Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De drones komen (maar niet in Nederland)

Facebook wil Titan Aerospace kopen en het luchtruim overspoelen met met quad- en octocopters. Zijn we er klaar voor? 

Overal ter wereld een paar keer per dag je timeline van Facebook checken, of in ieder geval een WhatsAppje versturen. Het is deze natte droom van Mark Zuckerberg die met rasse schreden werkelijkheid wordt, nu Facebook interesse heeft (43 miljoen) in Titan Aerospace, dat drones ontwikkelt. Facebook wil honderden, duizenden onbemande vaartuigen op 19 kilometer in het luchtruim uitrusten met een internetverbinding, zodat een statusupdate op de meest onherbergzame plek ter wereld mogelijk wordt. 

Insecten in het straatbeeld

'An aeroplane droned overhead', zeggen de Engelsen. 'Drone' als werkwoord wil zeggen: een diep zoemend geluid maken. 'Drone’ als zelfstandig naamwoord betekent mannetjesbij, die immers ook diep zoemt. Net zoals de computer, internet en GPS werd de drone aanvankelijk ontwikkeld voor het leger, als een zogeheten vliegend doel, ontworpen om uit te schakelen. Toch ligt het in de verwachting – Amazon-topman Jeff Bezos sprak er al eens over – dat die mechanische insecten de komende 5 jaar het straatbeeld steeds meer bepalen. 

drones commercieel

Transport is spekkoper

De sectoren die baat hebben bij drones laten zich raden. Elk bedrijf dat 'iets doet met logistiek' heeft al een jaar of 5 zijn oren gespitst als het gaat over onbemand transport. Natuurlijk zijn het nu vaak nog publiciteitsstunts, zoals een brouwerij in Wisconsin die met een drone bier bij vissers in hun bootje op het meer bezorgt of een Brits filiaal van Domino’s, dat een drone inzet bij de pizzabezorging. Toch is DHL in Duitsland ook al aan het testen geweest met een quadcopter, toen ze medicijnen uit een Berlijnse apotheek naar het Duitse hoofdkantoor van DHL in Bonn brachten. Ook hulpdiensten werken graag met een drone, zo vliegt de Defikopter defibrillatoren naar hartaanvalslachtoffers veel sneller dan een ambulance kan. Rolls Royce steekt veel van zijn R&D-budget in drone-boten, die cargo onbemand van A naar B kunnen brengen.  

Precisielandbouw

Eerst een drone de lucht inlaten om landbouwgrond en uitgestrekte landelijke gebieden in kaart te brengen met camera’s en thermische sensoren en vervolgens eentje loslaten om op de centimeter nauwkeurig gewassen te besproeien. Dit is precisielandbouw of chirurgische landbouw, wat bijvoorbeeld in Japan sinds 2010 een vlucht heeft genomen. De RMAX van Yamaha (foto onder) behandelt daar al 30 procent van de rijstvelden met pesticiden.

yamaha drone

bron foto

Groeiende markt

De Amerikaanse Federal Aviation Administration schat dat in de VS in 2020 ongeveer 30.000 drones actief zijn. In de eerste maanden van 2013 investeerden venture capitalists 41 miljoen euro in drone-gerelateerde start-ups in de VS en verschillende luchtvaartorganisaties verwachten voor 2020 een markt waar tientallen miljarden rondgaan. Niet voor niets is het Amerikaanse congres bezig met de herverdeling van het luchtruim, waardoor verwacht wordt dat in 2015 de markt een beslissend zetje krijgt.   

Drone Media drones wouter bos mo visser

Sky high

In Nederland werd in juli 2013 de wet al aangepast met betrekking tot dit soort onbemande vaartuigen. Overigens niet zoals in de VS met het oog op het vergroten van de markt. Mo Visser (30) en Wouter Bos (30, foto boven) uit Groningen weten daar alles van. Op de golf van stijgende populariteit van drones kochten zij begin 2011 de MikroKopter Hexa XL voor een bedrag tussen de 5.000 en 10.000 euro en begonnen het bedrijfje Drone Media. Bos en Visser werkten met name voor makelaars, maar maakten ook videoclips en bedrijfsfilms en een film van Seaport in Delfzijl. Kortom, het bedrijf ging in mum van tijd sky high

Verscherpte wetgeving

Totdat de verscherpte wetgeving vorige zomer een stok in de propellor stak. Waar drones tot die tijd onder de wet vielen zoals die bestaat voor modelvliegtuigen, werd nu specifiek voor drones regelgeving in het leven geroepen. Lang verhaal kort, Visser en Bos stopten met hun bedrijf, website ging op zwart en ze zijn sindsdien op zoek naar een baan. 'Belangrijkste wijziging was dat we niet meer boven bebouwing mochten vliegen’, zegt Visser in een telefoongesprek met MT. 'Bovendien moesten we een pilotenopleiding van 5.000 euro volgen bij een Brits bedrijf en mocht je alleen vliegen met een drone van een gecertificeerd bedrijf.’ Aangezien Bos en Visser de hunne zelf hadden omgebouwd, ging die vlieger niet meer op.

drone commercieel markt

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Nederland te ontmoedigend

Het werd Visser en Bos niet makkelijk gemaakt en ze besloten de stekker uit hun bedrijf te trekken. 'Je ziet overal ter wereld de dronemarkt groeien’, zegt Visser. 'Wat dat betreft zijn we echt op het goede moment ingestapt. Ik word nu nog steeds gebeld door klanten. Maar ik denk dat de markt in Nederland de komende jaren op slot zit. De markt is goed, laat daar geen misverstand over bestaan, maar regels staan groei in de weg. De opstelling van de overheid op het gebied van drones heb ik als heel ontmoedigend ervaren.'

Foto's via Flickr

Meer over tech?