Volgens Tim Leberecht moeten we meer passie en betrokkenheid mee naar ons werk nemen. Hij geeft ons acht ‘rules for enchantment'.
Tim Leberecht is hoofd marketing van het international ontwerp- en architectenbureau NBBJ, veelvuldig spreker en houder van TEDtalks. Volgens hem laten mensen te veel hun passie en betrokkenheid thuis als ze naar hun werk gaan.
Leberecht schreef daarom het boek De Businessromanticus, dat net in Nederland is verschenen. Hierin geeft hij zijn ‘rules for enchantment'. In een interview met Management Team vatte hij de belangrijkste nog eens samen en hij licht toe hoe we de huidige heersende ontgoocheling volgens hem het beste de baas kunnen worden.
#1 Vind grote betekenis in iets kleins
‘Zo maar een ontmoeting met een vreemde tijdens een etentje kan de dag bijzonder maken. Het is belangrijk om alledaagse ervaringen open te breken en wat frisse lucht en zonlicht binnen te laten. Op werk kan dit de manier zijn waarop sommige mensen het kantoor inlopen en iedereen gedag zeggen, terwijl anderen niet eens de moeite nemen erop te reageren. Een derde groep is vriendelijk en beleefd, maar alleen als het moet. Ze willen wel contact maken, maar geloven dat te veel sociale interactie de productiviteit ernstig belemmert.’
‘Een onderzoek uit 2013 van de London School of Economics wees er op dat betaald werk een negatieve correlatie met geluk heeft. Er is maar een aspect van werk dat wel gelukniveaus oplevert en dat is de ontspannen interactie met collega’s. Iets om dus juist te stimuleren. Zoek het zelf op of, vanuit de werkgever, richt het kantoor erop in. Een mooi voorbeeld hiervan is het New Yorkse kantoor van het reclamebureau Barbarian Group. Een 330 meter lange tafel, de zogeheten Superdesk, slingert door de ruimte. Het biedt werkplekken aan alle honderdvijfentwintig werknemers , inclusief de ceo, en vergaderplekken onder de bogen waar de tafel omhoog golft. De tafel biedt letterlijk een ononderbroken ruimte waar de verhalen van het bedrijf zich kunnen afspelen.’
#2 Koester de mystiek
‘Alles is in onze huidige maatschappij zo transparant geworden, dat juist iets wat verrast extra waarde heeft. Mensen zijn steeds meer op zoek naar frictie, naar mystiek, naar onverwachte ervaringen. Romantici koesteren mystiek en het onverwachte. In New York is er het concept The Box. Je koopt een ticket, maar weet niet wat je te wachten staat. Soms betekent het duurste ticket dat je uiteindelijk de afwas staat te doen. Mensen vinden het geweldig. Of neem het succes van Secret Cinema, waarbij je niet weet welke film je gaat zien. Onze romantische ondernemingsmodellen, merken en klantenervaringen gedijen beter bij het onbekende, bij de luxe van niet alles vooraf te weten of bijvoorbeeld te hoeven delen. Dingen die niet blijvend zijn, gaan langer mee.’
#3 Geef meer dan je neemt
‘Adam Grant, hoogleraar aan de Wharton Business School, heeft een mooi boek geschreven over de voordelen van gul zijn op het werk. Hij stelt dat bedrijven er belang bijhebben om genereus gedrag aan te moedigen op werk omdat het bijvoorbeeld samenwerking versterkt, evenals bijvoorbeeld innovatie en de dienstverlening. Om het advies te gebruiken van Adam Rifkin, ondernemer en de persoon die over de meeste connecties op LinkedIn zou beschikken: 'Je moet bereid zijn vijf minuten van je tijd vrij te maken voor wie dan ook.' Voor businessromantici is generositeit een standaardstrategie. Het helpt ons contact te maken met iets groters dan onszelf. Investeer in dingen die je na aan het hart liggen. Beloof meer dan honderd procent, zet je in voor meer dan honderd procent en lever uiteindelijk meer dan honderd procent.’
#4 (Een klein beetje) lijden
Romantiek is niet gemak en comfort, het is ook een beetje lijden. Ergens op moeten wachten of het toch niet kunnen krijgen, zodat het verlangen blijft. Dus niet de snelle bevrediging van bijvoorbeeld een Amazon die alles direct bij ons aan de deur aflevert. Drama is deels uit onze levens verdwenen, als gevolg van technologische vooruitgang waarbij we alles moeiteloos kunnen bestellen. Op het werk gebruiken mensen soms juist deadlines voor het gevoel van de kick van het lijden. Hoe dichter we de deadline naderen, hoe meer we tot leven komen. Hoe lastiger de ervaring, hoe belangrijker het voelt. Er is niets angstaanjagender voor een romanticus dan een leven van alleen maar gemak en comfort. Vraag klanten en collega’s moeite te doen. Maak het lastiger voldoening te vinden. Met het verlangen intact, is de betovering nog niet voorbij.’
#5 Doe alsof
‘Dit is een suggestie of regel die vaak veel reacties oproept. Romantici zijn eerder geïnteresseerd in subjectieve ervaringen dan de objectieve werkelijkheid, in de perceptie van authenticiteit in plaats van de feitelijke waarheid. Dit gaat dan ook over een masker opdoen en zo iets nieuws ervaren, of iets te bekijken vanuit een ander perspectief. Ruil eens van plek, laat de werknemer de baas worden en andersom, zodat je elkaars perspectief beter leert kennen. Amy Cuddy, psychologe aan Harvard, bestudeerde non-verbaal gedrag in relatie tot macht en stelt voor: Fake it ‘til you become it. Oftewel doe alsof wanneer je je bijvoorbeeld onzeker voelt in een werksituatie. Na verloop van tijd ga je je zekerder voelen en valt de rol die je speelt steeds meer samen met je zelfbeeld.’
#6 Kies voor commitment
‘De avant-gardecomponist John Cage zei ooit: Als iets je na twee minuten gaat vervelen, probeer het dan vier minuten. Als het dan nog verveelt, probeer je het acht minuten. Enzovoorts. Uiteindelijk kom je er achter dat het helemaal niet verveelt. In de beginfase kan werk spannend zijn en misschien ook in de eindfase. Het is de tussenfase die moeilijk is wanneer het vlak begint te worden. De romanticus gaat deze uitdaging vol overgave aan, met volledige kwetsbaarheid en volledige betrokkenheid. Zet je in voor het vinden van je plek tussen autonomie en toewijding. Haak niet af, maar haak juist op moment van verveling ten volle aan.’
#7 De kracht van nostalgie
‘Romantici houden van nostalgie, van het blijven terugdenken aan de oude wond die nooit geheeld is. De kracht van nostalgie is ook een steeds effectievere ingrediënt in marketingscampagnes. Maar denk ook bijvoorbeeld aan het schrijven van handgeschreven bedankbriefjes aan medewerkers die iets goeds voor je hebben gedaan. Zo’n gebaar blijft beter hangen dan een e-mail die veel onpersoonlijker en killer aanvoelt. Denk ook aan het succes van Airbnb. Het doet denken aan het gebaar van je deur open te stellen om vreemden bij je aan tafel uit te nodigen. Stel jezelf de vraag hoe je producten en diensten kunt ontwikkelen die mensen in dit technologische tijdperk van Big Data opnieuw in verbinding stellen met een essentieel gevoel dat in ons moderne leven onvervuld blijft.‘
#8 Sta ook even stil
‘Dit staat voor mij het dichtst bij de huidige trend van mindfulness. Businessromantici hebben tijd nodig en nemen die ook. Ik stel voor dat mensen op het werk af en toe een ‘thick day’ samen nemen. Dit in tegenstelling tot vergadering waar het contact tussen werknemers vaak heel ‘thin’, dun is. Ga gewoon eens een hele dag met elkaar op pad of samen vergaderen en kijk waar je dan toe komt. Juist in deze gejaagde maatschappij waar er een continu gebrek aan tijd lijkt te zijn, is het goed om tijd te nemen. Om tijd nodig voor een onderbreking. Of om juist even alleen te zijn en tijd om een signaal te horen in alle ruis. Wij businessromantici doen zaken in ons eigen tempo. We eten rustig alleen. Of soms doen we gewoon even niets.'