Grondstoffenbedrijf Umicore zette in 2008 de klok volledig op groen. Het leverde vorig jaar een recordomzet op van bijna 15 miljard (!). Wat is het geheim?
1. Van mijnbouw naar groene kampioen
Begin deze eeuw was het Belgische Umicore onder de naam Union Minière nog een zeer cyclisch mijnbouwbedrijf, sterk in onder meer zink, koper en edelmetaal. Maar het management zag op tijd de potentie van duurzaamheid, en zet nu vol in op bijvoorbeeld herlaadbare batterijen, recycling en schone energie. Het bedrijf is blij met strenge regelgeving rond elektronisch afval, heeft een proefinstallatie klaar voor waterstofproductie en denkt ook een belangrijke rol te kunnen spelen in de elektrische autosector. De inspanningen leveren niet alleen een groen imago op (Umicore hoort volgens denktank Ethisphere bij de 100 meest ethische bedrijven van de wereld), maar ook harde pegels: de omzet was in de 200-jarige geschiedenis van het bedrijf nog nooit zo hoog, met de afdeling recycling (goed voor 60 procent van de winst) als grootste winstmotor.
2. Blijf altijd innoveren en investeren
Crisis of niet, Umicore investeert gewoon door. Het bedrijf had het in 2009 zwaar, maar ceo Marc Grynberg (46) wist op tijd de koers te verleggen. Hij dreef de bestedingen in research en ontwikkeling vorig jaar met 13 procent op tot 6 procent van de omzet (exclusief metalen). Niet alleen heeft het bedrijf een eigen auto in de World Solar Challenge, de Umicar, het denkt ook binnen 2 jaar, samen met Solvay, een grote brandstofcel klaar te hebben voor zogeheten stationaire toepassingen.
3. En ook nog goed voor de aandeelhouders
Het is groen en het innoveert, maar toch stelt Umicore ook zijn beleggers niet teleur. Het bedrijf koopt geregeld eigen aandelen in en trekt dit jaar het dividend met een kwart op. De top van het bedrijf schijnt zelfs de wereld rond te trekken om zijn grootste eigenaars persoonlijk te bezoeken. Met de huidige grondstoffenschaarste lijkt Umicore in elk geval geen heel gevaarlijke belegging, en is dan ook sinds 2008 met afstand de grootste stijger op de Belgische beurs.
Meer succesrecepten:
-
Het geheim van McDonald's
- Het stille succes van Action
-
Hoe GE marketing ontdekte
-
Waarom Subway wereldwijd scoort