Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Deze reclame moet de iPad-verkopen van Apple een boost geven

Deze reclame moet de iPad-verkopen van Apple een boost geven
Je leest nu: Deze reclame moet de iPad-verkopen van Apple een boost geven

De verkopen van tablets in het algemeen en iPads in het bijzonder dalen. Met een focus op muziek hoopt Apple het tij te keren.

Tijdens de uitreiking van de Grammy Awards afgelopen weekend was voor het eerst een nieuwe iPad-commercial van Apple te zien. In de 60 seconden durende reclame benadrukt het bedrijf hoe je muziek kan maken (en afspelen) met behulp van de tablet. Apple is er veel aan gelegen om het apparaat onder de aandacht te brengen: de afgelopen kwartalen zakten de verkopen van de iPad namelijk in.

Bekijk de reclame of lees door voor meer uitleg over de dalende tabletverkopen:

Een daling van 18 procent

Vergeleken met het laatste kwartaal van 2014 werden in het eerste kwartaal van 2015 meer iPads verkocht door Apple (21,4 miljoen versus 12,3 miljoen), maar Q1 is altijd een piekmoment voor Apple, aangezien de resultaten van feestdagen hierin mee worden genomen. Eerlijker is het dus te kijken naar hetzelfde kwartaal een jaar eerder. In Q1 2014 verkocht Apple 26,0 miljoen exemplaren van de tablet, terwijl dat aantal tijdens dezelfde periode een jaar later is gedaald naar 21,4 miljoen exemplaren. Een daling van zo'n 18 procent.

Phablets winnen van tablets

Niet alleen Apple kampt met dalende tabletverkopen: de hele markt krimpt, zo stelde onderzoeksbureau IDC recentelijk in een rapport. In het laatste kwartaal van 2014 werd wereldwijd voor het eerst sinds 2010 een daling in verkopen gerapporteerd. Dat er minder tablets worden verkocht, komt onder andere door de populariteit van de phablets, zo schreven we eerder dit jaar. Samsung maakte het genre groot, waarna ook Google en Apple de opkomst van grotere schermen niet meer konden negeren. De nieuwste iPhone-modellen kennen schermen met afmetingen van 4,7 en 5,5 inch – fors groter dan de oorspronkelijke schermgrootte van de smartphone, die vanaf het begin lag op 3,5 inch.