Met weinig auto’s waarvan de prijs maar net boven de 20.000 euro begint, zit je voor je het (aan motor- of rijwindgeluid) hoort op een snelheid die je je rijbewijs zou kunnen kosten. De Seat Altea XL is zo’n auto.
XL? Klopt. Seat had natuurlijk al drie jaar een gewone Altea op de prijslijst. Vorig jaar kwam daar de stationwagen bij. En die werd XL genoemd, omdat-ie een ‘extra large’ uitvoering van de gewone Altea is.
En dat betekent? Achttien centimeter en zeven millimeter langer. Geheel voor de achterpassagiers en de bagage. En een compleet andere achterkant. Met, mede dankzij de andere lampenunits, een veel stoerder uiterlijk dan de gewone Altea. Van een kleine middenklasser die de Altea van buiten lijkt, is de XL-versie opeens een grote jongen.
Wat is het prijsverschil? Opmerkelijk: duizend euro slechts. Niets ten nadele van de gewone Altea, maar je bent in onze ogen gek als je dit bedrag bezuinigt en niet voor de XL gaat. Dat is namelijk gewoon een veel volwassener auto.
Hoe rijdt de Altea? Laten we het maar gewoon zeggen zoals het is: als elke andere Volkswagen in deze klasse. Motorisch is vooral de 2.0-liter diesel met 170 pk, het topmodel van rond de 34.000 euro, een heerlijke reiswagen, maar de 2.0-liter met 140 pk krijgt de auto ook heel volwassen van zijn plek. En zoals eerder gezegd: er is rijbewijsverliesgevaar voor chauffeurs met een zware rechtervoet. Want windgeruis ontbreekt tot op hoge snelheid.
Verdere bijzonderheden? Ja, de Altea XL is iPod-voorbereid voor weinig (150 euro) en er kan in plaats van een vaak relatief peperduur fabrieksnavigatiesysteem ook een TomTom 710 worden meegeleverd, mét een docking-station op het dashboard. Het frááie dashboard, moeten we nog kwijt.