Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Directeur Siemens blijft op zijn plek

Terwijl om hem heen steeds meer directieleden verwikkeld raken in corruptieaffaires, is de positie van Siemens-baas Klaus Kleinfeld voorlopig onaantastbaar. Volgens de Süddeutsche Zeitung zal de raad van commissarissen zijn contract deze maand tot 2012 verlengen. Maar mocht Kleinfeld toch vuile handen hebben gemaakt, dan kan hij zijn gouden handdruk volgens de laatste berichten wel vergeten.

Sinds de Duitse politie in november vorig jaar onderzoek deed in dertig Siemens-vestigingen, is het deksel van de beerput van het voormalige uithangbord van deugdzaam ondernemend Duitsland. Het bedrijf dat zich volgens zijn eigen mission statement ‘inzet voor een betere wereld’, en ‘integriteit bepalend wil laten zijn voor de omgang met medewerkers, zakenpartners en aandeelhouders’, bleek jarenlang met behulp van een omvangrijk smeergeldsysteem opdrachten te hebben binnengesleept.

Hoewel bestuursvoorzitter Klaus Kleinfeld aankondigde de corruptie meedogenloos te zullen aanpakken, bereikte eind vorige maand een tweede affaire de directie-etage. De directeur Europa, het onkreukbaar geachte directielid Johannes Feldmayer, werd opgepakt omdat hij met 14,7 miljoen euro de ‘onafhankelijke’ vakbond AUB zou hebben omgekocht.

De arrestatie van Feldmayer, die een volledige bekentenis zou hebben afgelegd, is vermoedelijk niet de laatste. Direct na de aanhouding doken speculaties op over voormalig financieel directeur en oud-voorzitter van de raad van commissarissen Karl-Heinz Baumann. Ook de positie van oud-bestuursvoorzitter en huidig president-commissaris Heinrich von Pierer lijkt in gevaar.

Bron: AD

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.