Snapchat is gek! Want wie wijst nou een bod van 3 miljard af? Vier andere bedrijven die hard to get speelden. Was dat slim?
3 miljard dollar. Dat zou Facebook hebben geboden voor Snapchat, een applicatie die gebruikers laat instellen hoeveel seconden een boodschap zichtbaar is voor de ontvanger. The Guardian legt in 10 stappen uit wat je erover moet weten. Samengevat:
- Snapchat was niet het eerste product van de oprichters
- Snapchat groeit als een dolle
- Investeerders houden ervan, tieners ook
- Snapchat is aangeklaagd door een van de mede-oprichters
- Snapchat is controversieel
- Voor tieners draait Snapchat niet (alleen) om sexting
- Facebook heeft dus interesse
- Snapchat verbreedt zich steeds meer
- En is op zoek naar een verdienmodel
- Want de competitie neemt steeds meer toe
Nog nul dollar omzet
Het twee jaar oude Snapchat draait nog geen omzet en zegt dat gebruikers gezamenlijk meer dan 350 miljoen 'snaps' per dag versturen. Bij de laatste finanancieringsronde, in juni van dit jaar, werd Snapchat gewaardeerd op een bedrag van 800 miljoen dollar. Het internet reageerde ongeveer als volgt op de overnamegeruchten:
"That company turned down how much money?! What fools! They clearly know nothing about their company. But I do!" Sent from my couch
— MG Siegler (@parislemon) November 13, 2013
Waarom heeft Facebook interesse in Snapchat? Dat is speculeren, maar de kans is groot dat Facebook de hete adem van de concurrent voelt. Gebruikers van Facebook plaatsen dagelijks 350 miljoen foto's, (toevallig?) net zoveel als Snapchat-gebruikers dagelijks versturen. Voor Facebook zijn foto's dus core business. Eerder kocht het bedrijf al de foto-app Instagram.
Deze ondernemers gingen Evan Spiegel voor
Snapchat is niet het eerste (internet)bedrijf dat een gigantisch overnamebod weigert en Snapchat-opperhoofd Evan Spiegel is niet de eerste eigenwijze ondernemer die het beter denkt te weten. Een overzicht van de ondernemers die hem voorgingen (en wat de gevolgen waren):