Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De supply chain als wapen

Supply chains vallen steeds vaker onder de directe verantwoordelijkheid van de raad van bestuur. Werd het in het verleden vaak gezien als complex en als kostenpost, nu is de tijd aangebroken om de supply chain in te zetten als wapen om de omzet te verhogen.

Om de supply chain succesvol in te zetten, is er wel een aantal veranderingen nodig. Supply chain en commercie zullen hand in hand moeten optrekken en de strijdbijl moeten begraven. Soms zullen zelfs de supply chain kosten toenemen, maar die worden ruimschoots goed gemaakt door de bijbehorende omzetstijging. Een paar voorbeelden waar de omzet kan toenemen op het moment dat de supply chain goed wordt beheerd.

In de modebranche is 10 tot 15 procent omzetgroei mogelijk als de juiste modellen in de juiste maat in de juiste winkel op het juiste moment beschikbaar zijn. Dat is namelijk het moment dat de klant geïnteresseerd is om een bepaald kledingstuk aan te schaffen. Het nauwkeurig volgen van het kooppatroon van klanten in de winkels en het direct reageren met de supply chain zorgt voor een dergelijke stevige omzetgroei.

Een tweede voorbeeld betreft kantoorartikelen. Vindt de klant, variërend van grote concerns met vele kantoren tot een eenmanszaak, het echt noodzakelijk om de vandaag voor 10 uur bestelde pennen en post-its voor 16 uur op kantoor te hebben? De kosten van vooral het transport rijzen hier al snel de pan uit, hetgeen uiteindelijk in de prijs van de artikelen tot uitdrukking komt of de marge zwaar onder druk zet. Het verbruikspatroon van kantoorartikelen lijkt vrij regelmatig en standaard, dus een serviceconcept van de leverancier om zorg te dragen voor voldoende kantoormiddelen op voorraad bij de klant, ligt voor de hand. Een zorg minder voor de klant, lagere prijzen en daarmee een mooi concurrentievoordeel voor de leverancier!

Dit vraagt om een geïntegreerde benadering van de supply chain die begint bij het scherp luisteren naar en afstemmen op de wensen van de klanten. Een creatieve en onorthodoxe aanpak van de supply chain is nodig om de gewenste groei te realiseren, waarmee de supply chain tot strategisch wapen uitgroeit.


Lorike Hagdorn is partner bij Boer & Croon Strategy and Management Group

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.