Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Cursus – Goed netwerken

Iedereen zou zichzelf in dertig seconden moeten kunnen verkopen. En wie het niet kan, kan het leren, bijvoorbeeld in een workshop ‘Netwerken als acquisitiemiddel’. Les een: netwerken begint met luisteren.

Als Daphne Medik haar mond opent, komt daar geen woordenstroom uit, maar een complete tsunami. Toch is het in die enorme spraakwaterval prettig kopje onder gaan. ‘Beter communiceren begint met goed luisteren’ luidt haar strijdkreet – dus communicatief gezien ben ik ook nog eens goed bezig, als ik in haar sfeervolle woning nabij Amstelveen aan haar lippen hang. Dat het tijdens haar
businessbabbels soms ook gewoon over het consumeren van speculaasbrokken gaat (“die gaan achter elkaar op, moet ik mee uitkijken”), draagt alleen maar bij tot de gezelligheid.

‘Netwerken als acquisitiemiddel’ is een van de vele workshops en trainingen die haar eenvrouwsbedrijf DMM Communication in het pakket heeft zitten. Daphne beweert dat elk individu zichzelf in dertig seconden kan verkopen. “Weet je,” zegt ze, “netwerken begint met geven, maar leidt uiteindelijk tot ontvangen. Maar dan moet je het natuurlijk wel goed doen. Zo adviseer ik mijn cursisten altijd om zichzelf, als ze gaan netwerken, een paar doelen te stellen. Zeg bijvoorbeeld voordat je een zakelijke borrel bezoekt: ik wil vandaag drie nieuwe mensen leren kennen. Dan ben je in elk geval doelbewust bezig. Kom ook je afspraken meteen na: wacht niet met het terugbellen of -mailen van iemand die je op zo’n bijeenkomst hebt ontmoet tot er een week is verstreken. Nee, doe dat meteen de volgende ochtend – dat is attent en ze weten dan tenminste nog wie je bent. Maak ook aantekeningen nadat je iemand hebt gesproken, bijvoorbeeld op de achterkant van zijn of haar visitekaartje. Noteer waar je nog op zou kunnen terugkomen. Netwerken gaat niet alleen om het kennen van mensen, maar vooral om het weten welke kennis ze bij zich dragen. En onthoud: alle verkoop verloopt via de aida-methode!”

Ik verkruimel m’n speculaasbrok. Gaat ze nu ook nog een opera zingen? Nee: “Aida staat voor Attention, Interest, Desire en Action. Veel mensen, óók managers en verkopers, vinden het lastig om op een onbekende af te stappen. Terwijl het toch zo eenvoudig is: ook die ander wil namelijk netwerken en is allang blij als ie wordt aangesproken! Neem dus het initiatief. Maak oogcontact, vraag wat de ander doet, toon interesse door vragen te stellen en actief te luisteren, onthoud aanknopingspunten of gemeenschappelijke interesses en belangen, stel voor om kaartjes uit te wisselen, start je Elevator Pitch als de ander vraagt wat jij doet en vooral: toon respect en rond het gesprek positief en bijtijds af!”
Hier dus.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Kleren maken de netwerker

Voor de workshop ‘Netwerken als acquisitiemiddel’ werkt Daphne nauw samen met kledingadviseuse Eva Hollander van De Stijlstudio (zie Management Team nr. 18). Op deze manier komt ook het zogeheten non-verbale communiceren aan de orde, wat maar liefst 93 procent van het totale communicatiepakket omvat.