“De term ‘slim zakendoen’ lijkt achterhaald. Het nieuwe credo luidt Business Intelligence. Wat betekent Business Intelligence voor managers en ondernemers?”
Ondernemen is slim zakendoen. Tegenwoordig krijg je daarover de meest uiteenlopende adviezen: verbeter je efficiency, optimaliseer je bedrijfsprocessen, versnel je time-to-market. Ik hoor van veel ondernemers dat zij niet meer weten welke van de oplossingen ze moeten kiezen. En vooral niet meer waarom. Kunnen we constateren dat ondernemers het zicht op hun eigen organisatie kwijt zijn geraakt, of althans het overzicht niet meer hebben om zelf de koers te bepalen? Kunnen managers nog wel vertrouwen op hun intuïtie of kunnen zij beter rekenen op hun informatie?
Ondernemen was vroeger vooral weggelegd voor de slimste jongetjes van de klas. Voor mensen met een aangeboren aanleg voor het ondernemerschap. Voor hen die beschikken over een onverschrokken ondernemerszin. Tegenwoordig is ondernemen al lang niet meer een kwestie van slim zaken doen alleen. We willen weten wat we doen, we willen resultaten meten en prestaties naast elkaar kunnen zetten.
Door die veelheid aan gegevens ontstaat een tegenstrijdigheid: meer informatie leidt steeds vaker tot minder overzicht. Oftewel, in de praktijk maken informatiesystemen het probleem van het ontbreken van stuurinformatie eerder groter dan kleiner. Verkeerde adviezen kunnen leiden tot de aanschaf van meer informatiesystemen en nóg meer data. Met als resultaat een hogere werkdruk voor degenen die gegevens aanleveren en voor degenen die deze interpreteren en omzetten in adviezen.
Ondernemers willen een totaalinzicht in de bedrijfsgegevens om hun groeirichting te bepalen. Het genereren van méér informatie lost dat probleem niet op. We kunnen beter kijken naar de juiste dosering en de juiste timing. Daarin kun je drie niveaus onderscheiden. Als je informatie beschikbaar stelt op het niveau van de IT-managers richt je je op integratie en programma’s. Op het niveau van de lijnmanagers maken we van die informatiebrij rapportages en analyses voor managementinformatiesystemen. Pas wanneer we het hebben over planning, forecasts en budgetteringen, kunnen gegevens bijdragen aan strategie en organisatiebesturing. Dat leidt aan de basis tot verbeterde controle en sturing.
En juist dát noem ik graag slim zakendoen – gegevens intelligent inzetten in je onderneming om prestaties te verbeteren. Van verhoogde omzet, versnelde groei, meer winst, de juiste klanten en de juiste partners tot en met structurele kostenbesparingen.
Erik Leene
directeur van Kadenza
De volgende vraag is voor Victor Cohen, general manager van Autonomy Benelux: “In iedere organisatie bevindt zich een enorme hoeveelheid informatie, verspreid over verschillende bronnen. Deze hoeveelheid groeit sterk en is moeilijk doorzoekbaar. Hoe kunnen u en uw medewerkers waarde uit deze informatie ontlenen?”