Inspiratie genoeg op het festival South by Southwest in Texas. Ouke Arts deelt de inzichten die hij er afgelopen week opdeed.
Het jaarlijkse muziek-, film- en technologiefestival South by Southwest (SXSW) in Austin, Texas, bracht afgelopen week 75.000 investeerders en vertegenwoordigers uit de media, muziek en film bijeen. Onder hen waren zo'n 250 Nederlandse ondernemers. Ouke Arts van strategisch adviesbureau Thaesis was erbij en zag 5 veelbelovende trends waar ondernemers rekening mee moeten houden.
Technologie, social, data, start-up, digital en design zijn de woorden die tijdens SXSW het meest zijn opgenomen in de omschrijvingen van de in totaal circa 800 sessies. De live-streaming video app Meerkat uitgezonderd, zijn opvallend veel van de tijdens het Interactive deel van het festival dominante trends echter niet gerelateerd aan sociale media. Dat was tijdens eerdere edities van SXSW vaak wel het geval. Welke trends waren dan wel dominant? Deze:
#1. Robots
De mate waarin autonome machines effectief met mensen kunnen samenwerken en interacteren wordt steeds belangrijker. Of het nu gaat om het verbeteren van de arbeidsproductiviteit, het verbeteren van sociale interactie tussen mensen of het verbeteren van educatie en zorg, robots zijn tijdens SXSW overal.
#2. Synthetische biologie
Uit samenwerkende natuurkundige en technische wetenschappen ontstaan praktische toepassingen van robotica, software en synthetische biologie: van human augmentation tot deep brain stimulation. Zo zijn er geïntegreerde robotic protheses die fysieke impulsen doorgeven aan een smartphone, welke de impuls omzet in een beweging van de prothese.
#3. Virtual reality headsets
Niet alleen in de gaming is aandacht voor virtual reality, ook in film (immersive storytelling) en zelfs journalistiek worden de mogelijkheden verkend. Met virtual reality headsets ontstaat de mogelijkheid om de natuurlijke bewegingen van het menselijk lichaam te gebruiken voor navigatie in een 360°-gezichtsveld.
#4. Wearables
Talloze draagbare toepassingen, gebaseerd op draadloze technologie. Van Google tot Pepsi en van Nike tot Disney, veel marktbepalende spelers hebben in hun producten prototypes ontwikkeld. Opvallend is daarbij de trend dat wearables steeds minder zichtbaar worden, met name in kleding en schoenen.
#5. Quantified self
Mobiele toepassingen stellen gebruikers in staat grote hoeveelheden individuele waarden te meten. Waarden die gedrag kwantificeren en die helpen om de gezondheid te verbeteren. Deze toepassingen worden ook gebruikt om de tevredenheid van medewerkers te meten, om het geluk en de cultuur van organisaties te bevorderen en te beïnvloeden.
Over de auteur
Ouke Arts (foto rechts) heeft tijdens het interactieve deel van het festival nog meer inzichten opgedaan. Die inzichten vat hij samen in een top 10 van SXSW 2015. Lees die op zijn blog.
Ouke Arts is partner van strategisch adviesbureau Thaesis. Hij kwam in 2010 bij Thaesis na 7 jaar bij PwC Consulting. Ouke is gespecialiseerd in veranderende markten, media technologieën en disruptive businessmodellen.