Topman Alfred Rieck verruilde Volkswagen dit jaar voor Opel. Is zijn ambitie om bij de nummer 1 te werken verdwenen?
Je kan natuurlijk ook gewoon veilig blijven zitten waar je zit, aldus Alfred Rieck tegenover MT.nl. "Maar dit was een echte uitdaging, juist omdat het bedrijf voor zo'n moeilijke opgave staat." Eerder dit jaar stapte de Nederlandse topman over van Volkswagen naar Opel, waar hij als lid van de Raad van Bestuur verantwoordelijk is voor marketing, sales en aftersales. Daarmee verruilde hij het beste jongetje van de klas in voor een automerk dat zijn glans behoorlijk is verloren in het afgelopen decennium.
Andere merken voor laten gaan
Ga maar na. In 2011 produceerde Opel bijna 1,2 miljoen auto's en had het in Europa een marktaandeel van 6,1%. Dat lijkt niet onaardig, maar de autofabrikant moest daarmee Volkswagen (10.7%), Ford (7,8%) en Renault (7,5%) voor zich dulden. Op de lijst van meest populaire automodellen staat de Opel Astra op plek 5, met ruim 385.000 exemplaren. De Volkswagen Golf staat op nummer één, met 605.000 verkochte auto's. Let wel: alleen in Europa dus. WIE IS ALFRED RIECK?
De Nederlandse Opel-topman Alfred Rieck (1956) groeide op in Portugal, waarna hij met zijn ouders in 1963 weer terug verhuisde naar Nederland. Na de basissschool en middelbare school lonkte het buitenland weer: hij studeerde in Duisburg en na een aantal jaar bij Johnson & Johnson en een eigen bedrijf, werkte Rieck vanaf 1984 in verschillende internationale functies in de auto-industrie, in landen als Zweden, China, Zwitserland, Amerika, Japan en Tsjechië.
Marktaandeel gehalveerd
Tot 2005 was Opel het populairste automerk van Nederland; deze grafiekjes van Autoweek geven de teruglopende populariteit van Opel in ons land mooi weer. Het bedrijf had begin jaren 90 nog een marktaandeel van bijna 15 procent, inmiddels is dat percentage gehalveerd. Daar ligt dus een mooie klus voor Rieck.
Bij de nummer één werken
De topman heeft al een flinke carrière in de auto-industrie achter de rug. Na een eerste baan bij Johnson & Johnson en een korte periode waarin hij een eigen bedrijf had, ging hij in 1984 aan de slag bij Volvo Car, zijn eerste functie in de auto-industrie. Rieck: "In 1986 bepaalde ik vervolgens voor mezelf dat ik bij de nummer één wilde werken. Volkswagen dus. In 1990 ging die wens in vervulling."
Nu niet meer?
En dan nu Opel. Is de ambitie om bij de beste te werken, verdwenen? Rieck, lachend: "De gedachte was dit keer anders. Ik ben midden 50, maar ik voel me nog lang niet oud. Ik heb mezelf de vraag gesteld hoe ik de laatste tien jaar van mijn carrière wil besteden. Binnen Volkswagen was ik opgeklommen tot één van de 270 toppers binnen het concern. Daar kon ik tevreden mee zijn en gaan voor een zekere toekomst, of ik kon mijn mouwen opstropen voor de volgende uitdaging. Ik heb voor dat laatste gekozen."
Meer dan nostalgie?
Afgelopen zaterdag vierde Opel het 150-jarig bestaan, waarvoor het bedrijf wel "een betere periode" had gewenst, zo zei topman Wolfgang Schäfer-Klug. Om te zorgen dat het bedrijf niet in nostalgie blijft hangen (zie ook de tweet van Tweede Kamerlid Ronald Plasterk onderaan), presenteerde Opel recentelijk een nieuwe strategie, onder de naam Drive Opel 2022. Investeringen in nieuwe producten en segmenten, betreding van nieuwe markten en kostenbesparing moeten zorgen voor nieuwe groei.
Opel mag van GM verder dan Europa
Vooral de nadruk op nieuwe markten is opvallend, want eigenaar General Motors (GM) zou dochterbedrijf al jarenlang dwingen om zich op Europa te richten. Een misverstand, zegt Rieck: "Voordat ik bij Opel begon heb ik veel gelezen over de korte lijn met General Motors, maar de Raad van Bestuur van het bedrijf ontkende het tegenover me. En ik heb het tot nu toe ook zo niet ervaren."
Opel 150 jaar. De eerste auto van mijn vader was een tweedehands Kadett. De tweede ook. De derde een Ascona. #nostalgie
— Ronald Plasterk (@RPlasterk) September 22, 2012
Nu ook in Australië
Het betekent dat Opel lekker verder mag groeien in Rusland, waar het volgens Rieck twee keer zo snel als de totale markt groeit, en ook dat het voet aan de grond mag zetten in Australië, waar het sinds kort via 17 dealers auto's verkoopt. "Wat we nu doen is het tegenovergestelde van wat de buitenwereld zegt, en dat gaat echt niet zonder medeweten van General Motors", zegt Rieck. "Wat we echter niet doen is instappen op iedere markt waar anderen een kans zien. Als we iets doen, dan doen we het structureel."