TMG koopt gratis krant Metro en ceo Van Campenhout is dus blij. Dat mag ook wel na anderhalf jaar somberheid. Een overzicht.
De Telegraaf Media Groep (TMG) maakte woensdag 29 augustus bekend dat het de Nederlandse editie van gratis dagblad Metro koopt. Volgens ceo Herman van Campenhout versterkt de aankoop de printmedia van zijn bedrijf "vanaf dag één". Dat is mooi voor hem, want de afgelopen anderhalf jaar zijn niet altijd even voorspoedig verlopen voor de topman.
De TMG-tijdlijn
Kort nadat bekend werd dat Van Campenhout de nieuwe ceo van TMG zou worden, kocht het bedrijf Hyves. Tot nu toe heeft dat nog niet erg veel goeds opgeleverd. En dan heeft de topman ook nog te maken met advertentie-inkomsten die onder druk staan, beschuldigingen van cijfermanipulatie en morrende stakeholders – zowel intern (redactie Telegraaf en de ondernemingsraad) als extern (grootaandeelhouder Cyrte).
Bekijk het volledige overzicht van gebeurtenissen sinds het aantreden van de ceo in onderstaande tijdlijn. Schuif met de balk door de tijd heen en open ook de plusjes waar ook nieuwsfeiten onder verborgen zitten. Klik op de losse onderdelen voor meer informatie.
Beleggers zijn niet direct enthousiast
Terwijl de aankoop van Metro precies is waar grootaandeelhouder Cyrte om vroeg (een versterking van de printtak, in tegenstelling tot een door Van Campenhout gewenste strategie gericht op digitaal), zijn beleggers niet direct enthousiast, zo meldt RTL Z. Zij zijn er nog niet zo zeker van dat het een goede zet is, zo meldt de zender.
Synergie en een groter advertentienetwerk
Corné van Zeijl van SNS Asset Management vertelt wel dat er bij deze deal heel veel kostensynergieen mogelijk zijn, daarnaast kan TMG nu een nog grotere advertentiemarkt beslaan. Niet dat Metro een enorm grote moneymaker is trouwens: in 2011 zakte het bedrijfsresultaat met 87% naar 451.000 euro.