Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De bank? ‘Nergens voor nodig’

Om geldzoeker en bieder bijeen te brengen is een bank overbodig, zegt Flinqer-ceo Reinier Weerman. Een online platform werkt tegenwoordig net zo goed. ‘Geld wordt nu gewoon niet goed gedistribueerd.’


Banken, pas op! Flinqer wil er met een deel van je omzet vandoor. Het Amsterdamse bedrijf werd in februari 2010 opgericht door de broers Reinier en Meynald Weerman, samen met serial entrepreneur Aart Zandbergen. Informaticus Ravi Arumbakam sloot zich al snel aan, en het bedrijf vond steun bij mensen als Raj Patel (ex-ceo Exact), Hans de Boer (oud-voorzitter MKB-Nederland) en Pim ­Bertels (Loyens & Loeff). Inderdaad, geen kleine jongens. En de start-up heeft dan ook geen kleine ambities. Ceo Reinier Weerman: “We zijn een serieus bedrijf, dat een serieus probleem wil aanpakken.” Dat probleem is in één woord samen te vatten: geld. “Er is niet te weinig geld in de markt, het wordt gewoon niet goed genoeg gedistribueerd”, zegt Weerman.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Incentive

Op Flinqers online platform kunnen crediteur en debiteur een betaalmoment afstemmen, waar ze allebei beter van worden. De crediteur geeft aan tegen welke korting hij sneller betaald wil krijgen, de debiteur geeft aan tegen welk minimaal rendement hij de openstaande factuur meteen wil betalen. Weerman: “Het biedt beide partijen dus een incentive, waardoor geld een hogere omloopsnelheid krijgt. Zo kun je meer bereiken met dezelfde hoeveelheid geld.”
Flinqer passeert daarbij de bank als tussenpartij, vertelt Weerman. Het geld dat bedrijven normaal bij de bank zouden stallen, wordt nu sneller aan leveranciers betaald. Een deel van het geld van grote bedrijven komt zo niet meer bij de bank terecht. “Het geld komt ook niet bij ons. Wij faciliteren alleen.”
Na eerste experimenten met een verdienmodel waarbij per transactie een fee moest worden afgedragen, zet Flinqer in de nabije toekomst in op een model waarbij bedrijven een abonnement afnemen naar verhouding van de eigen omzet. “Eenvoud is onze insteek. Dat willen we ook in ons betalingsmodel doorvoeren.”
Flinqer richt zich op de bouw en retail, maar kijkt ook naar andere sectoren. Deelnemers worden gestimuleerd ook andere bedrijven uit te nodigen, zodat het netwerk snel uitbreidt. “Op termijn is de bank bij dit soort geldstromen dan niet meer nodig”, zegt Weerman.

> Dit artikel is afkomstig uit MT Magazine. Klik hier om het magazine online te bestellen.