Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De opvallendste wapenfeiten van Marissa Mayer

Marissa Mayer begon een jaar geleden als ceo bij internetbedrijf Yahoo. Wat bereikte ze in haar eerste 365 dagen?

Op 16 juli 2012 werd Marissa Mayer benoemd tot ceo van Yahoo. De inmiddels 38-jarige Amerikaanse kwam van Google, waar ze een van de eerste werknemers was, en heeft de aandacht aardig naar zich toe getrokken in haar eerste 365 dagen als topvrouw van Yahoo. Wat kreeg ze voor elkaar in het eerste jaar en wat staat nog open? Een overzicht van de wapenfeiten van deze powervrouw:

1. Ze verklaarde Het Nieuwe Werken dood

Thuiswerken? Die tijd is voorbij voor enkele honderden Yahoo-medewerkers. In februari van dit jaar stuurde Mayer een memo rond binnen Yahoo waarin thuiswerkers werd verteld dat ze voortaan op kantoor werden verwacht. De medewerkers boos natuurlijk, maar volgens Mayer was het een noodzakelijke beslissing om Yahoo meer snelheid te geven, snelheid die volgens haar alleen voortkomt uit betere en nauwere samenwerking. De internetwereld schreeuwde moord en brand, later verdedigde Mayer haar stellingname als volgt: 'Mensen zijn inderdaad productiever als ze alleen zijn, maar ze zijn beter in samenwerken en innovatiever als ze bij elkaar zitten. Sommige van de beste plannen komen voort uit het samenbrengen van twee verschillende ideeen.' Wat ze bedoelde, maar nooit hardop zei: de sfeer bij Yahoo  was lusteloos en niemand wist precies wat ze deden, dus was dit een noodzakelijke beslissing.

2. Ze kocht 18 bedrijven, waaronder Tumblr

Tel even mee: Yahoo kocht in het afgelopen jaar de bedrijven Qwiki, Xobni, PlayerScale, Tumblr, Summly, Bignoggins Productions, Rondee, Ghostbird Software, Loki Studios, MileWise, GoPollGo, Astrid, Jybe, Alike, Snip.it, OnTheAir, Stamped en – de meest recente overname – mobiel advertentiebedrijf AdMovate. Inderdaad, dat zijn 18 aankopen, in een jaar tijd. Update: 18 juli kocht ze nummer 19. De meest opvallende aankoop was het blogplatform Tumblr, dat voor maar liefst 1,1 miljard dollar werd gekocht. Veel van de overgenomen richten zich op het mobiele speelveld, wat logisch is, aangezien daar nog flink wat stukjes van de taart zijn te verdelen. In mei meldde Yahoo dat het de laatste tijd 22 ondernemers had toegevoegd aan zijn mobiele team. Mobiel bezoek ging van 200 miljoen actieve gebruikers per maand (eind 2012) naar 340 miljoen nu.

3. Ze deed Larry Page na (en stopte verschillende diensten)

Sinds Google-oprichter Larry Page ceo van het bedrijf is, stopt hij de ene na de andere dienst. De reden? Focus. Marissa Mayer (zoals eerder vermeld: voormalig Google-medewerkster) lijkt op eenzelfde manier te werk te gaan. Op 18 april kondigde Yahoo aan dat het de stekker trekt uit verschillende diensten. Upcoming, Yahoo! Deals, Yahoo! SMS Alerts, Yahoo! Kids en enkele oudere apps komen nooit meer terug. 'We realiseren ons dat verandering moeilijk is, maar door dit soort moeilijke beslissingen te nemen kunnen we onze enrgie focussen op het bouwen van mooie producten', zo luidde de verklaring van het bedrijf.

4. Ze kreeg een kind en installeerde een kinderkamer

Marissa Mayer kijkt een beetje moeilijkOp de dag dat Mayer werd aangekondigd als ceo van Yahoo, maakte ze in een interview haar zwangerschap bekend. Op 1 oktober 2012 beviel ze van een jongetje, Bogue genaamd. Maar wacht eens even: als kersverse moeder kan je toch geen Fortune500-bedrijf besturen? Of juist wel? In ieder geval barstte de discussie aardig los, ook al maakte Mayer direct bekend slechts enkele weken met zwangerschapsverlof te gaan. Uiteindelijk ging ze na 2 weken alweer aan de slag. Wel liet ze een kinderkamer bouwen naast haar kantoor, om dicht bij haar kind te kunnen zijn terwijl ze Yahoo weer nieuw leven probeert in te blazen. Het zorgde voor enkele scheve ogen onder de thuiswerkers die weer naar kantoor waren geroepen: zij wilden ook dicht bij hun kinderen zijn tijdens werktijd, maar dat mocht dus niet meer.

5. Ze verruimde het zwangerschapsverlof voor medewerkers

Positiever in het nieuws kwam Mayer toen ze het zwangerschapsverlof voor Yahoo-medewerkers verruimde. Voortaan krijgen moeders geen 8 maar 16 weken vrij, terwijl vaders 8 weken betaald verlof krijgen. Daarnaast betaalt Yahoo rekeningen tot 500 dollar voor verschillende huishoudelijke zaken aan nieuwe ouders, en geeft het bedrijf 8 weken onbetaald verlof aan medewerkers die meer dan 5 jaar voor Yahoo werkzaam zijn. De nieuwe regels waren noodzakelijk om op het gebied van secundaire arbeidsvoorwaarden Google en Facebook bij te blijven. Bij Google krijgen moeders 5 maanden zwangerschapsverlof en vaders 7 weken, bij Facebook krijgen beide ouders 4 maanden vrijaf.

6. Ze maakte beleggers een beetje blij

Sinds het aantreden van Mayer is de beurskoers van Yahoo bijna verdubbeld, zo laat dit plaatje (op de finance-website van Yahoo, wel zo toepasselijk) mooi zien. Beleggers kunnen dus blij zijn, zou je zeggen, al is het maar omdat ze 3 miljard dollar terugkregen nadat Yahoo een deel van het aandeel in Alibaba terugverkocht voor 7,1 miljard dollar. Toch gaat het verder cijfermatig nog niet heel voorspoedig. In het afgelopen kwartaal daalden de opbrengsten bij Yahoo met 1%, zo blijkt uit de recentste cijfers. In het huidige kwartaal zal de omzet uitkomen op 1,06 miljard tot 1,1 miljard dollar. Analisten rekenden in doorsnee op 1,12 miljard dollar. In het tweede kwartaal bedroeg de omzet 1,07 miljard dollar. Beleggers blijven positief. Tijdens de bekendmaking van de halfjaarcijfers vertelde Mayer over haar plannen om de zoekmachine simpeler te maken, waarna de beurskoers weer een sprongetje maakte.

7. Ze was vernieuwend in de presentatie van kwartaalcijfers

De presentaties van kwartaalcijfers zijn meestal niet zo heel boeiend. Er wordt telefonisch een toelichting gegeven op de resultaten en er worden wat persberichten uitgestuurd – leuker kunnen bedrijven het niet maken, toch? Marissa Mayer denkt daar anders over. De meest recente kwartaalcijfers presenteerde ze live via streaming video, in een televisiestudio met haar cfo Ken Goldman, waarbij ze zich voordeden als een soort nieuwslezers. Daar ligt wellicht nog een carriere voro Mayer weggelegd, want het gaat haar goed af. Check de volledige webcast van de presentatie, die dus ook nog gewoon is terug te kijken.

8. Ze maakte Flickr (en andere diensten) weer fris

Yahoo nam in 2005 de online fotodienst Flickr over. Mayer zorgde eerder dit jaar voor een opfrisbeurt en introduceerde daarvoor een nieuwe versie van Flickr. Gebruikers krijgen voortaan 1 terabyte gratis opslagruimte voor hun foto's (hiervoor: 300 MB), daarnaast kwam er een Android-applicatie. Het zorgde voor 3 keer zoveel nieuwe foto's van gebruikers. Ook introduceerde Yahoo een Weather-app voor iOS, waar foto's van Flickr in worden gebruikt, verder lanceerde het een tablet-app voor mail, gaf het oude e-mailadressen vrij voor gebruikers, friste het verschillende Yahoo-apps op, waarvoor technologie van het aangekochte Summly werd gebruikt. Ook richting adverteerders werden nieuwe diensten gepresenteerd. Tijdens de eerder genoemde webcast zei Mayer trouwens dat Yahoo in Q2 elke week een nieuwe dienst heeft geintroduceerd.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

9. Ze maakte Yahoo weer een beetje cool

Een jaar na haar aantreden is het nog lastig in te schatten of Marissa Mayer een succesvolle ceo is/wordt, maar het is de topvrouw in ieder geval gelukt om het bedrijf weer in de spotlights te plaatsen. Volgens Mayer ontving het bedrijf in mei in één week tijd bijna 10.000 sollicitaties – een record – en komen veel oud-medewerkers weer terug naar Yahoo. 'Het is niet langer een schande om voor Yahoo te werken', zo vertelde een medewerker tegen de Wall Street Journal. De krant schrijft dat het imago van Yahoo sinds de komst van Mayer flink is verbeterd. Met andere woorden: Yahoo is dankzij haar weer een beetje cool geworden.

Bovenste beeld – uiteraard – via Flickr. Het onderste beeld ook.

Meer over Marissa Mayer?