Timo Huges is door minister van Financiën Jeroen Dijsselbloem benoemd tot nieuwe president-directeur van de NS. Wie is hij?
NS-topman Bert Meerstadt stapt per 1 oktober op bij de Nederlandse Spoorwegen en wordt opgevolgd door Timo Huges (48). Dat werd vanochtend bekend gemaakt door de NS. Huges is op dit moment algemeen directeur van bloemenveiling FloraHolland en was tussen 2006 en 2008 algemeen directeur van Bloemenveiling Aalsmeer. In een bericht op de website van Flora Holland zegt Huges de sector 'met pijn in het hart' te verlaten. 'Met veel plezier en toewijding heb ik samen met mijn collega's voor de veiling mogen werken. In de wetenschap dat de coöperatie en haar bedrijf staan als een huis, heb ik het aanbod bij NS durven aanvaarden.'
Liever tweede man
Het was geen uitgemaakte zaak dat Timo Huges ceo zou worden bij het in 2007 gevormde FloraHolland. Toen de bloemenveiling Aalsmeer, waar hij net in 2006 als ceo was aangetreden, besloot samen te gaan met die andere grote veiling, FloraHolland, bood Huges aan om tweede man te worden, in elk geval het eerste jaar. Toen hij dat thuis vertelde, was de reactie eerst een vragend: ‘Ben je gek? Je wilde eerste man worden, nu ben je het en dan dit?’ Maar hij had op dat moment niet het gevoel al over de benodigde diepe relaties in de sector te beschikken. Zijn counterpart, Jacques Teelen, toen 60 jaar, had echter geen zin om een jaar met zo’n jonge hond ‘hijgend in zijn nek’ te werken.
Monopolist
En dus werd Huges al meteen eerste man bij de grootste veiling van snijbloemen en planten ter wereld, die ruim 90 procent verzorgt van alle Nederlandse handel in die producten. Na 100 dagen verwondering kreeg hij de fusie voor elkaar tussen de twee vijandige veilingbedrijven die Nederland destijds nog rijk was. Na de fusie verenigde FloraHolland 95 procent van de telers en vrijwel alle handel. Het ministerie van bloemen, zo wordt FloraHolland ook wel genoemd. Van monopolist FloraHolland stapt Huges dus over naar een andere Nederlandse organisatie met een monopolie-positie.
Het woord klant
In een interview met MT uit 2011 vertelde Huges dat zo'n uitgangspunt extra verantwoordelijkheden met zich meebrengt. Hij startte een groot programma om de cultuur van het bedrijf te veranderen. Waarom? 'Het ontbrak ons aan klantgerichtheid. In het schrift waar ik mijn observaties van de eerste 100 dagen opschreef was de klant een groot vraagteken. In mijn 15 jaar in de transportwereld, waar contracten nauwelijks bestaan of weinig waarde hebben, leerde ik dat de relatie met de klant allesbepalend is. Nu moeten wij kwadratisch handelen in het klantgerichte. Tonen dat we voor de klant werken, anders slaan we de plank mis en verliezen we onze license to operate.'
De val van Lehman hielp
Huges zei dat de val van Lehman Brothers hem enorm geholpen heeft geholpen. 'Opeens was duidelijk dat systeemcrises bestaan en dat zoiets ook ons kan overkomen. De sense of urgency werd vergroot doordat de sector opeens kampte met een omzetdaling. Voor het eerst sinds lange tijd. Dus nu gaat iedereen door een programma, niet alleen de top-100, maar tot de laatste man, om bewustzijn te creëren. Ik vertel voor elke groep zelf de compelling story, waarom we moeten veranderen. De wereld verandert razendsnel en als wij ons niet voldoende aanpassen gebeurt dat zonder ons. Dus moeten we minimaal de perceptie achterlaten dat we klantgericht zijn. Het gaat voor een deel om heel simpele dingen. Snel de telefoon opnemen. Mensen groeten en vragen: kan ik nog wat voor u doen? Zo simpel, dat het bijna dilettantistisch is.'
Unilever, Twijnstra Gudde, Frans Maas
In het interview vertelde Huges verder dat hij een drive heeft om overal het maximale uit te halen. 'Om dit te runnen alsof het mijn eigen bedrijf is. Mijn glas is altijd halfvol. En ik ben trots. Ik weet zeker dat niet iedereen hier veranderingen had kunnen doorvoeren.' Timo Huges studeerde bedrijfskunde in Groningen. Na werkstages bij Unilever en Twijnstra Gudde ging hij in 1992 aan de slag bij vervoersgigant Frans Maas, waar hij zich in 14 jaar opwerkte tot in de bestuurkamer. Zijn eerste opdracht bij de Venlose logistieke dienstverlener was het opzetten van een verkoopvestiging in Engeland. Huges is getrouwd, zijn vrouw heeft een advocatenpraktijk ‘die ook heel goed gaat’. Hij heeft vier kinderen.
Een dankwoord van de voorzitter
Volgens Bernard Oostrom, voorzitter van het bestuur van FloraHolland, heeft Huges gepassioneerd gebouwd aan het samenbrengen van de verschillende veilingen tot een internationaal handelsplatform. Op de website van FloraHolland laat hij weten: 'Met visie en enthousiasme heeft hij leiding gegeven aan ons coöperatieve bedrijf en de positie van onze leden verder versterkt. Wij vinden het jammer van Timo afscheid te moeten nemen. Wij bedanken hem voor zijn geweldige inzet en wensen hem veel succes toe.' In een persbericht van de NS zegt Huges – uiteraard – dat hij graag deel uit gaat maken van de Nederlandse Spoorwegen. 'Met veel energie en gedrevenheid ga ik graag deel uitmaken van dit prachtige Nederlandse bedrijf. Een dienstverlenend bedrijf dat een belangrijk onderdeel is van onze samenleving. Ik verheug me erop met alle NS-collega's er voor te zorgen dat de reizigers iedere dag tevreden zijn.'