Tot zover de Nederlandse koffie-oorlog: Douwe Egberts en Mondelez gaan samen verder. 5 redenen waarom het nog mis kan gaan.
DE Master Blenders 1753 neemt de koffiemerken van Mondelez over, of fuseert met de koffieactiviteiten van het Amerikaanse bedrijf – afhankelijk van wie je het vraagt. In een persbericht laat Mondelez International weten dat het zijn koffiemerken in een nieuw bedrijf samenvoegt met die van DE. Het bedrijf gaat Jacobs Douwe Egberts heten en een jaaromzet van zo'n 5 miljard euro hebben. De koffietak van Mondelez International had in 2013 een omzet van ongeveer 2,9 miljard euro, de omzet van DE Master Blenders 1753 kwam vorig jaar uit op 2.5 miljard euro. Mondelez is momenteel het tweede koffiebedrijf op aarde, DE staat op nummer 3 (factsheet). Nestlé, bekend van Nespresso, is de nummer één.
Onder toezicht van Bart Becht
Het nieuwe bedrijf zal in Nederland zijn gevestigd, het is de bedoeling dat Pierre Laubies, de huidige ceo van DE Master Blenders 1753, de nieuwe topman van Jacobs Douwe Egberts wordt. Als gevolg van de deal krijgt Mondelez International 5 miljard dollar in cash en een aandeel van 49 procent in het nieuwe bedrijf. De overige 51 procent komt in handen van AHBV, dat eigendom is van de Duitse investeerder Joh. A. Benckiser. Nederlander Bart Becht (foto rechts), 'de beste Nederlandse ceo ooit', wordt chairman van Jacobs Douwe Egberts. Becht haalde DE Master Blenders 1753 vorig jaar samen met Jan Bennink van de Nederlandse beurs.
Einde aan de koffie-oorlog
Met het samengaan van de twee koffiegrootmachten, komt een einde aan een kortstondige Nederlandse koffie-oorlog. In oktober 2013 betrad Mondelez International de Nederlandse markt via een samenwerking met Albert Heijn. 'Wij zien potentieel om de markt te dynamiseren, wij willen reuring brengen op de Nederlandse koffiemarkt', vertelde Jan Willem Balk, managing director van Mondelez Nederland, toen in een interview met Management Team. Nog geen jaar later zegt een woordvoerder van DE Master Blenders dat de fusie 'een logische combinatie is' (bron), omdat beide bedrijven al groot zijn in koffie.
Staat niets een fusie in de weg?
Als alles goed gaat, zal de transactie in de loop van 2015 worden afgerond. Zal alles ook goed gaan? Dat is altijd de vraag, want dat er een intentie is, betekent niet dat de overname/fusie een uitgemaakte zaak is. Er zijn grofweg vijf oorzaken aan te wijzen waardoor uiteindelijk geen handtekening onder overnamecontracten wordt gezet, zo vertelde Raoul Duysens, managing partner bij Mazars Berenschot Corporate Finance recentelijk tegen Management Team. We zetten ze hieronder op een rij, met bij ieder punt een korte kansberekening:
#1. Te weinig concurrentie over
Toelichting Dat het samengaan van Mondelez met Douwe Egberts uiteindelijk door een mededingingsautoriteit wordt gedwarsboomd zal niet de eerste en ongetwijfeld ook niet de laatste keer zijn.
Kans Aanwezig, want samen worden DE en Mondelez nog dominanter ten opzichte van concurrent Nestlé. De analisten van Bernstein schatten eerder dit jaar dat Nestlé een jaarlijkse koffie-omzet van 12 miljard euro heeft. Dat is nog wel iets meer dan DE en Mondelez samen dus.
#2. Te vijandig handelen
Toelichting Duysens vertelt, in een verwijzing naar wat er vorig jaar gebeurde toen Carlos Slim een poging deed om KPN over te nemen: 'Wat je dan ziet is dat er allerhande beschermingscontructies in werking worden gezet om de overname tegen te houden.'
Kans Klein, want deze deal is een gezamenlijke operatie
#3. Te veel ego
Toelichting Duysens blikt terug op de gesprekken tussen ING en ABN Amro uit 2007. Er werd maanden gepraat over een overname, maar toch ging het mis. 'Met een overname van twee van zulke grote partijen, zitten er natuurlijk ook altijd twee kanonnen aan tafel die hun huid zo duur mogelijk willen verkopen.'
Kans Onduidelijk. Het scheelt wellicht dat Jan Bennink niet meer bij DE zit
#4. De financiering komt niet rond
Toelichting Het gebeurt geregeld dat het overnamebedrag niet kan worden opgehoest of dat een financierder de risico's te groot acht om miljarden in een overname te steken.
Kans Waarschijnlijk niet zo groot, want investeringsmaatschappij Joh. A. Benckiser is een grote en machtige partij
#5. Er zijn stakeholders vergeten
Toelichting Duysens: 'Belangrijkste les is dat een overname niet alleen een juridisch en financieel verhaal is. Je moet voor het hele landschap en alle stakeholders de motivatie in kaart brengen en op alle punten acteren.' Met andere woorden: Iederéén die iets met de organisatie heeft, moet er bij worden betrokken.
Kans Afwachten maar. Mondelez en DE Master Blenders 1753 zeggen de komende tijd in gesprek te gaan met ondernemingsraden en vertegenwoordigers van werknemers. Wordt dus vervolgd.