Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Chief Marketing Officer slechts 23 maanden op post

De Chief Marketing Officer (cmo) blijft gemiddeld slechts 23 maanden op zijn post. Dat blijkt uit onderzoek van executive headhunter Spencer Stuart onder de top 100 van Amerikaanse producenten van consumentengoederen. Uit hetzelfde onderzoek blijkt dat ceo’s het beter doen; zij gaan gemiddeld 54 maanden mee.

Vooral in de telecom en voedselindustrie wordt de bijl gretig gebezigd; de levensverwachting van een cmo is daar respectievelijk amper 15 en 12 maanden. Het publieke karakter van de functie draagt volgens Greg Welch, auteur van het onderzoek, bij aan het gevaar. Iedereen heeft een mening over marketing, wat allemaal afstraalt op de cmo.

De cmo ontslaan heeft vaak ook de minste impact op de operationele zaken en als het slecht gaat is de cmo daardoor de ideale zondebok. Volgens Kerri Martin, tot voor kort cmo bij Volkswagen US, is het een leuke baan als je met de juiste mensen kan werken. Maar je moet er niet op rekenen dat je die baan lang hebt.

Bron: Sync.nl

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.