Dat is een interessante vraag, die van de vorige doorgeefcolumnnist: Hoe het nu komt dat mensen in bedrijven ’excelmanagementgedrag’ vertonen? Guust-Jan Timmerman van Mevalue heeft er een verklaring voor, en dat niet alleen. Hij reikt ook oplossingen aan.
Hoe komt het toch dat die afvinkcultuur in veel bedrijven bestaat? Dit heeft onder anderen te maken met een paar verschijningsvormen die je van hoog tot laag in organisaties tegenkomt namelijk:
- Niet de juiste focus.
- Onvoldoende sturing op gedrag en output.
- Een tanende betrokkenheid van medewerkers.
- Men kent het weglekpercentage van de strategische doelen niet.
- Er wordt onvoldoende op en over de juiste zaken gecommuniceerd.
- Managers denken nog te veel het goede in mensen te moeten stoppen. Maar het zit er al in!! Je moet het er uit weten te halen.
Van taak- naar resultaatgericht
Verder heerst er dikwijls een afvinkcultuur in bedrijven. Als ik mijn taak maar verricht heb en weg kan strepen, dan is het goed. Hoeveel mooier is het als voor iedereen van hoog tot laag in de organisatie de route van taak- naar resultaatgericht bewandeld kan worden?
Goed gecommuniceerde Strategie en gedeelde Kernwaarden
Zodat je weet vanuit welke strategie en langs welke gedeelde kernwaarden je kraakhelder gestelde doelen realiseert. En daar ook de verantwoordelijkheid voor neemt. Het werk dat je verricht moet zin hebben en je moet weten en kunnen zien waartoe leid. Leiders creëren zo realisatiekracht en betrokken medewerkers.
Het is bekend dat bedrijven met echte leiders en betrokken medewerkers:
- Hun omzet met 30 procent zien stijgen.
- Twee keer zoveel trouwe klanten bedienen.
- En 44 procent meer kans hebben op een bovengemiddelde winst.
Ook hun personeelsverloop is lager. (Mooi meegenomen op een steeds krapper wordende arbeidsmarkt.)
Als je voorgaande voordelen leest dan begrijp je niet waarom bedrijven hun realisatiekracht onvoldoende benutten. En gun je ze een hoger bewustzijn om dit aan te pakken. Er is niet alleen een weglek van klanten maar tevens een hoog weglekpercentage van vele andere strategische doelen bij bedrijven.
Hoe nu de gewenste beweging maken?
Als het aan mij ligt……sturen op gedrag en output. En gaan we kernwaarden verbinden met resultaatgericht ondernemen.
Op organisatieniveau
Want wat zou er nu gebeuren als bedrijven en organisaties de doelen realiseren en verantwoordelijkheden nemen langs bedrijfsspecifieke kernwaarden, vanuit een gedeelde identiteit, niet ieder voor zich maar samen? Als we anders managen en elkaar daar ook van hoog tot laag op aanspreken? En de verantwoordelijkheden daar gelegd worden waar ze in samenhang horen met het totaal van afgesproken bedrijfsdoelen?
Op mensniveau
Wat zou er nu gebeuren als er een gemeenschap met eigen kernwaarden groeit waarin het individu zich daadwerkelijk thuis voelt. Zich kan identificeren met de waarden en zich veilig voelt om echt verantwoordelijkheid te nemen en kennis te delen. Geef je mensen de kans en omgeving om hun potentieel te ontvouwen.
Organisatie innovatie en slimmer werken
Met ons bedrijf Mevalue, voeren we een aanpak uit die antwoord en resultaat geeft op voorgaande vragen. Dit bewijzen we voornamelijk in grotere (beursgenoteerde)ondernemingen. Kopen kun je alles maar de synergie van fusies en overnames is zelden 3. Sturen op Gedrag en Output en het ontvouwen van menselijk potentieel geeft autonome groei.
Conclusie
Als je het menselijk potentieel in je bedrijf weet te ontvouwen stijgen bedrijven tot topposities in hun markten, winst- en marktaandelen groeien, bedrijven worden authentiek, krijgen een zeer positieve uitstraling op de arbeidsmarkt en zullen vanuit autonomie groeien. Hun kracht om de doelen te realiseren wordt sterk vergroot. Realisatiekracht dus!
Ik geef de column graag door aan Hans van der Steen van AWVN. Ik ben benieuwd naar zijn visie op anders managen, slimmer werken en organisatie innovatie op dit vlak.