Florien Smits en Roos Zondervan bestelden zich suf toen ze hun laptop voor een dagje werken hadden opengeklapt in een café in Rotterdam. ‘Je voelt je toch lullig omdat je een plek bezet houdt’, vertaalt Smits een herkenbaar gevoel. Die werkdag eindigde weliswaar met een fikse rekening, maar leverde de twee ondernemers ook een idee op voor een platform waarmee je – al dan niet met collega’s – werkplekken kan boeken in de horeca.
Inmiddels is een eerste groep van 40 locaties aangehaakt bij hun platform Wise, waaronder ketens als Yoghurt Barn, Mooie Boules en Anne & Max. Iedere locatie heeft gemiddeld vier werkplekken die je per uur kunt reserveren als ‘derde werkplek’, naast thuis en kantoor.
Grote vraag is nu wanneer de coronamaatregelen genoeg zijn versoepeld om het platform ‘aan’ te zetten. Smits en Zondervan hopen dat verlossende moment na de zomer te kunnen vieren.
Leger thuiswerkers
Corona of niet, met Wise haken de ondernemers in op een trend die al ver voor de pandemie zichtbaar was. Vooral onder freelancers is een werkplek in een café al jaren een gangbare optie. De coronapandemie zorgt daarnaast voor een leger thuiswerkers, voor wie een dagje horeca een welkome afwisseling kan zijn.
Maar dat wil niet zeggen dat essentiële onderdelen zoals stabiele wifi en een stopcontact gegarandeerd zijn, of dat een werkplek überhaupt beschikbaar is. Die knelpunten lijken gesneden koek voor Smits (foto boven r.), die bij Spaces ervaring opdeed met flexwerken, en Zondervan (foto l.), die als uitbater van een aantal cafés de horecawereld op haar duimpje kent.
Het principe achter Wise dook ook op in de hotelwereld. Daar toveren Meow, Voordethuiswerkers.nl respectievelijk hotellobby’s en -kamers om in werkplekken.
Doelgroepen
Horeca heeft een veel bredere functie dan vroeger, maar de branche kan wat hun betreft nog veel beter inspelen op verschillende soorten bezoekers. Smits: ‘Vroeger was het alleen voor een borrel, toen werd het ook ontbijten en kranten lezen, en daarna ook werken. In de stad is het inmiddels een verlengstuk van je woonkamer. Daarom pleiten wij voor doelgroepsegmentatie. Dan betalen mensen op een andere manier, voor datgene waar ze voor komen.’
Zij wijst op luchtvaart, die onderscheid maakt tussen leisure en business, of eerste en tweede klasse treinen, en hotels die zakelijke arrangementen aanbieden. ‘De enige branche die dit onderscheid nog niet maakt is de horeca, terwijl alles wel in elkaar overloopt. Hoe fijn is het dan als je niet vastzit aan een membership in een co-working-office, maar dat je op jouw favoriete plek een paar uurtjes een plek kan boeken.’
De selectiecriteria van Wise betekenen dat lang niet alle horeca in aanmerking komt, erkent Smits. ‘We zetten vooral in op dagzaken waar ook overdag reuring is. We willen in elke omgeving een leuk en gevarieerd aanbod en een goede spreiding, zodat iedereen lokaal terecht kan.’ Omdat inspirerende werkplekken zich niet beperken tot cafés en lunchrooms is Wise ook in gesprek met strandpaviljoens, musea, theaters en interieurwinkels.
Betalen met je smartphone
Horecazaken die meedoen bepalen zelf op welke momenten van de dag ze laptopbezoekers met open armen ontvangen. Zo kunnen ze goed inspelen op verschillen tussen piek- en daluren. Smits: ‘We komen niet aan de lunchtijd, want dan gaat zo’n stoel drie keer over de kop.’ Werkers checken in met hun Wise-app, waarmee ze na afloop ook de rekening kunnen aftikken.
Die rekening zou natuurlijk ook betaald kunnen worden door werkgevers, die Wise kunnen benutten als extraatje voor thuiswerkers. Smits en Zondervan zijn daarvoor in gesprek met een aantal bedrijven. ‘Iedereen snapt het idee en voelt de pijn van jongere medewerkers die al lange tijd thuis werken.’
Groeigeld
Om snel op te kunnen schalen leggen de ondernemers momenteel de laatste hand aan een pitchdeck voor investeerders. Met behulp van extern kapitaal kunnen zij de technologie achter het platform doorontwikkelen, meer locaties en werkgevers aansluiten en het team uitbreiden.
Smits hoopt dat ondertussen nog veel meer horecazaken zich bij Wise aansluiten, om een nieuwe stroom (zakelijke) gasten in goede banen te leiden. ‘De horeca is de meest gastvrije sector. Het laatste wat je wil is mensen de deur wijzen.’
Foto boven: Amber Naomi Photography