Zonder innovatie geen vooruitgang, weten ook steeds meer Nederlandse bedrijven. MT sprak met drie 'Best Managed Companies'.
Onlangs kregen bijna 100 bedrijven het predicaat ‘Best Managed Company’ uitgereikt door Deloitte en ING. Bedrijven worden elk jaar langs de meetlat van het Business Maturity Model gelegd, kortweg het BMM-model.
Vijf pijlers
Het model dat Deloitte in samenwerking met de Universiteit van Utrecht heeft ontworpen en dat de basis vormt waarop de prijs van ‘best geleide ondernemingen’ rust. Het BMM-model bestaat uit vijf pijlers: strategie- & beleidsvorming, organisatie & processen, besturing & beheersing, informatietechnologie en mensen & cultuur. Daar komt een analyse van de strategie, verdiencapaciteit en bedrijfsvoering uitrollen. Bedrijven die de vijf pijlers volledig in balans hebben (gelijkmatige scores) eindigen slagen voor deze conditietest.
- Lees verder bij: 'Best Managed Company is vaak een wendbare winstmaker'
Blijvend innoveren
In 2015 was het thema 'innovatie'. MT sprak met drie 'Best Managed Companies' uit diverse sectoren: een installatiebedrijf, een vervoersbedrijf en een marketingbureau.
#1 Kersten Retail
Business: installatietechniek voor de retail
Omzet: 35 miljoen euro
Aantal medewerkers: 180
Waar: Elst (Gelderland)
Klanten: H&M, Blokker, Van Haren, Jumbo, Primark (o.a.)
Best Managed Company: voor het eerst
Wie: DGA Henk Jansen en commercieel directeur Ronald Kuypers
Wat doen jullie?
‘We zijn van origine een algemeen installatiebedrijf, maar zijn stap voor stap gespecialiseerd in alle installatietechnieken voor winkels. In 2004 hebben we de strategische keuze gemaakt om vol te focussen op de retailmarkt. Dat heeft gelukkig zeer goed uitgepakt.’
Waarom zijn jullie ‘Best managed’?
‘Het programma is een spiegel voor je eigen bedrijfsvoering en prestaties; het resultaat een waardering voor je medewerkers. Het Business Maturity Model van Deloitte passen we zoveel mogelijk toe. Innoveren in de retail is topsport, omdat deze sector continu in ontwikkeling is, vooral op technologisch vlak. We hebben een eigen r&d-afdeling om daarop in te spelen. Een voorbeeld van zo’n eigen innovatie is onze gepatenteerde ‘Powerbox’, een prefab element met geïntegreerde installatiecomponenten. Daarmee besparen klanten 50 procent tijd op de ombouwlocatie.’
Ik voorzie dat de retailsector de komende jaren vele duizenden winkels gaat klaarstomen voor Het Nieuwe Winkelen.
Hoe flexibel is jullie businessmodel?
‘De retailmarkt kent een herhalingsmodel. De lessen die we hier leren kunnen we nu toepassen bij gelijksoortige business, zoals hotelketens. Daarin zetten we nu de eerste stappen. In de winkels willen wij het verschil maken door de offline en online wereld steeds meer te integreren. In een winkel komen steeds meer technologische snufjes. Niet alleen om het binnenklimaat te monitoren, maar ook om – via sensoren – na te gaan wie wat koopt en hoe klanten door een winkel lopen. Wij doen nu niet alleen de installaties voor bijvoorbeeld verlichting, koeling en klimaat, maar leggen ook het datanetwerk aan. Daarmee leggen we een basis voor een ‘Internet of Things’ in een winkel. Ik voorzie dat de retailsector de komende jaren vele duizenden winkels gaat klaarstomen voor Het Nieuwe Winkelen. Daar maken wij als installateur nu al werk van.’
#2 Munckhof Groep
Business: personenvervoer
Omzet: ca. 150 miljoen euro
Aantal medewerkers: 900
Waar: 18 vestigingen, hoofdkantoor Horst (Limburg)
Klanten: NS, Rijksoverheid, Thalys, evenementen (o.a.)
Best Managed Company: al 7 keer
Wie: Tom Roefs, ceo
Wat doen jullie?
‘We zijn specialist in personenvervoer. Zo rijden bijvoorbeeld onze bussen voor de NS als er ergens een stremming is. Al het vervangend vervoer ten oosten van de lijn Groningen-Breda wordt door ons georganiseerd. Ook organiseren we nu voor het COA de mobiliteit van asielzoekers naar hun opvanglocaties. Daarnaast hebben we ook taxi’s en organiseren we zakenreizen. We ‘vervoeren’ niet alleen mensen; we zoeken voor onze opdrachtgevers zo efficiënt mogelijk de beste oplossing bij hun vervoersvraag.’
Waarom zijn jullie ‘Best Managed’?
‘Het is niet alleen het predicaat, we gebruiken ook het Business Maturity Model van Deloitte als spiegel voor onze organisatie. Er moet balans zijn. Zo kun je een supertechnologische omgeving creëren, maar als je niet de mensen ervoor hebt, gaat het niet werken. Intern leggen we onszelf ook nieuwe strategiedoelen op, maar na het behalen ervan, is er altijd weer nieuw verbeterpotentieel.’ (lacht)
Oude businessmodellen gaan niet meer op. Als mevrouw Jansen naar de dagopvang wil, kunnen wij ook haar medicijnen, maaltijden en nieuw beddengoed meenemen.
Hoe flexibel is jullie businessmodel?
‘Van onze 900 medewerkers is ruim de helft chauffeur. De eerste zelfrijdende voertuigen zijn er al, dus voor de lange termijn moeten wij onderzoeken hoe de huidige rol van de chauffeur er in de toekomst uitziet. Dat is heel spannend. Voor de korte termijn is het vervoer voor de zorgindustrie voor ons een uitdaging. De vraag naar mobiliteit neemt toe, terwijl de budgetten afnemen. Oude businessmodellen gaan niet meer op. Dus als mevrouw Jansen naar de dagopvang wil, kunnen wij wellicht ook meteen haar medicijnen, maaltijden en nieuw beddengoed meenemen. Nu rijden er 5 busjes naar haar huis. In de toekomst zijn dat er mogelijk nog maar 1 of 2, dan neemt de kwaliteit van de dienstverlening toe.’
#3 Hamilton Bright Group
Business: marketing
Omzet: ca. 50 miljoen euro
Aantal medewerkers: 1.100 fte.
Vestigingen: Nederland (Sneek), België en Zuid-Afrika.
Klanten: multinationals in de electronica, food, body & health en DIY (o.a.)
Best Managed Company: voor de derde keer
Wie: ceo en oprichter Claudio Missaglia
Wat doen jullie?
‘We bouwen en versterken merken op de winkelvloer. We leveren diensten op het gebied van sales, shopper activation, market intelligence en human resources. Een van de vernieuwingen die we hebben doorgevoerd is om te stoppen met ‘mystery shopping’. We hebben nu een app gemaakt waarmee consumenten opdrachten in winkels uitvoeren, tegen betaling. Dat bespaart onze klanten budget dat aan andere marketingactiviteiten besteed kan worden.’
Waarom zijn jullie ‘Best managed’?
‘Het is een waardering voor ons personeel en hun inzet. Bovendien hechten onze klanten hieraan, ook omdat binnen de marketing geen certificering bestaat. Het helpt als de jury achter dit programma en partijen als Deloitte en ING je betitelen als een van de ‘best geleide bedrijven’. Maar het is geen doel op zich, het is een gevolg van hoe wij onze operatie en het management hebben ingericht. Innoveren zit in onze genen.’
Het gaat er ook om je personeel ruimte te geven voor eigen ondernemerschap.
Hoe flexibel is jullie businessmodel?
‘In 16 jaar tijd zijn we geëvolueerd van een traditioneel ‘field marketing’-bureau naar een bureau dat ruim 25 diensten aanbiedt. Die verbreding was nodig om binnen de marketingsector relevant te blijven. Het verschil zit hem niet alleen in het bieden van meer kwaliteit. Het gaat er ook om je personeel ruimte te geven voor eigen ondernemerschap. Die inzet leidt tot meer betrokkenheid en creativiteit. Onze volgende uitdaging is om onze diensten voor de retail – en onlinesector te integreren. Sommige bureaus doen alleen retail, andere doen alleen online. Wij willen juist geïntegreerde oplossingen, zodat onze klanten hun marketingeuro’s voor zowel retail als online bij ons besteden.’
Vraag een gratis proefnummer aan
Dit verhaal is ook verschenen in de laatste papieren editie van Management Team van 2015, die helemaal in het teken staat van consultancy en dienstverlening. Ben je nog geen abonnee? Vraag deze editie dan hier aan als gratis proefnummer!