Een beetje Aston Martin, Ferrari of Lamborghini red je nog steeds niet met anderhalve ton. Gelukkig blijft er genoeg leuks over.
BMW X6 ActiveHybrid – Bliksemsnel en fluisterstil
Als een blok op de weg
Dit is zonder twijfel de best rijdende SUV in de markt. Stuurt vlijmscherp en ligt met zijn 2,5 ton aan gewicht als een blok op de weg. Kan ruim twee kilometer lang met een snelheid van 60 kilometer per uur uitsluitend op stroom rijden. Muisstil is hij dan. Maar dankzij de combinatie van drie motoren is hij net zo goed waanzinnig snel.
Statement van jewelste
Je kunt de X6 van alles verwijten, maar karakter heeft-ie zeker, met z’n coupévormige carrosserie en enorm dikke, hoge kont. Verwacht in elk geval spontane reacties uit uw omgeving. Volgens sommigen is hij zelfs ronduit provocerend. Vergeet de Prius. Deze hybride maakt pas echt de tongen los.
En toch verantwoord
Uiteindelijk wint u de discussie altijd. Want hij mag er uitzien als een monster, dit is wel degelijk een milieuvriendelijke hybride. Schoner en zuiniger dan de conventionele PC-Hoofttractor. Maar wel duur als je bedenkt dat een X6 Diesel, in Nederland het meest verkochte type, al vanaf 82.000 euro in de prijslijst staat.
Kenmerken
• 4,4 liter achtcilinder benzinemotor en twee elektromotoren.
• Achttraps automaat.
• Vermogen 485 pk.
• Koppel 780 Nm.
• Acceleratie 0-100 km/u 5,6 sec.
• Topsnelheid 250 km/u.
• Verbruik 9,9 l/100 km.
• CO2-uitstoot 231 g/km.
• Energielabel C.
• Standaard navigatie, dvd-wisselaar, metallic lak.
Porsche Panamera 4S – Bloedstollende gezinswagen
Vierpersoons sportwagen
Alle kenmerken van een volbloed sportcoupé en toch vierpersoons en vierdeurs. Daardoor kunt u achterin makkelijk uw zakenrelaties meenemen. Zij zitten op de twee elektrisch verstelbare achterstoelen net zo riant als voorin. Met alle comfort en luxe binnen handbereik.
Lekker zelf doen
Ga vooral zelf achter het stuur, want de Panamera is om te rijden net zo bloedstollend als een 911. Hij daagt u voortdurend uit om zo snel mogelijk door de bocht te gaan. Intussen natuurlijk wel even op de binnenspiegel letten: worden de relaties op de achterbank niet misselijk?
Voor dagelijks gebruik
Een beetje golftas past met gemak in de kofferbak. Ook dankzij de royale interieurruimte is de Panamera zeer geschikt voor dagelijks gebruik. Iets dat niet vaak voorkomt bij sportwagens, waarin u meestal achterin met uw kruin tegen het dak en uw knieën tegen de voorstoelen zit.
Kenmerken
• 4,8 liter achtcilinder benzinemotor.
• Zeventraps sequentiële automaat.
• Vermogen 400 pk.
• Koppel 500 Nm.
• Acceleratie 0-100 km/u 5,0 sec.
• Topsnelheid 282 km/u.
• Verbruik 11,1 l/100 km.
• CO2-uitstoot 260 g/km.
• Energielabel E.
• Standaard vierwielaandrijving en o.a. twee knie-airbags.
Mercedes-Benz S400 Hybrid Lang Prestige Plus – MVO-auto met restwaarde
Schoner en zuiniger
De S-Klasse is sinds kort als hybride verkrijgbaar. Dus – zowel met als zonder chauffeur – zeer geschikt voor managers die het maatschappelijk verantwoord ondernemen hoog in het vaandel hebben. De hybridetechniek helpt tot wel 2 liter brandstof op de 100 kilometer te besparen.
Nachtzichtcamera
Deze auto is in alles een staaltje techniek van de bovenste plank. Dit is bijvoorbeeld een van de eerste hybrides met lithium-ion accu’s. Maar er is meer: nachtzichtcamera, internet, led-koplampen, noem het en het zit erin. Zelfs een systeem dat vermoeidheid van de bestuurder signaleert en hem daarvoor waarschuwt.
Staatshoofdfavoriet
Het topmodel van Mercedes-Benz is al jaren favoriet bij staatshoofden, ambassadeurs, captains of industry en koningshuizen. Wie deze auto koopt, bevindt zich dus in goed gezelschap. En omdat de S-Klasse nog altijd marktleider is in het topsegment, kunt u rekenen op een hoge restwaarde.
Kenmerken
• 3,5 liter zescilinder benzinemotor en een elektromotor.
• Zeventraps automaat.
• Vermogen 299 pk.
• Koppel 385 Nm.
• Acceleratie 0-100 km/u 7,2 sec.
• Topsnelheid 250 km/u.
• Verbruik 8,2 l/100km.
• CO2-uitstoot 188 g/km.
• Energielabel B.
• Standaard luchtvering, elektrisch verstelbare en verwarmbare achterbank.
Range Rover TD V8 Vogue – Tijdloze heer van stand
Buiten de discussie
Waar SUV’s de afgelopen tijd een behoorlijk negatief imago hebben gekregen en bijna bezweken zijn onder de oer-Hollandse doe-maar-gewoonmentaliteit, staat de Range Rover feitelijk buiten de discussie. De nobele Brit is tijdloos, een geboren klassieker. Een heer van stand laat zich niet gauw van de wijs brengen.
Modder en sneeuw
Deze auto voelt zich in de Zeeuwse klei net zo thuis als in de PC Hooftstraat. Volwaardige 4×4-techniek en dus ideaal voor in de modder en sneeuw. Maar luxe genoeg om ook prima voor de dag te komen bij een galapremière. Met de heerlijk comfortabele luchtvering en aangenaam hoge zit nodigt hij uit tot lange autoreizen.
Overdaad aan luxe
Een achtcilinder diesel, waar vind je dat nog? De enorme kracht van het aggregaat past uitstekend bij de stoere uitstraling, al wordt-ie er niet echt snel mee. De motor loopt wel verrassend soepel en dat past dan weer helemaal bij de overdaad aan luxe en comfort in het interieur.
Kenmerken
• 3,6 liter achtcilinder dieselmotor.
• Zestraps automaat.
• Vermogen 272 pk.
• Koppel 640 Nm.
• Acceleratie 0-100 km/u 9,2 sec.
• Topsnelheid 200 km/u.
• Verbruik 11,1 l/100 km.
• CO2-uitstoot 294 g/km.
• Energielabel F.
• Standaard luchtvering en elektrisch schuif/kanteldak, leren bekleding, navigatie.
Lexus LS600h Executive – Veilig aan het elastiek
Pas op, een aanrijding!
Propvol veiligheidsfeatures. Het radarsysteem ‘ziet’ zelfs een aanrijding door achteropkomend verkeer aankomen. Dan worden de hoofdsteunen geactiveerd om de klap op te vangen. Bijzonder zijn ook het LED-dimlicht en de airbag in de achterstoel, die voorkomt dat u naar voren wegschuift.
Zijdezachte techniek
Sensationeel is de motortechniek, die zijdezacht aanvoelt en waarvan in het interieur vrijwel niets te horen is. Door de gelijkmatige trekkracht is het alsof u door een elastiek vooruit getrokken wordt. Wel jammer dat het er in deze Lexus krapper aan toe gaat dan bij BMW of Mercedes.
Het rode tapijt
Lexus verwent zijn klanten nog steeds met een ‘red carpet treatment’, waar u bij Mercedes, Audi of BMW vergeefs naar zult zoeken. De klant kan kiezen voor een vaste monteur, zijn auto wordt drie jaar lang gehaald en gebracht voor service of reparatie en in- en exterieur worden dan altijd gereinigd.
Kenmerken
• 5,0 liter achtcilinder benzinemotor en elektromotor.
• E-CVT automaat.
• Vermogen 445 pk.
• Koppel 520 Nm.
• Acceleratie 0-100 km/u 6,3 sec.
• Topsnelheid 250 km/u.
• Verbruik 9,3 l/100 km.
• CO2-uitstoot 218 g/km.
• Energielabel D.
• Standaard vierwielaandrijving en luchtvering.
Bijna 24 mille
De gemiddelde prijs die vorig jaar voor een auto in Nederland werd betaald was 23.990 euro. Dat is ruim 1.300 euro minder dan in topjaar 2007, en ongeveer het niveau van 2004. Tien jaar geleden reed u nog voor minder dan 20.000 euro met een gemiddelde auto de showroom uit, in 1970 voor 3.390 euro.
6 procent duur
In Nederland wordt zo’n 6 procent van de auto’s verkocht in duurdere segmenten. Ongeveer de helft daarvan wordt gevormd door de zogeheten Executive-klasse, waar bijvoorbeeld de BMW5-serie in valt. Van dat segment gingen vorig jaar zo’n 15.000 auto’s de showroom uit. Het segment Upper Luxury (zoals de Rolls Royce) is verantwoordelijk voor 0,02 procent van alle autoverkopen, het segment Upper Sports (denk: Ferrari) voor 0,5 procent. Opvallend: vier jaar geleden was dit segment nog maar goed voor 0,25 procent van alle autoverkopen.
Zakelijk blijft achter
In februari zijn er bijna 38.000 nieuwe auto’s op kenteken gezet in Nederland. Dat is 11,3 procent meer dan een jaar eerder, meldt de Bovag. Om daarmee te zeggen dat het lek boven is in de automarkt, is wat kort door de bocht, want februari 2009 kende op zijn beurt een dip van meer dan 31 procent ten opzichte van 2008. Opvallend is dat de toename in de verkopen vooral komt door de particuliere markt. De zakelijke markt laat het nog steeds vrijwel volledig afweten.