Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Communicatieman Bikker begint luchtvaartmaatschappij

Topondernemer Leendert Bikker slaat nieuwe wegen in en gaat privé-vluchten voor de zakelijke reiziger verzorgen. Europese wetgeving staat samenwerking met Roel Pieper voorlopig nog in de weg, maar dat verkleint de ambities absoluut niet. "In 2012 willen we een vloot van meer dan honderd jets."

BIKKAIR is opgericht door Bikker en zijn zoon Bas. Het tweetal kwam op het idee toen zij terugkwamen van een open dag van een pilotenopleiding. “Ik zat Bas in de auto heel vaderlijk door te zagen over wat hij nu wilde met zijn leven”, vertelt Bikker. “Hij wilde piloot worden, maar wilde ook graag ondernemen. Ik zei: ‘waarom combineren we dat niet?'”

 

Inderdaad, waarom niet? Geleidelijk aan ontstond het idee van BIKKAIR, een ‘airtaxi-bedrijf’ dat zakenlieden snel door heel Europa moet vervoeren. “Negentig procent van de zakelijke reizigers wonen op korte afstand van een klein vliegveldje. De meeste vliegtuigen kunnen daar niet eens landen. Die van ons wel, omdat ze maar een korte start- en landingsbaan nodig hebben. Dat scheelt de reiziger enorm veel tijd en ergernis.”

 

VLJ

Het vliegtuig waar Bikker mee start is de Cessna Citation Mustang, een zogenaamde very light jet  (VLJ). De naam zegt het al, dit vliegtuig is vele malen lichter dan andere vliegtuigen. Het is – mede daarom – ook zuiniger en sneller. Er is plaats voor vier passagiers. Door de geringe afmetingen van de VLJ kan gebruik worden gemaakt van 1200 tot 1500 extra landingslocaties, aldus Bikker.

 

Een vlucht met BIKKAIR is volgens de oprichter bijna de helft goedkoper dan dezelfde reis via een concurrent. Dat komt door de zuinigheid van het vliegtuig, maar ook door het gebrek aan in-flight services. De Mustang kent weinig luxe vergeleken met het gemiddelde zakenvliegtuig. Bikker denkt dat de zakenreiziger het een grotere luxe zal vinden om niet drie keer over te moeten stappen en te wachten op de volgende vlucht voor hij op zijn bestemming aankomt.

 

Ook de kortere rit naar het vliegveld – een Nederlander kan bijvoorbeeld ook in Rotterdam of Eindhoven het vliegtuig in – levert tijdswinst op. “Airtaxi is ideaal om snel, veilig en zonder overstappen te reizen in Europa. Zonder franje, geen gedoe. Het is doeltreffend en bespaart veel tijd en ergernis.”

 

Pieper

Bikker wacht nog tot de Eclipse-VLJ’s van onder andere investeerder Roel Pieper in Europa verkrijgbaar zijn. Tot die tijd maakt hij gebruik van het Mustang-model. “Ik heb het erover gehad met Pieper en ik ben heel enthousiast. Zodra het kan wil ik zeker gebruik maken van de Eclipse.” De Eclipse 500 is nog niet EASA-gecertificeerd. Met andere woorden: er mag nog niet mee worden gevlogen in het Europese luchtruim.

Het opstarten van een bedrijf in de zakelijke luchtvaart is geen gemakkelijke opgave. Naast de forse investeringskosten gaat veel tijd zitten in het aanvragen van de juiste vergunningen en de planning. “We hebben pas sinds eind december onze AOC op zak. Zonder mag je niet vliegen. We moesten het zo timen dat we die vliegtuigen niet eerder hadden. Anders staan ze daar maar en kost het klauwen vol geld.”

 

Financiering

BIKKAIR wordt gefinancierd door Bikker zelf en het management team bestaande uit Willem de Kruif (voormalig algemeen directeur van JetNetherlands), Arie-Willem van Doorne, Henk Smit en Hans Stellingsma. Ook zijn er ‘founding flyers’ uitgebracht om de starterskosten te dekken. Hiermee hebben klanten voor de langere termijn een soort abonnement genomen op de diensten van BIKKAIR. “Dat levert een hoop geld op’, aldus Bikker.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

In 1989 richtte Bikker zijn BIKKER Communicatie Groep op. Deze onderneming werd in 2000 verkocht aan Euro RSCG Worldwide, waar hij nog vier jaar aanbleef als lid van de Raad van bestuur. Daarna richtte hij communicatiebureau Branson & Guevara op. Hij blijft bij dit laatste bedrijf partner.