Nieuw jaar, nieuwe kansen. MT pakt de glazen bol erbij en voorspelt hoe de hazen gaan lopen wat betreft de business in het nieuws.
1. Orange koopt KPN
Waar de Franse telecommaatschappij Orange tot voor kort de slagkracht miste om grote internationale overnames te doen, heeft het in 2014 door hun intensieve samenwerking met Deutsche Telekom eindelijk de middelen in handen om een bod uit brengen op KPN, dat sinds de mislukte overnamepoging door América Móvil met de ziel onder de arm liep. Orange, je weet wel, dat bedrijf waarvan de Nederlandse tak in 2007 in handen viel van…juist, Deutsche Telekom. Een en ander valt te verklaren uit de verwachting van vetrekkend Deutsche Telekom-ceo René Obermann, die per 1 januari aan de slag is bij Ziggo, dat steeds meer Europese telecomaanbieders zullen fuseren. KPN gaat uiteindelijk akkoord met een prijs van 2,90 per aandeel.
2. Rabobank wordt genationaliseerd
Na maanden te hebben rondgelopen in de boezem van de bank, concludeert directeur corporate affairs Pim Mol tot zijn spijt dat de reputatie van Rabobank onherstelbaar beschadigd is en bovendien de beheersbaarheid van de organisatie onmogelijk blijft. Hoewel de verantwoordelijken voor de Libor-affaire in 2013 de bank reeds hebben verlaten, is het vertrouwen bij de verschillende geledingen van de bank tot het vriespunt gedaald. De centralisatie brengt weliswaar meer controle, maar de identiteit van de bank en het personeel, dat steeds meer protesten laten horen, wordt onduidelijker. Dat de voormalige Rabo-wielerploeg (thans Belkin) in juli bij hoofde van Bauke Mollema de Tour de France wint, is de druppel die de emmer doet overlopen, waarna de hele raad van bestuur opstapt. Om de paniek bij spaarders en rekeninghouders te beteugelen, besluiten minister van Financiën Jeroen Dijsselbloem en president van de DNB Klaas Knot het heft in handen te nemen en de bank vanaf augustus '14 te nationaliseren. Hierna treedt de rust weer in.
3. Trouw gaat online verder
Na het absolute rampjaar voor geprinte media – in 2013 daalden de advertentie-inkomsten bij print met maar liefst 9 procent – besluit de Persgroep in 2014 een begin te maken met een digitaliseringsslag. Hoewel de crisis niet de oorzaak is van de dalende advertentie-inkomsten bij dagbladen heeft die wel het beslissende setje gegeven en aangetoond dat het nooit meer op het niveau van rond de eeuwwisseling komt. Ook omdat grote adverteerders als Procter & Gamble hun reclamebudgetten verschuiven van Nederland naar opkomende economieën als Rusland en Brazilië. Van hun portfolio met Volkskrant, Parool, Trouw en AD, besluit ceo Frits Campagne van Persgroep Trouw helemaal niet meer te printen en online verder te gaan. De redactie wordt gehalveerd en alle activiteiten worden overgeheveld naar de nieuwe website, waarvan de basis een mobiele site is. Voor 2014 betekent dit voor Persgroep een flinke vermindering in kosten en wanneer in 2015 blijkt dat het advertentiemodel ervoor zorgt dat Trouw geen verlies meer maakt, sluit Campagne niet uit dat meerdere dagbladen Trouw's voorbeeld zullen volgen.
4. Allan Mulally wordt de nieuwe ceo van Microsoft
Het wordt niet ex-topman van Skype Tony Bates. En ook Tami Reller (vice-president marketing) wordt niet de opvolger van Steve Ballmer bij Microsoft, hoewel ze even hoopte er de eerste vrouwelijke ceo te worden. Ook oud-ceo van Nokia Stephen Elop doet lang mee in stoelendans. Uiteindelijk verschijnt eind februari witte rook uit het hoofdkantoor in Redmond (Washington), waarna bekend wordt gemaakt dat Allan Mulally de nieuwe ceo wordt. Juist het feit dat Mulally tot voor kort de grote man was bij Ford en hij dus, afgezien van inbouwapparatuur in de nieuwste Ford-modellen, weinig kaas heeft gegeten van de wereld van technologie, blijkt voor de raad van commissarissen een goed argument om hem aan te stellen. Na Bill Gates en Steve Ballmer is het bedrijf kennelijk toe aan een buitenstaander.
5. FedEx neemt TNT Express over
Ze zijn geen onbekende voor TNT Express. Toen het pakkettenbedrijf begin 2013 in onderhandeling was met UPS over een overname, was FedEx al een kaper op de kust. Maar het bod was te laag en nadat de onderhandelingen met UPS gedwarsboomd werden door de Europese Commissie, bleef het rustig uit de hoek van FedEx, dat met 3 procent een aanzienlijk kleiner marktaandeel in Europa heeft dan UPS met 9 procent. Doordat vorig jaar FedEx en UPS allebei in de race waren om TNT binnen te hengelen, steeg de prijs van het aandeel tot boven de 9 euro. Na de mislukte overname normaliseerde de boel waardoor de koers aan het begin van 2014 rond de 6,75 schommelt. En laat dat nu een geschikte prijs zijn voor FedEx om zijn slag te slaan. Wij voorspellen: eerste helft van het jaar maakt ceo Tex Gunning de overname bekend.
6. Google krijgt miljardenboete wegens schenden privacy
Nadat softwaregigant Google in Europa keer op keer op de vingers is getikt wegens het schenden van de Europese richtlijnen wat betreft privacy, deelt in 2014 de Europese privacy-toezichthouder, European Data Protection Supervisor (EDPS), een boete van een paar miljard euro uit aan Google. Dit wegens het herhaaldelijk overtreden van de richtlijnen op drie gebieden. Ten eerste omdat gebruikers van Google onvoldoende duidelijk is gemaakt welke data worden verzameld en gekoppeld en voor welke doeleinden deze data worden gebruikt. Daarnaast verzamelt Google met hun programma Street View gevoelige informatie (zoals locatie-gegevens van wifi-routers) van miljoenen Europeanen. Tot slot worden gegevens van Google Analytics doorgespeeld aan commerciële partijen. Wat dus allemaal niet mag vna EDPS.
7. Markt wordt overspoeld met wearables (zelfs Philips maakt een brilletje)
Dus je hebt nu alleen nog maar een smartphone, tablet en notebook? Je moet niet raar opkijken als je dezelfde tijd volgend jaar de resultaten van deze voorspellingen leest op je smartwatch, je smarting of je smartglass. De Google Glass kennen we nu al een tijdje, maar 2014 wordt het jaar van de wearables. Onze eigen Philips was natuurlijk al aan het experimenteren geslagen met glas, maar om mee te gaan met de vaart der volkeren zal Philips ook een slimme bril lanceren in de tweede helft van 2014.
8. BlackBerry gaat failliet
Ondanks de zalvende woorden aan het begin van dit jaar van ceo John Chen, kan Blackberry het tij niet keren. Mede veroorzaakt door tegenvallende resultaten van het Aziatische Foxconn, dat de telefoons bouwt voor Blackberry, zet het verval ook in 2014 gewoon door. De focus op louter de zakelijke markt lijkt niet de goede uitwerking te hebben, ook omdat Blackberry het sentiment tegen heeft en de beveiliging van de producten te wensen overlaat. Het leidt uiteindelijk tot een faillissement, waarna Microsoft uit de boedel de meest interessante onderdelen overneemt.
9. Ceo van Ballast Nedam stapt op
Waar ceo Theo Bruijninckx hoopte dat met het einde van het jaar ook een einde zou komen aan de slechte resultaten voor zijn Ballast Nedam, moet hij in 2014 tot zijn spijt concluderen dat hij gefaald heeft om weer een optimistische wind te laten waaien. De smeergeldaffaire in Saudi-Arabië blijkt een etterende wond, waardoor het vertrouwen in de het zittende bestuur almaar wordt afgekalfd. De verbreding van de A15 tussen de Maasvlakte viel in 2013 al 200 miljoen euro duurder uit, in 2014 komen daar nog financiële stroppen bij van een brug in Suriname, de renovatie van schaatstempel Thialf en een ziekenhuis in Curacao, wat Bruijnickx doet besluiten de handdoek in de ring te gooien.
10. CoolBlue wordt overgenomen door Amazon
Een sieraad voor het land, noemde Willem Vermeend Coolblue tijdens het GameChanger-event in 2013. Elk jaar groeide de online retailer van consumentenelektronica met 40 procent en directeur Pieter Zwart droomde al van het moment dat zijn bedrijf een miljardenomzet zou gaan draaien. De concurrenten van Coolblue lagen natuurlijk ook niet te slapen tijdens deze opmars. Om stevig voet aan de grond te houden in de Benelux brengt Amazon eind november een miljardenbod uit op Coolblue, dat wordt geaccepteerd, onder de voorwaarde dat ook de Directeur Tevreden Klanten mee verhuist.