Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De carrièrekaart van Alie Doorten

'Ook in loondienst was ik ondernemer'

1989 NV Luchthaven Schiphol

"Ik heb er heel bewust voor gekozen om lucht- en ruimterecht te combineren met luchtvaarteconomie. Het was in de tijd dat er veel begon te spelen omtrent de liberalisatie van de luchtvaartbranche en daar heb ik me in gespecialiseerd. Op 1 februari 1989 ben ik bij de NV Luchthaven Schiphol begonnen. Eerst op de afdeling strategische zaken en daarna direct voor de toenmalige president-directeur Rob den Besten. Ik heb me namens de luchthaven op het Schengen-dossier gestort. Dat betekende enorme operationele en logistieke gevolgen voor de organisatie en dat vond ik een enorme uitdaging."

1993 KLM

"Omdat ik één van de weinigen was die zo diep in die regelgeving zat én een juridisch-economische achtergrond had, werd ik gevraagd door de KLM voor de stafafdeling corporate development en internationale betrekkingen. Ik heb me daar beziggehouden met het doorbreken van de monopolies op de grondafhandeling. Dat dat uiteindelijk gelukt is, is echt een persoonlijke mijlpaal. In '96 werd ik bij KLM vice-president air traffic management. In die tijd hadden we veel last van vertragingen in de lucht en op de grond. En we hadden geen scherp zicht op wat daar de oorzaak van was. Ik heb een analyse gemaakt en de directie geadviseerd om de organisatie anders in te richten. Dat advies mocht ik ook daadwerkelijk ten uitvoer gaan brengen. Ik heb de afdeling Air Traffic Management opgezet, waar alle diensten samengebracht werden. In 1997 was ATM een feit. Ik ben nog twee jaar daarna gebleven, tot er een situatie ontstond waarbij ik het gevoel kreeg dat ik beter af was buiten KLM."

1999 British Postoffice

"Ik had een duidelijk doel voor ogen, ik wilde directeur worden. En toen kwam de British Post Office voorbij die voet aan de grond wilde krijgen in de Nederlandse postmarkt. Helaas is dat om allerlei redenen op een teleurstelling uitgelopen. Het kwam erop neer dat ik toch niet vol gas er tegenaan kon gaan om tactische redenen. En dat is niets voor mij, dus ben ik op zoek gegaan naar iets anders."

2001 Baker & McKenzie – Amsterdam

"Ik werd managing director bij Baker & McKenzie. Een rol die ik met zeer veel plezier 6 jaar lang vervuld heb. Toen het gevoel kwam dat ik iets anders wilde werd mij gevraagd of ik in Italië de fusie van onze kantoren in Rome en Milaan wilde gaan begeleiden en sindsdien ben ik ad interim COO van Baker & McKenzie Italië. Daarnaast ben ik een jaar of tien geleden begonnen met het kopen van grond in Italië. Daarop stonden bouwvallen die ik gerestaureerd heb tot landhuizen. Daar is een bedrijfje uit ontstaan. Ik besteed gemiddeld elke zes weken een weekend aan deze activiteiten. Op mijn grond staan ook olijfbomen en sinds 2004 produceer ik ook mijn eigen olijfolie. Dit jaar heb ik die olie op de Nederlandse markt geïntroduceerd. Dit jaar hebben we 6000 flessen geproduceerd.

Ik ben van nature een ondernemer, ik kom uit een ondernemersgezin en ik heb me in loondienst ook altijd als ondernemer gedragen. Feitelijk ben ik nu helemaal ondernemer, omdat mijn werk voor Baker & McKenzie ook via mijn bv loopt. Ik heb ook geen enkele behoefte om weer in loondienst te gaan. Ik heb mijn vleugels uitgeslagen en het vliegen bevalt mij prima."

1961

Geboren in Beilen

1989

NV Luchthaven Schiphol Schiphol

1993

KLM Amstelveen

1999

British Postoffice London/Den Haag

2001

Baker & McKenzie

Amsterdam

2007

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Baker & McKenzie Rome & Milaan