1. 5G
2019 wordt het jaar dat 5G zijn intrede in de markt zal hebben in aanloop naar een wereldwijde uitrol in 2020: producten en diensten die klaar zijn om gebruik te maken van deze technologie voor razendsnelle gegevensoverdracht. Met theoretische snelheden tot 800 gigabit per seconde, factor tien keer minder vertraging dan bij 4G het geval is en meer apparaten die verbinding kunnen maken met het netwerk, is 5G cruciaal voor de implementatie van onder meer communicatie tussen zelfrijdende voertuigen en IoT-apparaten.
Brian Modoff, EVP bij chipmaker Qualcomm, vertaalde deze trend als ‘we zijn de afgelopen 30 jaar bezig geweest met het verbinden van mensen, de komende 30 jaar staat in het teken van het verbinden van apparaten’. De komst van 5G zal het verbinden van deze apparaten mogelijk maken. Vandaar dat techgiganten collectief de ontwikkeling van 5G omarmen en wij het komend jaar de eerste innovaties zullen zien die gebruik maken van deze technologie.
2. Voice Assistants
De implementatie van spraaktechnologie zal dit jaar in alle vormen van producten en diensten terugkomen. Google verwacht dat voor het eind van deze maand de spraakassistent Google Assistant op meer dan een miljard apparaten beschikbaar is en Amazon Alexa heeft bijna 60.000 bedrijven die op te roepen zijn via het platform.
Waar de digitale assistenten het afgelopen jaar vooral in telefoons, laptops, horloges en speakers waren geïmplementeerd, zul je ze vanaf nu tegenkomen in allerlei apparaten van slimme koelkasten tot auto’s, tv’s en spiegels. Voorlopig levert spraaktechnologie voor bedrijven nog geen grote omzetverwachting op: uit onderzoek van de Consumer Technology Association (CTA) blijkt dat men voornamelijk generieke zoekopdrachten geeft, de weersvoorspelling opvraagt, muziek luistert en een alarm zet.
Bovendien blijkt de omgeving van grote invloed of men wel of geen spraaktechnologie gebruikt: thuis of in de auto wordt is het hard op weg om marktaandeel te winnen, terwijl het in publieke ruimtes niet of nauwelijks wordt gebruikt.
3. AR / VR / MR / XR
Het succes van augmented reality is niet alleen bij Pokémon Go zichtbaar: meer en meer organisaties zien mogelijkheden om hun product of dienst aan te kleden met de mogelijkheden van virtual reality (VR), augmented reality (AR), mixed reality (MR) of de parapluterm voor deze drie innovaties: extended reality (XR). Van Ikea die middels een app de meubels digitaal in je huis toont, live virtuele informatielagen tijdens sportwedstrijden, musea die verloren gebouwen of objecten terug tot leven brengt op je smartphone tot trainingsprogramma’s die mensen virtueel helpen met het verkrijgen van nieuwe vaardigheden.
4. Zelfrijdende auto’s
We zijn in de overgangsfase van auto’s die ons tijdens het rijden assisteren met functies als adaptive cruise control naar volledig zelfrijdende auto’s. Verwacht wordt dat in 2030 auto’s in staat zijn om zonder menselijke bestuurder te kunnen rijden – tot die tijd zitten we op het derde niveau van zelfrijdende technologie – auto’s kunnen zelf beslissingen nemen, maar enkel in specifieke, afgekaderde gevallen zoals op de snelweg bij goed weer of in steden waar er al veel data is verzameld over de wegen, de omgeving en de verkeersregels.
Dit jaar zullen verschillende Amerikaanse steden daarom kennis maken met taxi’s van technologiebedrijven zoals Waymo (van Alphabeth annex Google), Uber en Cruise die onder meer opereren in San Fransisco, Washington DC en San Jose.
Opvallend dat er ook al een beperking met betrekking tot zelfrijdende auto’s is ontdekt: fastfoodketen Domino’s deed een poging om pizza’s te bezorgen met een zelfrijdende Ford, maar kreeg de Amerikaanse klanten niet zo ver om hun huis uit te komen om de pizza uit de auto te halen.
5. IoT-platforms
Nest, Philips Hue, Ring, Arlo, Wyze, Facebook Portal, Amazon Cloud Cam, het aantal aanbieders van slimme apparaten voor thuis en op kantoor is eindeloos. Elk bedrijf ontwikkelt nu een eigen app en een eigen ecosysteem waarin de camera’s, deurbellen, rookmelders, speakers en verlichting het beste tot zijn recht komt.
De CTA verwacht dat (zakelijke) consumenten meer en meer merken door elkaar zullen gebruiken en verwachten dat deze onderling met elkaar samenwerken. Hoe deze geïntegreerde platformen eruit gaan zien en welke bedrijven hierin het voortouw nemen moet nog blijken – maar één ding is zeker, de wil van de consument, blijft wet.