The Daily Mail wil door Yahoo te kopen haar bereik op de Amerikaanse lezersmarkt vergroten. Gaat het de Britten lukken?
Deze week werd bekend dat de Britse uitgeverij Daily Mail interesse heeft in Yahoo. Inmiddels zouden maar liefst veertig partijen de verliesgevende webreus te willen kopen.
Schandaalnieuws
Schandaalkrant The Daily Mail gaat in Groot-Britannie nog steeds als zoete broodjes over de toonbank. Met een dagelijkse oplage van 1,6 miljoen is het na The Sun van Rubert Murdoch de meest gelezen krant. Sinds 2012 wordt het kunstje, schandaalnieuws, dit keer in combinatie met slimme SEO, stilletjes overgedaan. Sterker, volgens comScore zijn de webportals van The Daily Mail in Engeland en de VS sinds 2012 wereldwijd de meest geleen nieuwssites. In de VS zou het gaan om ruim 66 miljoen unieke bezoekers per maand. De productie is dan ook ongekend: naar eigen zeggen worden er per dag 1.200 (!) nieuwsberichten en 10.000 (!) foto's per dag gepost.
Business-to-business inkomsten
Ondanks dit online succes, maakt de mediatak nog geen winst. Zo vertoont de printoplage al sinds 2008 een dalende lijn. Elk jaar daalt de oplage tussen de 8 en 10 procent. Het jaarresultaat van moederbedrijf Daily Mail & General Trust is sterk afhankelijk van inkomsten uit business-to-business uitgaven. 'DMG Information' en 'Risk Management Solutions' plusten respectievelijk 10 en 9 procent in boekjaar 2015.
Bron: Wall Street Journal
Waarom Daily Mail Yahoo wil kopen
Daily Mail heeft een aantal redenen waarom het Yahoo wil kopen.
#1 Marktpotentieel
VS heeft de grootste (Engelstalige ) lezersmarkt. De Britse (online) lezers – en advertentiemarkt is behoorlijk verzadigd.
#2 Bereik
Yahoo heeft na Google en Facebook met 204 miljoen gebruikers het grootste bereik op de Amerikaanse markt.
#3 Alibaba-factor
Yahoo is door haar 15 procentsbelang in de Chinese webgigant Alibaba de kip met het gouden ei. Alibaba is voor Daily Mail een zeer interessante kans om zich te begeven op de e-commercemarkt. De waarde van het belang wordt geschat op zo'n 25 miljard dollar.
Biedingenstrijd
De komende weken wordt duidelijk hoe ver de geïnteresseerde partijen in hun biedingenstrijd zullen gaan. Invloedrijke Amerikaanse media – en telecompartijen als Verizon, CBS en IAC/The Interactive Corporation zullen hun tanden zien. Volgens analisten is de kans dat de Daily Mail er met deze prooi vandoor gaat, vrij minimaal. Ingeschat wordt dat telecommer Verizon door hun financiële positie de beste kaarten in handen heeft.
Dumpprijs?
Maar wat voor prijs gaan de uiteindelijke koper betalen? Bloomberg-columnist Matt Levine dook in de laatste cijfers van Yahoo en kwam tot een waarde van slechts 1,7 miljard dollar. De zoekmachine, de email – en nieuwsdienst, ze zijn feitelijk weinig waard, zo luidde zijn oordeel. Andere analisten, die door de cashflow speurden, kwamen tot 4 miljard dollar. Dan wordt het belang in Yahoo Japan en Alibaba niet meegeteld. Naar verwachting zal de toekomstige koper Yahoo dan ook gaan opknippen in gezonde en ongezonde onderdelen.