Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Coolblue stapt in speelgoed; personeel werven op social media is eng

Ondernemersnieuws vandaag: Coolblue stapt in speelgoed, werven via social media is eng en Twitter wil meer dan een miljard ophalen.

 

1. Coolblue opent speelgoedwebwinkel

Coolblue heeft deze week een online speelgoedwebwinkel geopend. Dat bevestigt het webwinkelbedrijf na berichtgeving in een aantal vakbladen. In de winkel zijn nu vooral spullen van Lego en Playmobil te koop. Voor Sinterklaas en Kerstmis moet het volledige assortiment online beschikbaar zijn, zegt een woordvoerder van Coolblue donderdag. De online verkoop van speelgoed groeit al jaren met dubbele cijfers. In het eerste halfjaar bedroeg de groei 24 procent, vrijwel evenveel als in dezelfde periode vorig jaar. De online omzet bedroeg in de eerste zes maanden 31 miljoen euro.

 

2. ‘Klanten gebruiken nauwelijks sociale media’

Consumenten gebruiken nog nauwelijks sociale media om een klantenservice te bereiken. Driekwart van de consumenten geeft nu nog de voorkeur aan een telefoontje. Op nummer twee staat e-mailcontact. Zo’n 20 procent van de ondervraagden wil het liefst een vraag per mail stellen. Dat blijkt donderdag uit een onderzoek van MarketResponse in opdracht van Randstad. Bijna 40 procent van de klanten overweegt in de toekomst een vraag via bijvoorbeeld Twitter of Facebook te stellen. Verder verwacht 57 procent dat bedrijven en consumenten vaker via zulke media zullen communiceren.

 

3. Twitter wil 1,4 miljard dollar ophalen met beursgang

Twitter wil circa 70 miljoen aandelen naar de beurs brengen voor een prijs van 17 tot 20 dollar per stuk. Dat staat in documenten die de online berichtendienst donderdag indiende bij beurstoezichthouder SEC. Het aantal aangeboden aandelen is 13 procent van het totale aandelenkapitaal. Twitter, dat 6 jaar geleden werd opgericht, heeft maandelijks meer dan 230 miljoen actieve gebruikers. Bestuursvoorzitter Dick Costolo verwacht dat de populariteit van Twitter op mobiele telefoons grote hoeveelheden adverteerders zal trekken. Twitter wordt door ongeveer driekwart van de meest actieve gebruikers bezocht vanaf een mobiele telefoon. Een jaar eerder was dat nog 69 procent.

 

4. Ondernemer vindt recruiting via social media eng

Het werven van personeel via Twitter, Facebook en LinkedIn is minder populair bij ondernemers dan misschien verwacht. Het wordt als privacygevoelig gezien door een ruime meerderheid (59 procent). Dit blijkt uit een poll van MijnBedrijf onder 1101 ondernemers in het mkb. de meesten houden het dan ook bij de traditionele kanalen. Aan de andere kant vindt bijna een kwart (23 procent) het juist enorm handig:  ,,Natuurlijk! Het gaat veel sneller en je bespaart kosten.’’ Bijna een vijfde (18 procent) is nog niet zo thuis in de sociale media, maar staat wel open voor recruiting op die manier en gaat zich erin verdiepen.

 

5. Durfkapitalist koopt schoenenmerk Dr. Martens

De bekende Britse maker van schoenen en kleding Dr. Martens komt voor 300 miljoen pond (351 miljoen euro) in handen van de investeringsmaatschappij Permira. Dat werd donderdag bekendgemaakt. Dr. Martens is vooral bekend van de stevige leren kistjes die erg populair zijn bij onder meer punkers en rockers. De schoenen worden verkocht in 63 landen. Permira neemt het moederbedrijf van Dr. Martens over, R. Griggs Group uit Northampton. De overname wordt waarschijnlijk in januari afgerond.
Dr. Martens was in de jaren tachtig razend populair. Toen werden nog dit soort eerbetonen aan de schoenen gemaakt.

 

6. Markt ontvangt cijfers Amazon positief

Beleggers belonen het aandeel Amazon in de handel nabeurs met een koersstijging van acht procent. Amazon.com boekt een omzetstijging van 24 procent, maar heeft geen winst te delen met aandeelhouders. Er worden rode cijfers geschreven. Direct na sluiting van de aandelenbeurs in Amerika publiceerde Amazon de financiële resultaten over het derde kwartaal. De omzet steeg met 24 procent tot 17,1 miljard dollar. Voor het nu lopende kwartaal, met daarin verscheidene internationale feestdagen, houdt topman Jeff Bezos rekening met vijftig procent meer verkopen. Om dat te bolwerken, zet hij tijdelijk 70.000 extra medewerkers in in de magazijnen. Daarnaast werden in drie magazijnen 1.382 nieuwe Kivarobots permanent aangenomen.
Het nettoresultaat was 41 miljoen dollar negatief. Amazon schrijft namelijk voor 169 miljoen dollar af op LivingSocial, een overgenomen kloon van Groupon die geen succes werd.

 

7. Kom naar Challengerday en maak kans op een reis naar Silicon Valley

Altijd al in Silicon Valley willen rondkijken? Kom dan naar de Sprout Challengerday; één van de bezoekers mag namelijk gratis mee op reis met Ready2Scale. Spreker Gigi Wang zal op die dag enkele groeiondernemers interviewen. De spelregels zijn verder simpel: als jij deze ondernemers het beste advies weet te geven, mag je naar de Valley. Op deze reis krijg je een introductie in fundraising en informal investment, ga je op bezoek bij accelerators en ontmoet je succesvolle ondernemers. Kans maken? Meld je dan snel aan op challengerday.nl.

 

 

Tot zover de Sprout update van 25 oktober. Tot morgen! Mis je iets of wil je gewoon reageren? Doe het hieronder of op Twitter of Facebook.

Nieuws inhalen? Lees de update van gisteren

Nieuwsbrief Sprout

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief, met dagelijks de nieuwsupdate van Sprout, plus inspirerende verhalen, tips & tricks, expertblogs en columns.

aanmelden nieuwsbrief