Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De marketingtruc van vente-privee.com

Waarom biedt het Franse vente-privee.com een album van popartiest Moby aan, terwijl het bedrijf er nauwelijks aan verdient?

Het Franse vente-privee.com, dat groot is geworden met zogeheten online flash sales, verkoopt vanaf 20 september 'Past and Present', een Greatest Hits-album met liveversies van popartiest Moby. De prijs? 6 euro, exclusief 2 euro bezorgkosten. Wat het bedrijf er zelf aan verdient? Zeer weinig, zegt Xavier Court, directeur communicatie en new business bij vente-privee.com, in gesprek met MT. 'We nemen een marge op elke verkochte cd, net als een klassieke distributeur. Maar het is niet veel. Het dekt de distributiekosten.' 

Draagt bij aan bekendheid

Waarom vente-privee.com toch in zee ging met de Amerikaanse artiest, nadat zijn manager het bedrijf benaderde? Heel simpel: deze projecten dragen bij aan de bekendheid van vente-privee.com. Court: 'Wij doen niet aan advertenties, we zijn Google-vrij (op de inzet van Adwords na, RvL). Het enige wat we wel doen, zijn events. Vijf jaar geleden zijn we gestart met een album van Patricia Kaas. Daar verkochten we 50.000 exemplaren van. Zij kreeg een gouden plaat, wij kregen een beter imago. Onze leden vonden het fantastisch. Het ging op dezelfde manier met Iggy Pop. Hij wilde vorig jaar een album uitbrengen met Franse chansons, maar niemand wilde de distributie doen. Dus hebben wij dat gedaan. Het risico voor ons is niet zo groot.' Er werden uiteindelijk 25.000 albums van Iggy Pop verkocht.

Goedkoper dan adverteren

Niet alleen bestaande leden smullen van dit soort aanbiedingen, volgens Court zorgen de acties voor een flinke aanwas van nieuwe fans. 'Vanuit een business-invalshoek schieten we er niet zoveel mee op, we verdienen meer door samen te werken met merken als Nike. Maar voor ons imago werkt het zeer goed, het zorgt voor veel nieuwe leden. Deze vorm van marketing is efficienter én goedkoper.' Vente-privee.com neemt de distributiekosten van het Moby-album op zich, en investeert daarnaast in promotionele middelen rond de release, zoals video-interviews.

360 graden-samenwerking

De deal is daardoor ook extra fijn voor Moby, zegt Court, omdat vente-privee.com zorgt dat Moby extra aandacht krijgt. 'Miljoenen mensen horen van dit album en kunnen het kopen, maar het draait niet alleen om verkoop. Het is een 360 graden-samenwerking, waar ook promotie onder valt.' Handig voor Moby, want die komt 10 dagen later met een écht nieuw album ('Innocents') waar nieuwe muziek op staat. Drie nummers van zijn nieuwe plaat zijn alvast op 'Past and Present' te horen. Zo zorgt zijn samenwerking met vente-privee.com alvast voor wat extra aandacht. De Amerikaan, die zijn grootste successen kende met het album 'Play' (video), heeft het Greatest Hits-album zelf samengesteld.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

De toekomst zit in promoten

11 X NIEUWE MUZIEKMARKETING
Nieuwe marketing van muziek
Internet was ooit de vijand van de muziekindustrie, tegenwoordig worden de creatieve mogelijkheden van het web omarmd. Bekijk ons overzicht met 11 recente voorbeelden, met onder andere dus Moby's nieuwe album.
Vente-privee.com is al sinds de oprichting in 2001 een schakel tussen merken en consumenten. Vorig jaar schreven we uitgebreid over het Franse concern (lees het artikel of bekijk de repo). Het bedrijf werd groot met de verkoop van restpartijen kleding van grote merken, die alleen aan leden van de website en binnen een bepaalde termijn aangeboden worden. De afgelopen jaren probeert het bedrijf de breedte in te gaan, door bijvoorbeeld muziek en concertkaartjes aan te bieden. Eerder dit jaar kocht het voor enkele miljoenen euro's een theater in Parijs, dat plaats biedt aan 1.300 man. Waarom? Court: 'Onze toekomst zit niet alleen in verkopen, maar ook in het organiseren van shows. In Frankrijk zijn we al nummer 2 in online verkoop van tickets.'

Nog niet in Nederland

Op dit moment zoekt vente-privee.com naar soortgelijke locaties in de rest van Europa, om daar shows te kunnen organiseren. 'Ik hoop ook in Nederland', vertelt Court, 'maar we zijn nog te klein in Nederland. We hebben 100.000 Nederlandse leden, tegenover 13 miljoen Fransen en 1,5 miljoen Duitsers. Het wordt pas interessant voor artiesten als we een groot lokaal bereik hebben. Om ook in Nederland dit soort nieuwe business te ontwikkelen hebben we ongeveer een half miljoen leden nodig.'