Hoe ziet de auto van 2020 eruit? En wat betekent dit voor de huidige auto-industrie? Zo wordt de fantasie langzaam concreet.
Vergezichten geven is altijd leuk. Een industrie waar momenteel veel over wordt gespeculeerd, is de auto-industrie. Er gebeurt een hoop. Tesla gooit de boel overhoop met hippe (en dure) elektrische auto’s en Apple en Google proberen hun software in auto’s van onder andere General Motors en Volkswagen te krijgen. Maar wat kunnen we over vijf jaar verwachten? The New York Times doet een poging om de toekomst te beschrijven.
Alles voor de veiligheid
Een ding is duidelijk: het draait om milieuvriendelijke auto's en om het vergroten van de veiligheid op de weg. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek vielen er in Nederland 2013 570 verkeersdoden (33 mensen per 1 miljoen inwoners), in de VS volgens de New York Times 33.000 (104 mensen per 1 miljoen inwoners). Dat is een daling van 12 procent ten op zichte van het jaar daarvoor. Een positief signaal, maar het aantal slachtoffers kan natuurlijk altijd verder worden teruggebracht. Een mogelijke manier om dat te doen, is door middel van (deels) zelfrijdende auto’s. Iets waar Google in Californië mee experimenteert.
Een omslagpunt
We staan aan de vooravond van een doorbraak, zo beweert Scott Belcher, president van de Amerikaanse organisatie voor intelligent transport. Hij is één van de organisatoren van een expo over connected-cars. Belcher tegenover de New York Times:
We staan aan de vooravond van een compleet nieuwe generatie transportvoertuigen, die heel wat verandering teweeg gaan brengen.
Altijd de juiste afslag nemen
Maar wat kunnen we verwachten? Veel, als we Belcher en anderen mogen geloven. De connected-car, zoals we deze rond 2020 gaan zien, kan veel meer zelf, schrijft de Times. Zo zou een personenauto zelf in staat moeten zijn op de snelweg te rijden, vervolgens andere auto's in te halen en een afslag te nemen. Het kan bestuurders waarschuwen voor overstekende voetgangers of fietsers. En, als de bestuurder niet op tijd reageert, zou de auto zelf kunnen ingrijpen.
Geen problemen meer bij het inparkeren
Maar, wellicht nog wel cooler, de auto zou ook in staat kunnen zijn zichzelf te parkeren. Zeg maar dag tegen het uren zoeken in de parkeergarage naar die vrije plek. En zeg ook maar dag tegen wéér een briefje onder de ruit moeten plakken, omdat je bij het achteruit inparkeren de zijkant van een andere auto hebt geraakt.
Bekijk een voorbeeld van een zelf inparkerende auto:
Veel groeimogelijkheden
Er zit een hoop potentie in deze ontwikkeling. Vorige maand voorspelde McKinsey dat aan het einde van dit decennium, zo rond 2020 dus, de omzet die verband houdt met connected-car-technologie zal groeien naar zo’n 170 miljard dollar, ongeveer het zesvoudige van wat er nu mee wordt verdiend (zo'n 30 miljard dollar). Vooral bedrijven die zich specialiseren in veiligheidsfuncties en semi-automatisch rijden kunnen hier van profiteren.
Mogelijk groeit niet de hele industrie
McKinsey plaatst ook een kanttekening. De vraag naar connected-car-technologie zal de komende jaren groeien, maar het is zeker niet uitgesloten dat de auto-industrie als geheel juist niet significant zal groeien. De opkomst van technologiebedrijven in de auto-industrie kan bijvoorbeeld ten koste gaan van de marktpositie van al bestaande of meer traditionele bedrijven, zoals de huidige autofabrikanten. Wordt vervolgd…
Dit artikel maakt onderdeel uit van een serie over de toekomst van de auto-industrie. Heb je iets aan dit verhaal toe te voegen of een suggestie? Mail of Twitter dan de redacteur: [email protected] of @nandokasteleijn.
Foto: Flickr / Roman Boed (Creative Commons)