Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Deze man adviseert Japanse topmannen – en groeit zelf héél langzaam

Deze 77-jarige fabrieksdirecteur uit een Japans bergstadje geldt als managementgoeroe voor het machtige Toyota.  

Het almachtige Japanse autoconcern Toyota is sinds kort in omzet verslagen door de Duitse concurrent Volkswagen (hoewel het nog wel de meeste winst maakt). Is dit een ramp? Welnee. Het gaat namelijk niet om groei op korte termijn, maar om de groei met lange adem. Groeien als een boom – ieder jaar een ring erbij.

Zeewier en toetjes

Deze wijsheid wordt verteld door een 77-jarige fabrieksdirecteur in het Japanse stadje Ina. Hiroshi Tsukakoshi runt daar al decennialang een fabriek die zeewier verwerkt tot agar – een soort gelatine die als basis dient voor het maken van noedelgerechten en toetjes (zie afbeelding hieronder).

Onafgebroken groei

Tsukakoshi’s wijsheid op het gebied van bedrijfsvoering heeft hem in de loop der jaren marktleider gemaakt in een relatief kleine markt, waarin het op een gegeven moment 48 jaar van onafgebroken groei toonde – of er nou crisis of ongekende bloei was. De top van het Japanse bedrijfsleven wendt zich sindsdien tot Tsukakoshi voor advies.

Geen explosieve, maar stabiele groei

Tsukakoshi waarschuwt voor Amerikaanse managementfilosofieën, die volgens hem gestoeld zijn op explosief succes op korte termijn. Volgens de 77-jarige goeroe is het beter om rust en stabiliteit te koesteren, in plaats van een hongerige expansiedrift. Een toetje gebaseerd op Agar

Zijn bedrijf, Ina Food Industry, geldt als schoolvoorbeeld. Het verdient zo’n 180 miljoen dollar per jaar en levert zo’n 80 procent van de agar in Japan. Het gebruik van het op zeewier gebaseerde agar was altijd vrij bescheiden – tot de grote agar-bubbel van 2005.

Maximale capaciteit

Doordat het bindmiddel toenb veel positieve media-aandacht kreeg (het zou zeer gezond zijn), schoot de vraag omhoog. De fabrieken van Ina draaiden op maximale capaciteit en konden de vraag amper aan.

Voorbereid en wijzer

Toen de bubbel in 2006 klapte was Tuskakoshi niet alleen voorbereid – Ina Foods overleefde het inzakken van de vraag –, hij was bovendien een bevestiging van zijn filosofie rijker.

Adviseur van de grote jongens

Inmiddels adviseert de zeewierdirecteur de topman van de Japanse centrale bank en de ceo van Toyota. Het idee om alleen op groei op lange termijn te focussen vertaalt zich bij Toyota in de uitgifte van nieuwe aandelen, waarbij de koper zich voor 5 jaar committeert. Iets waar buitenlandse investeerders flink tegenop zien.

De Amerikaanse zakenkrant Wall Street Journal schreef een mooi portret over Tsukakoshi. Lees hier verder.

(Foto boven: Hiroshi Tsukakoshi, directeur van het Japanse Ina Food Industry. Foto: Yoko Kubota/The Wall Street Journal)

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.