Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De 8 succesregels van Uber-oprichter Travis Kalanick

Uber-oprichter Travis Kalanick onthulde tijdens Startup Fest Europe zijn 'Geeks guide to becoming an entrepreneur'.

Travis Kalanick deed in een kleine Europese tournee slash charmeoffensief dinsdag ook Startup Fest Europe aan. Niet om Uberproducten te pushen, hoewel hij wel de vele (milieu)voordelen van UberPool schetste, maar toch vooral om (startup-)ondernemers les te geven. En o ja, hij lanceerde meteen ook een Uber voor investeerders: met één druk op de knop regel je een investeerder die naar je pitcht luistert. "Die investeerders moest ik vroeger 'per ongeluk' tegen het lijf lopen in hun hotels."

In een ondernemersgids van 8 regels legt hij uit hoe hij van nerd uitgroeide tot leider van een miljardenstartup die niet meer weg te denken is uit de wereldsteden. Dit zijn die regels:

#1. Zorg voor geek credentials

Dat was voor Kalanick nauwelijks een probleem: hij programmeert al sinds hij uit de luiers was en maakte op de lagere school zijn leraren enthousiast met science projects (waarom staan die in Nederland niet op het curriculum?). "Mijn leraren waren dol op me, mijn medeleerlingen minder. Ik heb mijn geloofwaardigheid vervolmaakt door mijn informaticaopleiding niet af te maken, maar daar wel vernieuwende software te ontwikkelen."

#2. Vind iets dat stuk is

Daar liepen Kalanick en zijn mede-oprichter bij Uber, Garrett Camp, in Parijs tegenaan. Kalanick laat een plaatje zien van de twee bij de Eiffeltoren. "Het was december, we bestonden zelf nog niet, dus konden we geen taxi krijgen. Voordat Uber bestond kon je 's avonds laat onmogelijk een taxi krijgen: je kwam alleen lopend thuis. Dat lukte in geen enkele stad, doordat via vergunningen taxi's kunstmatig schaars werden gehouden. New York heeft 13.250 vergunningen uitgegeven. Weet je hoeveel het er in 1949 waren? Ongeveer 13.250."

Sindsdien zijn de steden veranderd, maar het vergunningensysteem niet, aldus Kalanick. "Chauffeurs kunnen niet zelfstandig beginnen, betalen 44.000 dollar per jaar om een wagen te huren, terwijl mensen in de rij staan voor een taxi. Onze ambitie: we willen zorgen dat vervoer zo betrouwbaar wordt als kraanwater: overal beschikbaar, voor iedereen."

Onze ambitie: we willen zorgen dat vervoer zo betrouwbaar wordt als kraanwater: overal beschikbaar, voor iedereen."

#3. Pak een lastig probleem aan

Oké: je hebt een probleem te pakken. Zorg dan wel dat het niet eenvoudig op te lossen is. "Dat zeggen mensen vaak tegen ons: een appje, dat kan iedereen maken. Maar zo simpel is dat gelukkig niet."

Uber is, zoals bekend, vooral een databedrijf: het weet aan de hand van verkeersinformatie, informatie over events, het weer, de vraag naar taxi's én het aanbod op elk moment hoe de markt in elkaar steekt. "We maken heat maps: chauffeurs weten waar de vraag is, de verhouding tussen vraag en aanbod bepaalt de prijs. Dat is helemaal niet makkelijk, en het wordt alleen nog maar moeilijker, als we gaan werken met zelfrijdende auto's, die in feite hetzelfde moeten leren zien en denken als mensen."

#4. Wees zowel analytisch als creatief

"Je moet je linker- en rechter hersenhelft echt goed laten samenwerken. Wees zowel superanalytisch als creatief. Een voorbeeld: één keer per jaar kun je in een hoop steden met Uber op een knop drukken en krijg je geen taxi, maar een ijscowagen voor je deur. Daar valt moeilijk winst uit te halen, maar de creatieve kant ervan: je klanten gaan in gedachten terug naar hun kindertijd, waarin ze achter de ijscoman aanholden. Nu komt-ie naar je toe."

#5. Hou werkelijkheid en perceptie uit elkaar

Best een lastige: het is voor een innoverende startupondernemer gevaarlijk om conventionel wisdom, bestaande waarheden, ook echt voor zoete koek te slikken. "Als de realiteit zich aan een kant bevindt, en jij denkt dat de oplossing een eind verderop te vinden is, bevind je je in de innovator's playground. Je kunt daarbij maar beter gelijk hebben, al heeft vaak de conventionele wijsheid gelijk."

"Je zult wel een onafhankelijke, rebelse geest moeten hebben, en je moet kunnen uitmaken wat realiteit is en wat perceptie. Maar als je alleen loopt, kom je op plekken waar niemand ooit eerder is geweest. Ik heb jaren rondgelopen in een omgeving waarin iedereen 100 keer per dag 'nee' tegen me zei en dacht dat ik gek was."

Als je alleen loopt, kom je op plekken waar niemand ooit eerder is geweest'

#6. Think magic

Dit is meer een Uber-wandtegeltje, maar het is wel toepasbaar op andere bedrijven. "Wij geloven dat je mensen alleen met iets magisch kunt verleiden. Voor ons heeft die magie vier dimensies: tijd, rust, plezier en geld. We besparen klanten tijd, zorgen dat ze een glimlach op hun gezicht krijgen, zich niet ongerust hoeven te maken over hun transport. En ze sparen geld, zoals onze chauffeur extra geld kunnen verdienen met Uber."

#7. Hang mooie verhalen op

De markt op gaan, daarmee kun je niet vroeg genoeg beginnen. "Laat je niet verlammen door angst, kom in actie: start selling and hustling! Je moet verkopen en mooie verhalen vertellen – storytelling is de meest verfijnde vorm van hustling. Vervoer is natuurlijk saai en ouderwets, maar wij vonden manieren om het levend te maken. Om te zorgen dat klanten hun ervaring gingen doorvertellen."

Storytelling is de meest verfijnde vorm van hustling. Vervoer is natuurlijk saai en ouderwets, maar wij vonden manieren om het levend te maken'

Kalanick laat een plaatje zien van een mariachi-band. Op 5 mei kunnen mensen zo'n band uberen. In India was ooit een helicopter te uberen. "Dat was eenmalig", laat Kalanick zijn analytische hersenhelft even aan het woord.

#8. Denk als een kampioen

"Mensen denken dat je als succesvol bedrijf macho moet zijn, iets met veel geweld moet neerzetten en anderen verslaan. Wij doen dat anders, ook al krijgen we volop tegenwerking. We stoppen alle energie en passie die we hebben in wat we doen. En als we tegen de grond worden geslagen, staan we weer op. Als je deze twee dingen doet, kun je nooit verliezen. Want dit is wat kampioenen doen."

We stoppen alle energie en passie die we hebben in wat we doen. En als we tegen de grond worden geslagen, staan we weer op. Als je deze twee dingen doet, kun je nooit verliezen.'

Hoe je dat doet, illustreert Kalanick met deze video:

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dit verhaal verscheen ook bij de collega's van Sprout.

Lees ook