Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Circulair organiseren staat nog in kinderschoenen

Het is een bekend begrip geworden: de circulaire economie. Maar hoe circulair is onze economie nu werkelijk? De Radboud Universiteit en de Rabobank deden er onderzoek naar.

Ondanks dat je elke paar zinnen struikelt over het woord ‘circulair’ tijdens een zakelijke meeting of gesprek, interpreteert iedereen het blijkbaar anders. Dat komt naar voren in het onderzoek van de Radboud Universiteit en de Rabobank. Het is een pilotonderzoek naar de circulaire economie onder 500 bedrijven, initiatieven en personen in Gelderland en Overijssel.

Landelijk onderzoek

Het grote, landelijke onderzoek naar de circulaire economie startte vorige week en loopt tot begin volgend jaar. Maar nu al heeft het pilotonderzoek een aantal interessante resultaten opgeleverd. Ondanks alle media-aandacht voor de circulaire economie, is er in de praktijk nog niet veel veranderd binnen bedrijven. Uit het onderzoek blijkt dat bedrijven wel graag circulair wíllen werken en dat ze open staan voor de verandering.

Circulair ondernemen

Circulair werken wordt over het algemeen doorvertaald als manieren om de re’s (re-use, reduce, recycle) zo goed mogelijk te benutten. Om zo min mogelijk afval te produceren tijdens het hele productieproces. En ondanks dat de bereidheid om circulair te werken groot is, worden circulaire verdienmodellen nog maar weinig ingezet. Een circulair verdienmodel kan zijn: ‘het gebruiken van afvalstromen die goedkoper zijn dan ‘normale’ grondstoffen, waarmee je kosten bespaart en ecologische waarde creëert’ of waarbij ‘spullen gedeeld worden (AirBnB, Peerby, Uber), waardoor ze beter gebruikt worden en de eigenaar geld verdient op basis van een vergoeding per transactie’. Ondanks dat steeds meer bedrijven dit doen, blijft de groei van deze verdienmodellen nog flink achter. Dat zou kunnen komen omdat consumenten nog niet klaar zijn om hun spullen duurzaam in te kopen, aldus het onderzoek.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

De bedrijven die al wel bezig zijn met circulair ondernemen bevinden zich voornamelijk in de B2B en B2C-markt, waarbij de C2C en C2B-markt nauwelijks vertegenwoordigd is. Dat roept de vraag op of circulair ondernemen enkel is weggelegd voor de business-kant van de markt. Dit zijn vaak ook bedrijven die meer potentie hebben om succesvol circulair te ondernemen. Hun motieven hiervoor zijn respectievelijk verantwoord handelen en aandacht voor andere verdienmodellen.

Bekijk het volledige onderzoeksrapport.