Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

De manager maakt er een potje van

Ze drammen hun eigen zin door en geven gemaakte fouten niet toe. Beste manager, we hebben het hier over u.


Er sluimert op de werkvloer in Nederland heel wat onvrede over het functioneren van managers. Dat blijkt uit de Krauthammer Observatory, een jaarlijks onderzoek naar het managementgedrag in Europa. Bovenaan het verlanglijstje van medewerkers is de hulp bij het oplossen van problemen. Maar liefst 95 procent van de ondervraagden ziet hierin een belangrijke assisterende rol voor de manager weggelegd. Onder meer door zaken vanuit een andere invalshoek te bekijken. Probleem is echter: minder dan de helft (45 procent) van de managers doet dit ook. Een derde van hen duwt bij probleemkwesties het liefst een eigen analyse naar voren. Voor de medewerker resteert in die gevallen niets anders dan akkoord gaan.

Manager geeft fout niet toe

Fouten toegeven. Ook al iets waar de gemiddelde manager klaarblijkelijk niet in uitblinkt. De helft doet dit zelden tot nooit. Dit terwijl 92 procent van de medewerkers het juist wenselijk vindt dat managers een vergissing spontaan durven toegeven. Een minderheid van 28 procent doet de fout af als niet onbelangrijk. De overige groep geeft weliswaar toe dat er iets mis is gegaan, maar gaat niet in de stoel van de verantwoordelijke zitten. Een ander deel trekt de handen er helemaal vanaf. Die schuift de schuld
liever in andermans schoenen.

Alarmbel voor managers

“Deze irritaties staan al vier jaar bovenaan en dat duidt op een duidelijk patroon.” Dat zegt Ronald Meijers, co-chairman van de Raad van Bestuur van Krauthammer. Volgens hem vormt het rapport dan ook een waarschuwing voor managend Nederland. “Tevreden medewerkers betekent tevreden klanten. Tevreden klanten betekent tevreden aandeelhouders en andere belanghebbenden. Dit is de logica waarmee de concurrentiepositie van een organisatie kan worden gemeten. Dit rapport vormt een alarmbel voor managers. Wat uw lijst met prioriteiten ook is, uw mensen komen op de eerste plaats.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Scheid probleem en mens

Máár, de bal ligt niet alleen bij de manager. Ook de medewerker zelf moet volgens de onderzoekers een bijdrage leveren in het stroomlijnen van het managementproces. Dat zegt Steffi Grande, die als onderzoekster bij het rapport betrokken is geweest. “In een relatie zijn er minstens twee mensen betrokkenen. Medewerkers kunnen en moeten een proactieve rol spelen en hun managers helpen om het beter te doen.” Grande wijst hiermee onder meer op het scheiden van de persoon en de actie. “Zie de persoon achter de fout. Zo’n houding kan managers helpen om een fout toe te geven. Dit betekent nee tegen een fout, maar ja tegen de persoon. Hoe meer medewerkers een manager helpen om onpartijdig en constructief te blijven als er iets misgaat, hoe beter managers zullen reageren.”

Lees meer over leiderschap:

* Meld u aan voor de nieuwsbrief van MT
* Een interessant boek over Leiderschap van Stephen Covey: 'De 8ste eigenschap'.