Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De deal: Pluimen betreedt markt VS

Sprout belicht iedere week een interessante zakelijke deal. Deze week: Pluimen, aanbieder van cadeaus en belevenissen, dat internationaal gaat en daarom haar naam gewijzigd heeft in WishWish.

Pluimen is sinds 1997 actief als aanbieder van de Pluim – cadeaus en belevenissen. Dit merk met de website Pluimen.nl blijft bestaan, maar de naam van het bedrijf is gewijzigd in WishWish. De reden voor de naamswijziging is de invoering van een nieuwe strategie: het bedrijf heeft buitenlandse ambities en daarbij hoort een internationale naam. Mede-eigenaar Sayim Bülbül licht deze stap toe: “We zagen mogelijkheden om het concept van keuzecadeaus als Pluimen ook in het buitenland te introduceren. We zijn toen gaan kijken wat daar de beste markt voor was. We hebben gekeken naar Australië en Nieuw-Zeeland, maar uitgebreid onderzoek wees uiteindelijk Amerika aan als een van de meest kansrijke markten. Oprichter Joren van der Pluijm was bereid met zijn gezin te emigreren en onze internationale ambitie te verwezenlijken. Hij is daar nu bezig om een vestiging van ons nieuwe merk WishWish op te zetten, die binnenkort zal worden geopend.”

Nieuwe markten

Bij het betreden van de nieuwe markt moest er ook een andere naam komen. “Het begrip ‘iemand een pluim geven’ is echt Nederlands en in Amerika natuurlijk een onbekend begrip, dus we wilden iets nieuws bedenken. Zo kwamen we op WishWish, een naam die wereldwijd gebruikt kan worden”, legt Bülbül uit. Hij zit er zelf over te denken om een vestiging in Turkije op te zetten, maar is er nog niet uit. “Ik heb mede een achtergrond in de Turkse cultuur, maar ben in Nederland opgegroeid. Veel familieleden en vrienden wonen hier en het zal heel moeilijk zijn om met mijn gezin dat hele sociale netwerk achter te laten. Op dit moment speelt het dus niet, maar ik sluit het ook niet uit voor de toekomst.”

In 2009 is met het oog op internationale expansie de juridische structuur van Pluimen Holding B.V. en de dochtermaatschappijen aangepast. De operationele activiteiten rond de Pluim worden voortgezet in WishWish NL B.V. onder de handelsnaam Pluimen.

Waardering

In Nederland zijn inmiddels meer dan 4 miljoen Pluimen ontvangen. “Rond de kerstperiode is dit voor veel bedrijven het alternatief voor een traditioneel kerstpakket. Juist omdat degene die de Pluim cadeau krijgt, kiest zelf uit een ruim aanbod. Uiteenlopend van traditionele uitjes als een bezoek aan de dierentuin of een hotelovernachting tot wat meer avontuurlijke belevenissen als bungyjumpen of een workshop verfgooien. Maar ook een spannend boek voor op de bank of een wijnpakket is een optie”, aldus Bülbül.

Naast particulieren maken vooral veel werkgevers gebruik van de diensten van WishWish, vertelt Bülbül. Het gaat dan om geschenken voor zakelijke relaties of voor het personeel. “Het past niet echt meer in deze tijd van individualisering om alle medewerkers exact hetzelfde cadeau te geven. Met de Pluim druk je je dank of waardering uit, maar laat je de keus voor een cadeau of belevenis aan de medewerker zelf over. Zo krijgt iedereen iets wat het beste bij hem of haar past, waarbij je ook nog eens een gepersonaliseerde boodschap kunt toevoegen. Juist dat vinden mensen belangrijk: om toch een persoonlijk cadeau te geven en te krijgen. En daarin gaan wij heel ver.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Ieder jaar probeert het bedrijf met iets innovatiefs te komen en de markt te verrassen. Bülbül: “Dit jaar kun je iemand de Pluim virtueel overhandigen. Degene die de Pluim krijgt ziet jou dan online in beeld met de Pluim als cadeau in je handen. Ondertussen zweven er allemaal belevenissen rond ter inspiratie. Dat maakt de Pluim niet alleen leuk om te krijgen, maar ook om cadeau te geven.”