljoen gebruikers van WhatsApp bent. In dat geval ligt het in de verwachting dat je binnenkort behoort bij de 1 miljoen nieuwe gebruikers die zich dagelijks aanmelden op de gratis sms-dienst. Althans, het eerste jaar is gratis, daarna betaal je als nieuwe gebruiker 1 dollar per jaar om de app te gebruiken. Facebook heeft WhatsApp met name overgenomen, om het verbazingwekkende getal van 70 procent van de gebruikers die dagelijks gebruik maken van WhatsApp. Ter vergelijking: bij Facebook ligt dit percentage rond de 60. Elke dag worden ruim 35 miljard berichten verstuurd, 600 miljoen foto's ge-upload en 200 miljoen voice-berichten verstuurd. Om op termijn niet te worden overvleugeld door WhatsApp, achtte Facebook het noodzakelijk om 4 miljard cash, 12 miljard in aandelen en 3 miljard aan niet vrij verhandelbare aandelen af te tikken. Een forse aderlating voor Zuckerbergs Facebook derhalve, die ook de vraag doet rijzen: wie zijn dan de winnaars van de deal?
Winnaar 1: De oprichters
'We zijn opgewonden en voelen ons vereerd dat we mogen samenwerken met Mark (Zuckerberg) en Facebook', stelde WhatsApp-oprichter Jan Koum (op de foto links) in een officiële verklaring na bekendmaking van de overname. Wat Koum niet zegt, maar ongetwijfeld denkt, is dat hij en mede-oprichter Brian Acton bijzonder opgetogen zijn dat ze 5 jaar na de oprichting van hun bedrijf miljardair zijn. Want of de twee nu echt zulke dikke matties zijn, is nog maar de vraag.
Acton en Koum (van Oekraïnse komaf) kennen elkaar van Yahoo, waar ze eind jaren 90 tegenover elkaar zaten. Toen ze in 2007 op zoek gingen naar een nieuwe uitdaging en solliciteerden bij Facebook, werden ze vriendelijk de deur gewezen. Hét signaal voor het duo, dat toen de 30 al gepasseerd was, om in 2009 een eigen app te beginnen. De rest is geschiedenis.
No ads, no games, no gimmicks
WhatsApp werkt volgens een simpel adagium: geen advertenties, geen spelletjes, geen fratsen. Ter illustratie: in het 55-koppige team van WhatsApp is geen ruimte voor een PR- of een marketingfiguur. In plaats daarvan focusten ze zich op een razendsnelle manier van het delen van data. Registreren op WhatsApp gaat louter via het telefoonnummer, gebruikers hoeven geen privacygevoelige informatie af te staan en verstuurde berichten worden verwijderd van de servers van WhatsApp.
Deze strategie heeft de twee geen windeieren gelegd. Volgens Forbes heeft Koum een aandeel van 45 procent in het bedrijf, terwijl dat van Acton op 20 procent wordt geschat. Hoewel de twee op hun hoofdkantoor in Mountain View graag op slippers wandelen, zijn ze nu in staat om die slippers met diamanten te verfomfaaien.
Winnaar 2: Sequoia Capital
We weten niet precies hoe een bulderende lach klinkt vanuit het kantoor van een investeringsmaatschappij, maar we kunnen ons wel voorstellen hoe de mensen van Sequoia Capital hebben gereageerd op de overname. Het bedrijf uit Menlo Park (Californië) is namelijk de enige partij die geïnvesteerd heeft in WhatsApp vanaf 2011. Zo rond de 60 miljoen dollar in totaal, wat Sequoia een aandeel tussen de 15 en 20 procent in het WhatsApp heeft opgeleverd, wat na de overname voor Facebook neerkomt op zo'n 3 miljard dollar aan cash en aandelen.
Het is overigens niet de eerste keer dat Sequoia de champagne kan ontkurken, want een paar dagen voordat Facebook de foto-sharing-app Instagram voor 1 miljard dollar overnam, stak Sequoia rond de 50 miljoen dollar in het bedrijf. Bovendien investeerden ze ook in PayPal en YouTube. Op de site van Sequoia verklaart partner Jim Goetz waarom ze destijds heil zagen in WhatsApp.
Winnaar 3: BlackBerry
Inderdaad, het is best opmerkelijk om BlackBerry vandaag de dag in een lijstje met winnaars te zien staan. Toch steeg het aandeel van Blackberry met 9 procent nadat de overname van WhatsApp door Facebook wereldkundig werd gemaakt. Deze stijging werd voornamelijk ingegeven door het feit dat beleggers en analisten kennelijk (nieuwe) mogelijkheden zien voor Blackberry Messaging service (BBM). Deze dienst bestaat al langer dan WhatsApp, maar had als grootste nadeel dat de service alleen op Blackberry's was te gebruiken. Vanaf het moment dat het bergafwaarts ging met Blackberry, werd BBM aanvankelijk meegesleurd in de misère.
Het tij keerde vorig jaar, toen Blackberry bekendmaakte dat BBM ook beschikbaar werd voor andere platforms en te verkrijgen werd in iTunes en op Androïd. Vandaag de dag heeft BBM 80 miljoen actieve gebruikers. En hoewel recentelijk analisten de waarde van BBM op 240 miljoen dollar schatten, wat neerkomt op 3 dollar per gebruiker, wierp het astronomische bedrag van 19 miljard nieuw licht op de zaak, waardoor de waardering van BBM onmiddellijk omhoog schoot en daarmee aantrekkelijker werd voor potentiële investeerders. Onlangs verklaarde BlackBerry-ceo John Chen nog dat BBM onlosmakelijk verbonden is met BlackBerry, maar de nieuwe ontwikkelingen kunnen deze opvatting zomaar bij het oud vuil doen belanden. Want wanneer je de verdeelsleutel van WhatsApp toepast op BBM, dan is de service niet 240 miljoen dollar, maar 3,4 miljard dollar waard.