Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

‘De botenbusiness is booming in Brazilië’

Ondernemer Robert Vreugdenhil zet een jachtmakelaarsbedrijf op in Brazilië. De hoogwaardige kwaliteit van de Nederlandse boot is nog onbekend in Zuid-Amerika en daarom ziet hij veel marktpotentie. "Wat ik doe, is in het belang van de hele Nederlandse sector."

Dit is het vijfde deel uit een serie van interviews met Nederlandse ondernemers in het buitenland.

“Vreugdenhil hoopt aan het eind van het aankomende derde kwartaal volledig operationeel te zijn en permanent te gaan wonen in Sao Paulo. Nu is hij nog druk bezig met lobbyen bij zowel de Nederlandse als Braziliaanse overheid, de Nederlandse jachtindustrie en de rijke Braziliaan. “Ik begeef me binnen hoge kringen.” 

Hoe is dit avontuur ontstaan?

“Ik heb altijd een grote passie voor jachten gehad. Daarom heb ik in Nederland al een aantal jaren geleden een opleiding tot gecertificeerd jachtmakelaar afgerond en als verkoper de overstap gemaakt naar de jachtindustrie. Door de liefde ben ik terecht gekomen in Brazilië. Ik leerde het land kennen en kwam erachter wat voor enorm potentieel de markt voor jachtboten hier heeft.”

Wat geeft jouw bedrijf dan marktpotentie?

“De jachtenbusiness is in Brazilië ongelofelijk aan het groeien. De miljonairs daar durven meer van hun rijkdom te laten zien dan vroeger. De oude generaties hadden ook veel geld, maar durfden vanwege de criminaliteit dat niet te uiten. In steden ontstaan nu relatief veilige en rijke wijken, waar de jetset enorm veel geld uitgeeft. Alleen al in Sao Paulo, waar ik in zo’n buurt woon, leven zo’n 80.000 miljonairs. En ik zie plaatselijke overheden in Brazilië steeds meer investeren in jachthavens en daarbij behorende infrastructuur.”

Wat is je verdienmodel?

“Samen met een importbedrijf, waar ik ook voor werk, is het de bedoeling om jachten bij Nederlandse werven in te kopen en door te verkopen aan de Braziliaanse consument. Dat is mijn eerste primaire doel. Op termijn ga ik ook aanvullende producten en diensten verkopen. Denk aan luxe artikelen, zoals sieraden, mode en auto’s, en full service behandelingen als het onderhoud en het charteren van boten.”

Wat wil je op de korte en lange termijn bereiken?

 

“Ik ben de aankomende maanden vooral druk met marketing en het binnenhalen van financiering. Aan de ene kant is het belangrijk dat de kwaliteit van de Nederlandse jachtindustrie bekend wordt in Brazilië. In Europa heeft Nederland een naam hoog te houden, maar daar nog niet. Daar zet ik me al een tijd voor in en dat gaat de goede kant op. Andersom ben ik bezig de Nederlandse werven duidelijk te maken wat voor een enorm potentieel er in Brazilië ligt. Ik heb onder meer een onderzoek door Universiteit Nyenrode laten uitvoeren, dat bevestigt dat er voor de Nederlandse jachtindustrie inderdaad veel winst te behalen valt op de Braziliaanse markt. Verder werp ik mezelf op als degene die de industrie daar kan promoten. Ik zet voor deze promotie social media in, en ben daarvoor samen met een partner een bureau aan het oprichten, Boeimedia genaamd.

Wat ook meehielp is dat de EVD, waar ik vorig jaar contact mee heb gezocht, mij in januari inschakelde om als Brazilië-expert een seminar te geven bij de HISWA. Ook kijk ik met de EVD of er een subsidietraject op te starten is voor mijn bedrijf. Dat wat ik doe, kan immers ook in het belang zijn van de gehele Nederlandse jachtindustrie. Mogelijk levert het me twee miljoen euro extra budget op.

Uiteindelijk hoop ik aan het einde van het aankomende derde kwartaal volledig operationeel te zijn. Na twee jaar verwacht ik een omzet van twee tot vijf miljoen en ik denk dat dit bedrag de jaren daarna nog een aantal malen zal verdubbelen. Maar daarvoor heb ik op de middellange termijn nog wel investeerders nodig.”

Lees ook de andere interviews met Nederlandse avonturiers:

Afrika:

Vastgoedman bouwt resort in Ghana met Europees geld (Ghana)

‘Zuid-Afrikanen herkennen goede en slechte site niet’ (Zuid-Afrika)

Azië:

Zonnepanelen verkopen in een straatarm land (Bangladesh)

Ondernemer runt advocatenkantoor in China (China)

‘De Chinezen kopen alles van ons’ (China)

‘De Chinese staats-tv wilde ons ineens als klant’ (China)

Hoe twee architecten China veroveren (China)

Ondernemer zet miljoenen om met sourcing in China (China)

Wegreflector leidt ondernemer naar Oman (Oman)

‘In Moskou werken mensen vooral voor de cash’ (Rusland)

Europa:

‘Grieken zijn heel MVO’ (Griekenland)

‘In anderhalf jaar verover ik de Zweedse markt’ (Zweden)

‘In 2015 willen we in alle mobieltjes zitten’ (Zweden)

Noord-Amerika:

Yankees in leer bij Hollandse startup (VS)

Nederlander bouwt Amerikaanse sportwagen (VS)

‘Ondernemer werkt aan biologische Tulpenmanie’ (VS)

Servetten slijten in de VS (Verenigde Staten)

Zuid-Amerika:

‘Zorg voor kapitaal, anders red je het hier niet’ (Argentinië)

Onbekende markt verkennen in onbekend land (Argentinië)

Ondernemen in het land van Maxima (Argentinië)

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Ondernemer zoekt nieuwe Ronaldo’s (Brazilië)

‘De botenbusiness in Brazilië is booming’ (Brazilië)