Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De mobiele revolutie bij Thuisbezorgd.nl

Bij Thuisbezorgd.nl komt al 17% van de bestellingen via smartphones. Maar dit is slechts het begin, zegt oprichter/ceo Jitse Groen. 

Zelfs dure vliegtickets worden al in grote aantallen op mobiele telefoons besteld, dus misschien is het niet eens zo heel vreemd dat Thuisbezorgd.nl flink profiteert van de mobiele revolutie. Volgens oprichter en ceo Jitse Groen komt op dit moment al 17 procent van alle bestellingen via mobiel. "Waarbij mobiel betekent 'via een smartphone'. Transacties via tablets zien we vooralsnog als normale web-bestellingen en tellen we niet mee met de 'mobiele' bestellingen. 65% van de mobiele bestellingen komt via iPhones, de overige 35% wordt ongeveer 50-50 verdeeld tussen onze Android-app en de reguliere mobiele website."

MOBIEL BIJ THUISBEZORGD.NL

Thuisbezorgd.nl, dat eerder dit jaar trouwens 13 miljoen euro aan financiering ophaalde, heeft speciale mobiele applicaties, maar ook een website die is geoptimaliseerd voor smartphones. De eerste stap daar is dat gebruikers hun postcode moeten invoeren, zodat op locatie kan worden gezocht, vervolgens kan een bestelling worden gezocht op basis van een bepaalde keuken (Pizza, Oosters, etc). In de mobiele applicaties kan via gps gezocht worden op restaurants in de buurt van de locatie waar je je op dat moment bevindt.

Een procentpunt per maand

Eerder vertelde Martijn van der Zee van KLM tegen MT.nl dat het mobiele kanaal maandelijks met een procentpunt groeit bij zijn bedrijf, een ontwikkeling die ook Groen ziet bij Thuisbezorgd.nl. Maar terwijl bij de luchtvaartmaatschappij nog maar 5 procent van de omzet via mobiele apparaten komt (inclusief tablets), ligt dat aandeel bij Thuisbezorgd.nl al veel hoger.

De 17 procent bezoek via smartphones zorgt ook voor ongeveer 17 procent van de totale omzet, al zegt Groen wel dat de waarde van één mobiele bestelling in de regel wat lager ligt dan een gemiddelde bestelling via de reguliere website. 

iPhone-gebruikers zijn lucratiever

Die waarde van één bestelling hangt ook af van het soort mobiele apparaat dat een klant gebruikt, zegt Groen. iPhone-bezitters besteden meer en gedragen zich anders. "Android-gebruikers bestellen voor een duidelijk lager bedrag. Het gedrag van beide groepen is bovendien echt anders: hoewel er meer Android gebruikers zijn, zijn 65% van de mobiele bestellingen van de iPhone afkomstig. Het gebruik van de iPhone is daarmee duidelijk hoger."

Deze tendens is vaker gesignaleerd en sommige bedrijven springen daar slim op in. Zo werd eerder dit jaar bekend dat online reisorganisatie Orbitz duurdere opties voorschotelt aan Apple-gebruikers. 

Betaalmethoden zijn drijvende kracht

6 ARGUMENTEN VOOR MOBIEL

* Nederland heeft 6 miljoen smartphonebezitters
* Er zijn hier 2,8 miljoen tabletgebruikers
* Mobiel wordt meer gebruikt dan pc
* Mobiele verkopen nemen toe
* Weinig bedrijven denken mobiel
* Mobiel is alles en overal

Lees de volledige uitlegVolgens Groen zijn de betaalopties de drijvende kracht achter de groei van mobiele bestellingen bij Thuisbezorgd.nl. "Sinds we iDeal en Paypal hebben voor mobiel is het aantal betalingen sterk gestegen. Met name de laatste betaalmethode is zeer geschikt voor mobieltjes. Wij hebben dan weer geen optie om met creditcard te betalen, dat vinden we te fraudegevoelig. Ondertussen verloopt betalen via de mobiel nog altijd niet optimaal. Het kán inmiddels wel, maar er zijn zich er nog maar weinig mensen van bewust dat het mogelijk is. Zodra deze laatste barrière wordt geslecht denk ik dat we vrij snel naar een fors groter gebruik zullen gaan."

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Meer over mobiel?