De business uit het nieuws van nu: Uitgever Rainbow Pockets failliet, de snoepjes van Sharapova en productie van bier kost Heineken meer.
1. Biertje produceren duurder dan ingecalculeerd
Heineken heeft de omzet in de eerste helft van 2012 zien groeien, met dank aan een gestegen verkoopvolume van bier, en de winst licht zien stijgen, beide op eigen kracht. Toch vallen de cijfers – 8,78 miljard euro omzet en 705 miljoen euro nettowinst – een tikje tegen. En dat heeft te maken met de productiekosten van bier. Die stijgen dit jaar met 8 procent, waar eerder op 6 procent werd gerekend. Maar waar West-Europa een zorg blijft voor de brouwer, is er optimisme over groei in opkomende landen, daar verwacht Heineken van te blijven profiteren. Nu eerst maar eens de overnamestrijd in Azië, van Asia Pacific Breweries (APB) tot een goed eind brengen. Heineken heeft in elk geval zijn belang alvast een stukje uitgebreid, meldt het vanmorgen.
2. Uitgever Rainbow Pockets failliet
Wie kent ze niet, de Rainbow pockets, altijd met regenboogicoontje op het omslag. Generaties hebben de boekjes gelezen. Dat wordt nu anders. Uitgeverij Maarten Muntinga, die de pockets uitbrengt, vraagt het faillissement aan. Dat meldt Boekblad.nl. Ondanks verschillende maatregelen om het dalen van de omzet te keren, bleven de schulden bij de uitgeverij oplopen en dus is 'met pijn in het hart' besloten het faillissement aan te vragen. Muntinga bracht met de Rainbow pockets tal van klassiekers in goedkope vorm op de markt, jaarlijks zo'n 80 titels. Muntinga: "Als je vroeger een fout maakte, kon je die in twee jaar herstellen." Dat zit er vandaag de dag niet meer in. Toch hoopt Muntinga nog wel op een doorstart.Tegen Boekblad: "Het Rainbow-merk is sterk, iemand kan het zo oppikken. Hiervoor heb ik een aantal gesprekken gepland."
3. Heijmans rekt marges op
Bouwbedrijven in crisistijd, dat betekent weinig goeds. Toch heeft Heijmans in de eerste helft van dit jaar de marges weten op te rekken. Opgeteld bij meer kostenbesparingen toch geen slecht nieuws dit keer. Op een omzet van 1,06 miljard euro hield de bouwer 4 miljoen netto over. En daarmee bleef de schade beperkt, analisten rekenden op een nettoverlies van 1,6 miljoen euro, gekoppeld aan een omzet van 1,05 miljard euro. Een jaar eerder schreef het bedrijf overigens nog 5 miljoen euro winst in de eerste jaarhelft, op een omzet van 1,08 miljard euro.
4. De 'frivole' rechtszaak van Heinz
De rechtszaken om patenten vliegen ons om de oren. Denk aan Apple, Samsung en de smartphone-oorlog. Maar ook buiten de high tech. Ketchupmerk Heinz heeft er nu eentje lopen met de man die zegt het huidige verpakkingsmateriaal van de ketchupgrootmacht te hebben ontwikkeld. Het gaat om een kleine portieverpakking die op twee manieren kan worden geopend, zodat of een bakje ontstaat, waar je uit kan dippen, of een zakje, waar je de ketchup in één keer uit kunt knijpen. Uitvinder Scott White, die sinds een maand het patent op zijn design kreeg toegewezen, claimt dat het ontwerp dat hij in 2006 aan Heinz heeft gepresenteerd, door de ketchupfabrikant is gestolen. Heinz reageert luchtig en noemt de hele rechtszaak 'frivool' en blijft bij de originaliteit van het eigen zakje.
5. Imtech vindt nieuwe topman
Technisch dienstverlener Imtech heeft een opvolger gevonden voor bestuursvoorzitter René van der Bruggen (64). Gerard van de Aast (55) komt over van bouwconcern VolkerWessels. Van de Aast, die voor zijn komst in 2009 naar VolkerWessels de tijdschriftentak van Reed Elsevier leidde, bracht het grootste deel van zijn werkende leven door tussen de computers. De overgang in crisistijd naar de bouw drukte hem een paar jaar geleden meteen goed in die sector. Over zijn opvallende switch zei hij toen: "Je komt fris en onbevangen binnen en staat jezelf toe om domme vragen te stellen. Die kunnen heel zinvol en verhelderend zijn." En over de crisis: "Met somber worden schiet je niets op". Bij VolkerWessels moest Van de Aast meteen flink bezuinigen, Imtech houdt zich in elk geval nog steeds goed staande in crisistijd, maar de vraag is wel hoe lang dat houdbaar is. In elk geval geen makkelijke taak om de grote voetstappen van Van der Bruggen te vullen.
6. Wientjes ruikt geen crisis
Voorzitter Bernard Wientjes van VNO-NCW ruikt geen crisis. Die is er natuurlijk wel, maar hij ziet het niet terug in de partijprogramma's. Dat zegt de werkgeversvoorzitter vandaag tegen het Financieele Dagblad. De plannen van de linkse partijen zijn volgens hem een bedreiging van de exportpositie. Wientjes presenteert daarom vandaag zijn groeiagenda. Met onder meer een pleidooi voor een minister van Buitenlandse Handel, bedoeld om de export buiten Europa te stimuleren.
7. Volgende eiser voor Facebook
Wie verloor niet aan het beursdebacle van Facebook? De Belgische bank KBC zag bijna een half miljoen dollar verdampen. Dat geld probeert de bank nu via de rechtbank terug te krijgen. Overigens kunnen ze bij KBC een stootje hebben. De Belgen bezaten eind juni voor 4 miljard dollar aan Amerikaanse aandelen. Alleen al in de laatste drie maanden maakten KBC-fondsen een vermoedelijke winst van 25 miljoen dollar op hun Apple-aandelen.
8. De grootste hypes
Big data, 3D printen, NFC en cloudcomputing. Het zijn de grootste hypes van dit jaar, stelt de gerennomeerde marktonderzoeker Gartner. Hoe het gaat met dergelijke hypes? Zaken als social analytics, nu nog sterk gehypet, zijn binnen twee jaar normaal in bedrijf. Hetzelfde geldt volgens Gartner voor computerbesturing door middel van gebaren en cloudcomputing. Ook mobiel betalen wordt snel gangbaar. Augmented reality en audio mining/spraakanalyse dringen pas tot de samenleving door tussen 2020 en 2025. Volgens Emerce zijn bij dergelijke hypes de verwachtingen groot en liggen teleurstellingen op de loer. Nieuwsgierig naar alle hypes? Check hier de hypegolf, waarin de honderden nieuwe technologiën een plaatsje hebben gekregen.
9. Getal van de dag: 50.000
50.000 dollar. Ofwel het bedrag dat de Amerikaanse beurswaakhond SEC (Securities and Exchange Commission) aan een klokkenluider heeft toegekend, als bedankje voor de informatie waarmee de SEC een bedrijf kon aanpakken en 1 miljoen dollar aan boetes kon opstrijken. Klokkenluider en beboet bedrijf blijven anoniem.
Het is de eerste uitbetaling in een programma dat vorig jaar is gestart en bedoeld om mensen te belonen die hun nek uitsteken en de toezichthouder bewijs van fraude verschaffen in zaken die uiteindelijk tenminste 1 miljoen dollar aan boetes oplevert. Het prijzengeld voor de klokkenluider kan 10 tot 30 procent van de boete bedragen. Analisten vragen zich alleen af of de SEC ook bij hogere boetes vasthoudt aan de 10 tot 30 procent beloning.
10. De koffieautomaat: De snoepwinkel van Sharapova
Ze lijken op de beroemde gummibeertjes van Haribo. De snoepjes van viervoudig Grand Slam winnares Maria Sharapova. De tennister heeft onder de naam Sugarpova 12 soorten snoepgoed gelanceerd, waaronder naast de beertjes ook 'flirty red lips', 'sporty tennis balls' en snoepjes in de vorm van handtasjes en pumps. Sharapova, die eerder dit jaar het prestigieuse Franse Roland Garros won, noemde Sugarpova toen het spannendste project ooit. "Het is mijn zaak, mijn eigen investering, mijn eigen geld". Als een van de best betaalde vrouwelijke sporters ter wereld, zal ze echter niet wakker hoeven te liggen als de snoepzaken minder goed gaan dan haar tenniscarrière.
Tot zover de business uit het nieuws van 22 augustus 2012. Tot morgen! Mis je iets of wil je gewoon reageren? Doe het hieronder of op Twitter of Facebook.