Voor wie ze heeft gemist: hieronder de beste managementboeken van 2008. Tijdens de feestdagen kunt u er alsnog voor zorgen dat u helemaal bij bent.
Jeroen Smit
Prometheus
448 pag.
De verschijning van De prooi kan u moeilijk ontgaan zijn. Jeroen Smit reconstrueert met vaardige pen de ondergang van de meest prestigieuze bank van Nederland, ABN Amro. Het is het verhaal van even ambitieuze als arrogante bankiers die zich verslikten. Vooral de interne rivaliteit en de matig functionerende raad van commissarissen bleven venijnig in de keel steken. Uitstekend vermaak waaruit lering valt te trekken.
Keith R. McFarland
Business Contact
255 pag.
Niet alleen in de Atlantische Oceaan maar ook in het bedrijfsleven is er een Bermudadriehoek, aldus McFarland. Een gebied waarin talloze ondernemingen mysterieus verdwijnen. Bij de groei van klein naar middelgroot gaat er veel mis. Met als gevolg dat veel bedrijven de volgende fase nooit halen. In deze onberispelijke studie (die dit jaar al de top van de bestsellerlijsten van de Wall Street Journal en de New York Times haalde), zet McFarland de succesfactoren van middelgrote ondernemingen op een rij. Vol tips en verlucht met veel praktijkvoorbeelden.
Jeroen Wester
Prometheus/NRC Handelsblad
156 pag.
Dit boek behandelt de werkwijze van wat eufemistisch ‘moderne investeerders' wordt genoemd. Dat wil zeggen de hoofdzakelijk angelsaksische private equity-partijen (of ‘sprinkhanen') die ook in Nederland actief zijn. Ze komen binnen voor de korte termijn, laten het over te nemen bedrijf zijn eigen overname betalen door grote bankschulden aan te gaan en zoeken naar een snelle en lucratieve exit. Het overgenomen bedrijf blijft vaak met de gebakken peren achter. Op zeer bondige manier legt Wester de mechanismes bloot.
Van unitmanagement naar multidimensionale organisaties
Hans Strikwerda
Van Gorcum
264 pag.
De businessunit (of bedrijfsdivisie) als organisatievorm heeft nadelen. Markten laten zich niet netjes in product/markt-combinaties indelen, al was het maar omdat klanten vaak verschillende producten via verschillende kanalen afnemen. In plaats van samenwerken gaan sommige units elkaar beconcurreren over de rug van de klant. Om deze en andere nadelen van de unitorganisatie tegen te gaan, werken sommige bedrijven inmiddels in de vorm van multidimensionale organisaties. Managers kunnen verantwoordelijk worden gesteld voor producten, afnemers, regio's of marktsegmenten, al naar gelang de activiteiten. In het taaie maar duidelijke boek wordt uitgelegd hoe deze organisatie werkt. Strikwerda beschrijft wanneer ze zinvol is, hoe de transformatie kan worden aangepakt, de onderlinge samenwerking van de managers gestalte krijgt en de managers kunnen worden gemotiveerd. Strikwerda werd bekend met zijn gezaghebbende boek over shared service centers.
Martin Lindstrom
A.W. Bruna
215 pag.
Martin Lindstrom was 12 toen hij zijn eerste reclamebureau oprichtte. Het was het begin van een razendsnelle opmars als reclameman. In het boek ontleedt hij het onderbewuste van de consumerende mens, onder andere met behulp van mri-scans. Het levert angstaanjagend diepe inzichten in de platheid van de eigen geest. Ja, we zijn gevoelig voor seks in reclame (maar meer nog voor de controverse die het gebruik van seks kan creëren). En ja, bij een zonsondergang denken ook voormalige rokers aan Marlboro. Het zijn inzichten die zeer bruikbare marketingwijsheden herbergen.
Malcolm Gladwell
Contact
343 pag.
Het geheim van Gladwell is dat hij aantrekkelijk schrijft, maar ook iets te melden heeft. Zo werden zijn vorige boeken over intuïtie en doorbraakideeën grote bestsellers. ‘Uitblinkers', over succesfactoren, zal de andere twee ongetwijfeld achterna gaan. Dat sommige mensen enorm veel succes hebben is niet te danken aan één factor zoals bijvoorbeeld talent. Gladwell laat zien dat andere zaken een rol spelen zoals afkomst, geboortejaar en de (toevallige) mogelijkheid om veel te oefenen. Na het lezen van Uitblinkers wordt succes een stuk begrijpelijker. Op 30 januari 2009 verzorgt Gladwell een lezing in Amsterdam.
Geert Noels
Houtekiet/Business Contact
380 pag.
Econoshock is een allesomvattend boek dat de globale trends van vandaag analyseert en afbreekt tot bouwstenen voor een intelligente business-strategie. Geert Noels, hoofdeconoom bij de Belgische zakenbank Petercam, schreef een uitermate leesbaar, indringend en overtuigend verhaal. Hij verbindt met achteloze vanzelfsprekendheid de demografische ontwikkelingen, het naar het oosten verschuivende economische zwaartepunt, de ontwikkelingen in de ict, de eindigheid van de fossiele brandstoffen, de verdere regulering van het kapitalistisch systeem en de ‘nieuwe' groene economie. Dat leidt tot werkbare prognoses. Overheden, ondernemers, beleggers en het grote publiek krijgen de uitgangspunten van de nieuwe economische orde op een presenteerblaadje aangereikt.
Hans Ludo van Mierlo
Scriptum
248 pag.
2008 wordt gekenmerkt door de deconfiture van de financiële wereld. Het kaartenhuis stortte ineen omdat één van de fundamenten volledig verrot was. Ethisch besef was een te schaars goed in de wereld van het overvloedige kapitaal. Hans Ludo van Mierlo, zelf jarenlang werkzaam in de bancaire wereld, heeft van nabij de vervaagde normen meegemaakt. Toch is hij hoopvol. Banken hebben de laatste vijftien jaar steeds beter doorgekregen dat zij niet alleen een rol spelen in de financiële wereld, maar ook in de samenleving. Van Mierlo's boek is een pleidooi voor deugdzaam gedrag. Hij is niet de prediker met het grote morele gelijk aan zijn zijde. Zijn betoog kenmerkt zich door een duidelijk besef van de reële dilemma's van de financiële wereld.