Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Containerqueen Kristel Groenenboom maakt een pivot naar zwembaden (en verkocht er al 10)

Vakantie in eigen tuin wordt het helemaal deze zomer, dacht Kristel Groenenboom. Haar containerbedrijf bouwt nu containers om tot zwembaden, waarvan er na twee weken al tien werden verkocht.

Containerqueen Kristel Groenenboom staat sinds 2009, toen zij het bedrijf overnam van haar vader, aan het hoofd van een concern (30 medewerkers) dat vorig jaar vijf miljoen euro omzet boekte met het leveren van containers voor de meest uiteenlopende branches, van de bouw en afvalverwerking tot festivals en 100.000 euro kostende showroom-containers voor bedrijven zoals Unilever.

Sommige van die containers zijn eigenlijk prima geschikt als zwembad, bedacht Groenenboom zich toen zij door haar fabriek wandelde. Op de werkvloer gaat het regelmatig over ‘corona’ en de impact op de zomervakantie. Het virus zou er weleens voor kunnen zorgen dat er meer wordt geïnvesteerd in huis. Mensen kopen van hun vakantiegeld een sauna of investeren in de tuin, dus waarom niet in een zwembad?

Halfhoogje

In haar eigen tuin liet Groenenboom door haar collega’s al eens een ijzeren vijver aanleggen, waar haar hond af en toe een duik in neemt. Maar een echt zwembad kost al snel 60.000 euro, en je moet er een vergunning voor aanvragen. Dat kan goedkoper en makkelijker met een (halfhoge) container, dacht de ondernemer.

Na een snelle berekening bleek dat een ‘halfhoogje’, zoals zij een twintig-voetcontainer met een open bovenkant noemt, inclusief waterdichte coating voor 2800 euro als nieuw product in de markt gezet kon worden. Daarmee is het gelijk het eerste consumentenproduct in de geschiedenis van het 34 jaar oude bedrijf. De prijs is overigens exclusief btw en transportkosten.

kristel groenenboom container zwembad
Een van de halfhoge containers die werd omgetoverd tot een zwembad.

Drie in een keer

Sinds Groenenboom de zwembadcontainer (6 meter lang, 2,4 meter breed) twee weken geleden aankondigde werden er tien verkocht. Een klant kocht er zelfs drie, zegt Groenenboom. Een voor zichzelf, een voor zijn zus en een voor zijn ex-vrouw. ‘Hij had zijn kinderen een zwembad beloofd, maar de levertijd was nogal lang. Dan is zo’n container een uitkomst.’

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Het bedrijf voorziet de containers desgewenst van een waterdichte coating (in plaats van een zeil aan de binnenkant), en spuit ze in zo’n beetje elke gewenste kleur. Verwarmingselementen en reinigingspompen moeten kopers zelf aanbrengen. Voor 90 euro per uur bezorgt het bedrijf de bak met een wagen met kraan in een tuin of op een oprit.

De nieuwe productlijn zorgt voor een goede sfeer in het bedrijf dat ook geraakt wordt door de coronacrisis, onder meer door het wegvallen van festivals en het EK voetbal. Maar de schade is te overzien, zegt Groenenboom, omdat haar bedrijf een zeer diverse klantenkring heeft. Het werk gaat dus gewoon door, al werken de lassers en spuiters nu wel in verschillende shifts, en werd er een flinke voorraad desinfectiemiddelen ingekocht.