Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De Millennial wil meer dan een pingpongtafel en gratis bier

Millennials zouden echte 'jobhoppers' zijn. Niets is minder waar, wijst onderzoek van Gallup uit.

Mark Zuckerberg (1984) van Facebook, Drew Houston van Dropbox (1983) en Brian Chesky (1981) van AirBNB. Jonge ceo's die tot de Millennial generatie, geboren tussen 1980 en 1996. Deze groep is qua populatie de grootste generatie van de VS, groter dan de babyboom-generatie. Nieuw onderzoek van Gallup: ‘Hoe Millennials willen werken en leven’, weerspreekt en bevestigt enkele mythes over deze groep.

Jobhopper of niet?

Wil de Millennial meer dan een pingpongtafel en bier, het beeld dat ontstaat als je een campus van Google of Amazon binnenloopt. De Millennial die om het jaar van werkgever verandert en zich niet bindt? Deze beeldvorming lijkt niet perse waar, blijkt uit dit onderzoek van Gallup.

  • 21% onder de Millennials heeft in 2015 een andere baan gezocht en gevonden. Dat 'verlooppercentage' ligt drie keer hoger dan andere groepen.
  • 60% staat open voor een andere functie, binnen of buiten de eigen organisatie. Daarmee scoort deze groep hoger dan andere generaties. Ontnuchterend: slechts 7% van alle mensen vindt een andere rol binnen dezelfde onderneming. 93% moet verkassen naar een ander bedrijf.
  • 71% voelt zich niet of nauwelijks betrokken bij haar werkgever. Daarmee zijn ze de minst geëngageerde generatie in de VS.
  • Bijna de helft (47%) van deze ‘ontheemde’ Millennials denkt de komende 12 maanden van baan te wisselen. In tegenstelling tot 17% van de geëngageerde Millennials.

En dit is wat de Millennial wil

In de strijd om talent moeten bedrijven goed weten wat de jonge, talentvolle professional wil. Meer dan ooit is het aan de werkgever om aantrekkelijk te zijn voor de werknemer. Naar wat precies zijn Millennials precies op zoek?

  1. Een Millennial moet overtuigd zijn waarom en hoe een organisatie hen kan helpen om te leren, te groeien en te ontwikkelen, en verder te komen in hun carrière.
  2. Leren en vooruitgang telt meer dan bij andere generaties; ze zijn op zoek naar rollen die het beste past bij hun profiel en competenties.
  3. Belangrijk om te werken voor een manager die zal investeren in hun ontwikkeling, iets wat niet geheel anders is dan wat andere generaties belangrijk vinden.

En niet-mythebevestigend:

  • Babyboomers zijn gevoeliger voor creativiteit en plezier dan Millennials en Generatie X’ers bij een sollicitatie.
  • Salaris staat weliswaar niet in hun top 5 van eisen bij een sollicitatie. Maar, ook vanwege hogere studieschulden, is 20% wel gevoelig voor een salarisverhoging, vergelijkbaar met andere generaties.

Afsluitende tips

Tenslotte, nog een paar afsluitende tips voor de werkgevers:

  • Weet wat de Millennial motiveert en ook wat hen niet motiveert.
  • Puntje bij paaltje willen ze grotendeels hetzelfde als andere generaties: doorgroeimogelijkheden, competent, invoelend management en een baan die aansluit op talenten en interesses.

Wordt aan die (basale) eisen voldaan, dan is deze dynamische groep medewerkers minder geneigd om te gaan 'jobhoppen'.

Brandon Rigoni is directeur en strategisch adviseur bij Gallup. Hij adviseert leiders en organisaties over de manier waarop met behulp van een wetenschappelijke, systematische aanpak de selectie van werknemers en ontwikkeling verbeterd kan worden.

Amy Adkins is een schrijver voor Gallup.com op het gebied van arbeidsmarktadvies en – analytics.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Via HBR

Foto boven: Flickr.com
Foto Mark Zuckerberg: Flickr.com

hrm