Ontwerp is tegenwoordig een strategisch issue. Apple, Sony en Philips hebben laten zien dat design markten op z'n kop kan zetten. Maar hoe ver kun je gaan?
Het succes van hotelketen citizenM is voor een groot deel te danken aan het ontwerpbureau. "Design is een integraal onderdeel van onze strategie", aldus Menno Hilberts tijdens het MT College, dat als thema 'Design maakt het verschil' had meegekregen.
Apple, Sony en Philips hebben laten zien dat design markten op z´n kop kan zetten. Ontwerp is de laatste jaren een strategisch issue geworden. Tijdens het MT College op 10 december, dat Management Team samen met de Erasmus Universiteit en Designlink organiseerde, vertelde Menno Hilberts, director of development bij citizenM over hun innovatieve hotelconcept. "Design is een integraal onderdeel van onze strategie." Dat begint al bij de organisatiestructuur, waar het Amsterdamse architectenbureau Concrete als partner onderdeel van uit maakt. "Zij zijn financieel betrokken bij het project en werken als een soort waakhond voor ons. Het ontwerpbureau houdt ons bij de les en zorgt dat we citizenM blijven ontwikkelen." De hotelketen werd vijf jaar geleden gestart door Rattan Chadha, oprichter van Mexx, uit frustratie over de huidige hotelbusiness.
Legodoos
De insteek was: dat kan goedkoper. Om dat te bereiken wordt tachtig procent van het hotel in een fabriek geproduceerd, alle kamers rollen identiek aan elkaar van de lopende band. Op locatie wordt een begane grond gebouwd, daar bovenop worden de kamers gestapeld. Eén kamer kost de organistie 30.000 euro om te produceren. Dat gebeurt op een zeer groene manier; volgens Hilberts houdt het bedrijf 3 procent afval over, in tegenstelling tot de 20 procent die gemiddeld wordt overgehouden bij de bouw van een hotel. Hilberts: "Het is een hele andere manier van bouwen. Om te voorkomen dat het aan de buitenkant geen legodoos wordt, plaatsen we kamers niet precies op elkaar en is de hoek van het raam in elke kamer anders."
Designinsteek
Op dit moment staan er hotels van citizenM bij Schiphol en in Amsterdam. Er wordt gebouwd aan een hotel in Glasgow en als volgende steden staan New York en Londen op het programma. De manier van bouwen is niet de enige manier waarop citizenM zich onderscheidt. De verkoop gaat grotendeels via de eigen website, inchecken gaat zonder personeel, met behulp van een RFID-chip. Eten en drinken is selfservice, en kamerpersoneel is niet alleen ge-outsourced maar kent door een simpel mechanisme in het bed een snellere werktijd. In plaats van 0,5 fte per kamer (het gemiddelde in hotelland), werken er 0,2 fte per kamer bij citizenM. De designinsteek komt daarnaast ook terug in de marketing van citizenM.
Augmented reailty
Eerder op de middag vertelde Yolande Kolstee over augmented reality. Zij is projectleider AR + RFID lab bij de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten. Van hotels naar augmented reality (AR) lijkt een grote stap, maar niet alleen heeft de techniek AR ook een design (of: interface) nodig, daarnaast kunnen bedrijven die zich richten op design ook gebruik maken van AR, zo bleek uit het verhaal van Kolstee. Als voorbeeld gaf ze de Salone des Mobile, waar meubels in AR werden gepresenteerd. Bezoekers kregen een zogenaamde AR-headset op en konden daardoor grafische uitvoeringen van de meubels over de werkelijkheid heen zien. Kolstee: "AR is een soort toverwereld, waarin je bijvoorbeeld ook de constructiemomenten van een product kan laten zien. Producten kunnen met behulp van deze techniek makkelijk gedupliceerd worden, en in meerdere vormen gepresenteerd."
3D-ervaring
Een nadeel van deze vorm van AR is op dit moment de zware apparatuur. Iets waar die ándere vorm van AR, waarbij niet een masker maar een beeldscherm zoals een iPhone de zender is van de AR, geen last van heeft. Het Nederlandse bedrijf Layer is er succesvol mee. Volgens Kolstee is er een essentieel verschil tussen de twee vormen: "Als een beeldscherm de zender is, kan het nooit een volledige 3D-ervaring worden." Zo kan je met een iPhone niet net doen alsof je tussen de meubels loopt. Volgens Kolstee kan AR in veel gevallen van pas komen. Ze noemt bijvoorbeeld onderhoudswerkzaamheden of operaties, waarbij een extra laag informatie over de beelden te zien kan zijn als hulpmiddel. AR is daarmee trouwens nog geen wondermiddel: "Ook optische illusies werken in AR, daar moeten we nog mee om leren gaan."