Apple maakte voor het eerst in jaren minder winst, maar verkocht meer iPhones en iPads. Wat moet het bedrijf nu doen? Adviezen genoeg.
Heel de wereld heeft een mening over Apple. Het bedrijf zit in de luxe/vervelende (streep door wat niet van toepassing is) positie dat ieder nieuwtje tot op het bot wordt uitgekauwd. Een overzicht van de – meestal – goedbedoelde adviezen.
#1. Apple moet cool blijven (of het weer worden)
De Wall Street Journal heeft het 'op straat' gehoord: Apple loopt het gevaar zijn coolheid te verliezen. Bij de presentatie van de kwartaalcijfers maakte ceo Tim Cook bekend dat het aandeleninkoopprogramma met 50 miljard dollar wordt uitgebreid, maar investeerders lijken de voorkeur te geven aan betere winstcijfers, zo stelt de invloedrijke krant. Ondertussen is Google volgens de WSJ op bepaalde gebieden Apple al lang voorbij gestreefd, met name op het gebied van smartphonediensten. 'Google is stilletjes verbeteringen aan het doorvoeren, waardoor de diensten van het bedrijf onmisbaar worden.' Eerder dit jaar zei Apple-medeoprichter Steve Wozniak al tegen Bloomberg dat Apple de coolheid een beetje aan het verliezen is. Concurrent Samsung speelt ondertussen handig in op dit sentiment, met behulp van prikkelende reclames.
Google is Apple op bepaalde gebieden voorbij gestreefd
#2. Apple heeft een nieuwe hit nodig
Wordt het een kleinere iPad, een grotere iPhone, een goedkopere iPhone of toch de iWatch, waarmee Apple zich weer toelegt op een hele nieuwe categorie? Volgens Quartz is het duidelijk: Apple heeft dringend een nieuwe hit nodig. De nettowinst in het laatste kwartaal kwam op 9,55 miljard dollar – toch geen onaardige prestatie. Maar als kanttekening wordt vermeld dat het voor het eerst sinds Q3 in 2003 is dat Apple een daling in de jaar-op-jaar-winst noteerde. Er moet dus iets gebeuren. De iPad Mini was een me too-apparaat (lees: niet nieuw, maar concurrentievolgend), Apple weigert tot op heden met een phablet te komen (een kruising tussen smartphone en tablet) en als de iWatch al bestaat, dan zal het in eerste instantie alleen maar haat oproepen. Ceo Tim Cook heeft inmiddels een voorschot genomen op wat komen gaat, de ceo belooft 'opwindende nieuwe productcategorieen' en nieuwe producten in de herfst.
De iPad Mini was een me too-product
#3. Apple moet bestaande producten en diensten verbeteren
Terwijl de wereld schreeuwt om een nieuw, hip apparaat van Apple, valt er aan het huidige aanbod nog genoeg te verbeteren, zo vindt The Guardian. Bewijsstuk 1: Apple TV. Het huidige apparaat is nog ver verwijderd van de magische oplossing waar Steve Jobs naar hintte in zijn biografie. Wat Apple is gelukt in de muziek- en de telecomindustrie, blijkt lastiger in de televisie-industrie. Bewijsstuk 2: iCloud. De cloudoplossing van Apple is duurder dan die van Google, daarnaast werkt het niet optimaal. Bewijsstuk 3: Apple Maps. Of, zoals The Guardian het omschrijft: Mapplegate. Het is 'de meest beschadigende fout van Tim Cook tot op heden.' En dan is er nog de iPhone 5, die dan wel lekker snel mag zijn, maar ondertussen is het scherm te klein en komen er te snel krassen op de behuizing.
Maps is de meest beschadigende fout van Tim Cook
#4. Apple moet de directie op orde krijgen
Het businessmagazine Forbes hielp vorige week het gerucht de wereld in dat Apple op zoek is naar een vervanger voor Tim Cook. Volgens anonieme stakeholders is het tijd dat iemand anders het klusje klaart, aangezien het aandeel Apple in een duikvlucht lijkt te zitten. In september werd een record gehaald, maar sindsdien is de waarde bijna gehalveerd. Het gerucht werd al snel tegengesproken (wederom op Forbes), waarna Fortune de enige juiste vraag stelde: wie zit er achter de fluistercampagne 'Tim Cook moet gaan'? Hierin wordt fijntjes opgemerkt dat het aandeel Apple op dit moment nog steeds hoger staat dan toen Steve Jobs ceo was. En de daders van het gerucht? Dat zijn een consultant, een kleine hedgefondsmanager en een schrijver. Tim Cook zelf maakte trouwens een grote fout bij de aanstelling van retailbaas John Browett, die werd binnengehaald om de Apple Stores te overzien. Binnen 5 maanden werd hij ontslagen, hij zou niet in de bedrijfscultuur passen.
Wie zit achter de fluistercampagne 'Tim Cook moet gaan'?
#5. Apple moet de strategie herdenken
Er moet meer gebeuren bij Apple dan een enkel productje op de markt brengen. Het bedrijf moet de complete strategie goed doorlichten, zegt Darren Hayes tegen de Silicon Valley Business Journal. 'Tim Cook moet bewijzen dat hij grotere plannen heeft voor het bedrijf. Ze moeten plannen aankondigen om de huidige situatie te veranderen, of we zullen meer neergaande kwartalen gaan zien.' Als suggestie geeft Hayes de introductie van goedkopere apapraten, om zo de concurrentie met Samsung beter aan te kunnen gaan. Andere analisten vertellen tegen CNBC dat Apple ook groei zou moeten zoeken in nieuwe, opkomende markten, zoals China. Daar timmert Apple trouwens al aardig aan de weg. Last but not least: Forbes beschreef in januari al wat Tim Cook écht zou moeten doen. Het antwoord? Heel simpel: alle goedbedoelde adviezen overnemen én alle goedbedoelde adviezen negeren.
Tim Cook moet bewijzen dat hij grotere plannen heeft
Beeld via Flickr
Meer over Apple?
- Kopieer de eenvoud van Apple in 10 stappen
-
8 succesprincipes van Apple
-
Tim Cook over de veranderingen bij Apple