1. Cradle: 73 miljoen euro voor eiwitontwerp met AI
Cradle haalde een whopping 73 miljoen dollar op voor zijn AI-platform, waarmee het de ontwikkeling van nieuwe eiwitten versnelt. De series B-ronde werd geleid door IVP, een van de grotere venture capitalfirma’s van de VS, bestaande aandeelhouders Index Ventures en Kindred Capital lapten bij. In totaal heeft de Nederlands/Zwitserse scaleup nu al meer dan 100 miljoen dollar binnen.
Oprichters Jelle Prins, Stef van Grieken, Elise de Reus, Harmen van Rossum en Eli Bixby hebben al flink wat grote farmabedrijven als klant, maar willen nu ook andere markten in, zoals de chemie en agrisector. Het vers opgehaalde kapitaal gaat naar uitbreiding van het R&D-team en het testlab, maar ook naar sales. ‘We zijn ervan overtuigd dat nieuwe eiwitten tot duurzamere en milieuvriendelijkere productiemethoden zullen leiden’, aldus Prins tegen MT/Sprout.
Lees ook: Eiwit-hacker Cradle: ‘We opereren aan het front van AI én biologie’
2. Sympower: 21,3 miljoen euro voor energieoptimalisatie
Simon Bushell haalde 21,3 miljoen op voor Sympower, het platform waarmee bedrijven hun energieverbruik en -opwekking optimaliseren. Het Spaanse A&G Energy Transition Tech Fund leidde de overtekende Series B-ronde, directe investeringen kwamen van het Europees Investeringsfonds en bestaande investeerders Activate Capital, Rubio Impact Ventures, PDENH en Expon Capital.
Sympower heeft inmiddels meer dan 200 medewerkers in tien landen en zo’n 200 industriële en commerciële klanten aan boord. Allemaal flinke energieslurpers, van datacenters tot houtzagerijen. Met het geld wil Bushell zijn portfolio ‘uitbreiden naar een volwassen aanbod voor energieopslag’. ‘Dat is best een nieuwe markt voor ons, maar batterijsystemen zijn enorm belangrijk voor het elektriciteitssysteem van de toekomst.’
Lees ook: Sympower wil nog meer energieslurpers helpen om geld te besparen
3. Etpa: 5,5 miljoen euro voor stroombeurs
5,5 miljoen euro op om stroombeurs Etpa op korte termijn verder uit te breiden. Het geld kwam van
haalde
4. Firsty: 5,1 miljoen euro voor e-sim app
Voormalige Adyenners Vince Vissers en Gauthier Thierens haalden weer 5,1 miljoen euro op voor Firsty, de e-sim-app waarmee ze gebruikers overal ter wereld mobiele data geven. Na de lancering een halfjaar geleden zijn ze inmiddels in 150 landen actief. De investeringsronde werd geleid door Speedinvest, met deelname van Dutch Founders Fund (o.a. Laurens Groenendijk) en angels als ex-KPN-cfo Marcel Smits en voormalige kopstukken van Mollie, Booking.com, Uber, Vodafone en Adyen.
Firsty geeft wereldwijd freemium toegang tot lokale datanetwerken en heeft nu ook een samenwerking met Uber, dat via de Nederlandse API gaat werken. Met het verse geld willen Vissers en Thierens hun technologie doorontwikkelen, het platform uitbreiden en nieuwe markten betreden.
5. Pulse4all: 5 miljoen euro voor abbo op AED’s
Peter Houtzagers regelde 5 miljoen voor Pulse4all, de startup waarmee hij defibrillatoren levert, de AED-kastjes die mensenlevens redden bij een hartstilstand. De financiering is een combinatie van eigen geld, 2 miljoen van angels en 2 miljoen uit een obligatie-uitgifte aan kleine investeerders.
Pulse4all richt zich op particulieren en kleine bedrijven, die een abonnement nemen op de Philips AED’s, met de garantie dat de apparaten bedrijfsklaar zijn zodra dat nodig is. Momenteel bedient Pulse4all duizenden klanten in Nederland, het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk.
6. Cargoplot: bijna 4 miljoen voor online bevrachting
Maarten de Reij haalde 3,8 miljoen euro groeikapitaal op voor Cargoplot, een digitaal platform voor wereldwijde vrachtbemiddeling. De ronde werd geleid door Ubbo Hempenius, voormalig eigenaar en ceo van de H&S Group.
Het geld is nodig om door te groeien met de software, die Europese importeurs en exporteurs helpt efficiënt te blijven door directe toegang te bieden tot verzendkosten, transittijden en directe samenwerking met dienstverleners.
7. Bubty: 3 miljoen euro voor freelance managementplatform
Lee Willoughby en Benjamin Schriel haalden 3 miljoen euro op voor Bubty, het online platform waarmee klanten hun flexibele schil van freelancers managen. Met het geld wil Bubty zijn technologie verder ontwikkelen, het platform uitbreiden en meer ‘helderheid brengen in de complexe wereld van freelance arbeid’.
Bubty heeft inmiddels klanten in 190 landen die samen een leger van 1 miljoen zzp’ers aansturen. In Nederland is de komst van de strengere handhaving van de wet DBA aanleiding voor een nieuwe dienst: Willoughby en Schriel screenen desgewenst of freelancers geen schijnzelfstandige worden volgens de wet, en biedt een uitzendconstructie als dit zich voordoet, Bubty Services.
8. Value Group: 2 miljoen om koolstof af te voeren
Christiaan Nijst en Maarten Lodewijks haalden 2 miljoen euro op bij Energietransitiefonds Rotterdam voor Value Group, de startup waarmee ze in de Rotterdamse haven uitlaatgassen van schepen afvangen, reinigen en de CO2 eruit filteren. De koolstof slaat het schip zelf op, maar wordt ook bij wijze van pilot geleverd aan kassen in Zuid-Holland.
Met het kapitaal wordt de technologie hierachter, en de Value Hub waar het allemaal gebeurt, verder ontwikkeld.
9. Learnwise: 2 miljoen voor onderwijs-klantenservice
De Amsterdamse edtech startup Learnwise haalde 2 miljoen euro op in een ronde die werd geleid door de Europese edtech-investeerder Emerge. Ceo en medeoprichter Greg Marschall wil met de investering zorgen voor een grotere bekendheid, de productinnovatie versnellen en zijn team uitbreiden.
Learnwise gebruikt AI als een soort geautomatiseerde klantenservice om te zorgen dat universiteiten en andere kennisinstellingen hun studenten beter kunnen begeleiden tijdens hun studietijd. Daarvoor werkt het samen met de leerlingvolgsystemen en andere software die het onderwijs al gebruikt om studenten te informeren en supporten.
10. Taggrs: 2 miljoen voor marketingsoftware
Voormalige schaatsers Niels Olivier en Jorjan Jorritsma haalden 2 miljoen op voor Taggrs, de Friese startup waarmee ze marketingsoftware ontwikkelen. Met hun server side trackingsoftware kunnen websites hun eigen data verzamelen, in plaats van dat over te laten aan Google en de rest met alle regels rond third-party cookies van dien.
Met het verse geld wil Taggrs, gevestigd vlakbij het Thialf-stadion, zijn technologie doorontwikkelen en zijn platform voor marketingprofessionals uitbreiden. Inmiddels hebben ze 400 klanten die een abonnement hebben op hun SaaS-dienst.