De business uit het nieuws van nu: Murdoch draait verlies, Carlos Slim weet niet wat hij met KPN moet en Rihanna is te sexy voor Nivea.
1. Nog even over Rupert Murdoch
Oja, Rupert Murdoch. Hij komt naar Nederland, tenminste: hij doet het met Eredivisie Live. Ondertussen heeft News Corp, het overkoepelende bedrijf van de mediaman, een flink verlies gedraaid in het afgelopen kwartaal. Het nettoverlies kwam uit op 1,6 miljard euro. Dit heeft vooral te maken met de recente splitsing van het bedrijf in een media- en in een entertainmenttak. Tijdens de persconferentie werd weinig gezegd over de ontwikkelingen in ons land.
2. América Móvil weet nog niet wat het moet met KPN
Lekker duidelijk. Carlos Slim Domit, de oudste zoon van KPN's nieuwe grootaandeelhouder Carlos Slim, heeft gezegd dat América Móvil nog niet weet wat de strategie zal worden rond deze deelneming. Het Mexicaanse bedrijf onderzoekt nog "wat het beste is voor het bedrijf", aldus de jonge bestuurder. "We willen wel nauwe betrokkenheid bij de activiteiten hebben", vertelde hij in een antwoord op de vraag of hij of een andere bestuurder plaats zou willen nemen in de Raad van Bestuur van KPN.
3. Aankoop Marvel betaalt zich uit voor Disney
Meer dan 4 miljoen dollar telde The Walt Disney Company in 2009 neer voor stripfigurenbedrijf Marvel Entertainment, dat bekend is van actiehelden als Spider-Man, X-Men en de Hulk. Die aankoop betaalt zich dit jaar uit: in het tweede kwartaal van 2012 behaalde Disney 24 procent meer winst dan vorig jaar, vooral dankzij de film 'The Avengers' – inderdaad, een Marvel-film. 'The Avengers' is met een recette van 1,2 miljard euro de meest succesvolle film ooit voor Disney.
4. Starbucks investeert 25 miljoen in Square
Grootheid Starbucks heeft 25 miljoen dollar neergeteld voor een investering in Square. Dat bedrijf heeft in Amerika al behoorlijk wat aandacht gekregen dankzij een ingenieus mobiel betalingssysteem, maar ook omdat de oprichter Jack Dorsey is, die eerder betrokken was bij Twitter. "We hebben de afgelopen tijd een enorme verandering in gedrag gezien, niet alleen bij Starbucks maar in de hele markt, waarbij mensen hun telefoon als belangrijkste apparaat gebruiken", zo verklaarde Starbucks-baas Howard Schultz deze zet aan CNBC.
5. Nivea-ceo vindt Rihanna te sexy
De samenwerking tussen popzangeres Rihanna en Nivea wordt stopgezet, zo heeft Stefan Heidenreich, de eind vorig jaar aangetreden ceo van Nivea's moederbedrijf Beiersdorf, verteld aan de Duitse krant Welt. De reden? Rihanna is te sexy voor het merk, dat volgens de nieuwe baas juist moet staan voor waarden als "vertrouwen, familie en betrouwbaarheid". Maar wacht eens even, seks sells toch juist? De popzangeres zelf plaatste een foto van Heidenreich op Twitter met een korte, maar duidelijke reactie:
No caption necessary twitter.com/rihanna/status…
— Rihanna (@rihanna) August 7, 2012
6. Nieuwe commercieel directeur voor Spyker
Oh ja, Spyker-nieuws! John Walton (53) wordt de nieuwe commerciele man bij het bedrijf, zo maakte grote baas Victor Muller bekend. Walton heeft een verleden bij Aston Martin, waar hij succes behaalde op de Noord-Amerikaanse markt. Volgens Muller was het al 16 jaar lang zijn grote wens om Walton aan boord te krijgen. Duurt even, heb je ook wat.
7. HP schrapt 27.000 banen, schrijft 8 miljard af
Dikke auw: HP heeft aangekondigd dat het 8 miljard dollar afschrijft over de aankoop uit 2008 van Electronic Data Systems. Daarnaast gaat het bedrijf zo'n 27.000 banen schrappen, zoals het eerder al aankondigde. Daarvoor heeft het 1,5 miljard dollar opzij gezet. Het goede nieuws: de winstverwachting werd naar boven bijgesteld door HP.
8. Jan Hommen zegt iets over de politiek
Jan Hommen, de ceo van ING, is bang dat het na de verkiezingen op 12 september lastig zal worden voor de politiek om een coalitie te vormen. Ook vreest hij dat de onderhandelingen te lang zullen duren, waardoor onduidelijkheid over de hypotheekrenteaftrek boven de markt blijft hangen. Hommen: ‘Ik ben geen politiek deskundige, maar met zo veel partijen wordt het volgens mij moeilijk om goed te regeren.’ Juist.
9. Getal van de dag: 750
Bedrag in miljoenen dollars dat telefoonmaker HTC deze week in waarde verloor op de beurs. De waardedaling werd veroorzaakt door de waarschuwing dat de omzet in het derde kwartaal waarschijnlijk bijna zou halveren. Het probleem voor HTC ligt voornamelijk in de Verenigde Staten, waar de meeste telecombedrijven opeens hebben gekozen voor gesubsidieerde toestellen van Apple en Samsung. En dat terwijl HTC vorig jaar een tijdje de best verkopende smartphonemaker van de V.S. was. Zo snel kan het dus gaan.
10. De koffieautomaat: liever LinkedIn dan Facebook
Terwijl iedereen de verwachting had dat Facebook zo ongelofelijk cool was en zou blijven, blijkt de markt nu zijn centen te zetten op LinkedIn. Huh? Wat heeft LinkedIn wel en Facebook niet? The Times zegt: een duidelijke visie, voorspelbaarheid, een gebrek aan slecht karma en – best belangrijk tegenwoordig – een goede mobiele strategie. In heel ander nieuws: een Amerikaan dacht bij Amazon.com een televisie te bestellen, maar kreeg een groot geweer. Dat was ook niet helemaal naar verwachting.
Tot zover de business uit het nieuws van 9 augustus 2012. Tot morgen! Mis je iets of wil je gewoon reageren? Doe het hieronder of op Twitter of Facebook.